کد خبر : 71135
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 مهر 1400- 58: 16

آیا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در گیلان شایع شده؟!

آیا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در گیلان شایع شده؟!

شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان البرز تأیید شده و خوشبختانه علیرغم اینکه گیلان نیز جز زیست‌بوم‌های این جانوران محافظت‌شده ازجمله کل و بز است، مسئولان حفاظت از محیط‌زیست شیوع طاعون در استان را منتفی می‌دانند.

به گزارش گیلانستان، طی روزهای اخیر خبری توسط مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز در خصوص شیوع طاعون در فضای مجازی منتشر شد؛ خبری که سال‌های رنج و مشقت این بیماری بسیار خطرناک را که بارها منجر به بحران‌های شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده بود را به جریان انداخت.

به گفته حکیمی، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان البرز، محیط‌بانان منطقه شکارممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات‌وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده کردند که نتایج حاصل از بررسی‌ها، حکایت از تلفات حیات‌وحش در اثر شیوع مجدد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشته است.

در اخبار از احتمال شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به دیگر استان‌ها خبر داده‌شده بود و این موضوع نه‌تنها فعالان محیط‌زیست بلکه همه مردم گیلان را درگیر کرده و در کنار شیوع بیماری کرونا به دغدغه‌ای دیگر تبدیل‌شده است.

در استان گیلان به‌ویژه در شهرستان‌های رودسر و رودبار کل و بز کوهی در زیستگاه‌های حفاظت‌شده حضور دارند و طبق سرشماری‌های صورت گرفته حداقل بالغ‌بر ۱۵۰ رأس کل و بز در استان زیست می‌کنند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی بوده یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به‌شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.

در منابع علمی آمده که طاعون یک بیماری واگیر عفونی مشترک بین انسان و حیوان با عامل باسیل یرسینیا پستیس است و امروزه با استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌توان این بیماری را درمان کرد و از میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کاست.

دکتر آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با بیماری طاعون ناشی از باکتری یرسینیا پستیس فرق می‌کند.

به گفته این مسؤول بهداشت، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی بوده و به انسان منتقل نمی‌شود.

خوشبختانه حسین علی نژاد، رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته که هیچ گزارشی از طاعون نشخوارکنندگان در گیلان نداریم.

علاوه بر اینکه گیلانیان از تهدید بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به‌کل و بزها در استان نگران‌اند، فعالان محیط‌زیست و دغدغه مندان این حوزه نیز بیم این دارند با توجه به‌قرار گرفتن در فصل پاییز و آغاز جفت‌گیری آن‌ها، نسل این گروه از جانوران با مخاطراتی همراه باشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار