کد خبر : 53197
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 تیر 1399- 08: 19

خیال پردازی‌های رئیس‌جمهور ادامه دارد؛

ابراز امیدواری پس از قطعنامه ضدایرانی شورای حکام؛ روحانی: اروپایی‌ها تلفنی از ما عذرخواهی کردند!/ آیا دولت به دنبال مذاکره مجدد با یانکی‌ها است؟

ابراز امیدواری پس از قطعنامه ضدایرانی شورای حکام؛ روحانی: اروپایی‌ها تلفنی از ما عذرخواهی کردند!/ آیا دولت به دنبال مذاکره مجدد با یانکی‌ها است؟

باید از رئیس جمهور پرسید که دقیقاً بر چه اساس و با کدام منطقی فکر می‌کند که اروپا می‌تواند خارج از خواست آمریکا عمل کند؟ درحالی که کشورهای اروپایی تاکنون که دو سال از خارج شدن آمریکا از برجام می‌گذرد، برای یک بار هم که شده، حتی برای ظاهر سازی اقدام ایالات متحده را محکوم نکرده‌اند.

به گزارش گیلانستان،هفت سال قبل حسن روحانی پس از ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در میان اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر شده و قسم جلاله خورد که اگر مشکلات کشور راه حل نداشت، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شد. آن روزها روحانی از بلایی که تحریم‌ها بر سر کشور آورده سخن می‌گفت و راه حل برون رفت از مشکلات را در توافق با غرب می‌دید. بالاخره دو سال پس از روی کار آمدن حسن روحانی، برجام بین ایران و ۱+۵ منعقد شد. اما دیری نپایید که آمریکایی‌ها نقض‌های مکرر توافق نامه را آغاز کرده و سه سال پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک، بدون اینکه ایران به دست آورد قابل توجهی برسد، رسماً از آن خارج شد.

 

با وجود خارج شدن ایالات متحده از برجام، روحانی چشم امید به اروپایی‌ها بسته بود. به خیال آنکه فرانسه، آلمان و انگلیس بر خلاف آمریکا، به تعهدات برجامی‌شان پایبند باشند. اما کشورهای اروپایی نه تنها طبق انتظار دولت عمل نکردند که هفته گذشته قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنهم به پیشنهاد کشورهای مذکور، علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

 

با همه اینها حسن روحانی هنوز هم فکر می‌کند که اروپا جدای از ایالات متحده عمل می‌کند. او صبح امروز(چهارشنبه ۴ تیر ماه ۹۴) با بیان اینکه «اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند گفت: آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. اروپا نباید زیر فشار آمریکا برود.)

 

باید از رئیس جمهور پرسید که دقیقاً بر چه اساس و با کدام منطقی فکر می‌کند که اروپا می‌تواند خارج از خواست آمریکا عمل کند؟ درحالی که کشورهای اروپایی تاکنون که دو سال از خارج شدن آمریکا از برجام می‌گذرد، برای یک بار هم که شده، حتی برای ظاهر سازی اقدام ایالات متحده را محکوم نکرده‌اند.

 

اکنون که چیزی از عمر دولت روحانی باقی نمانده، دلار به مرز ۲۰ هزار تومان و قیمت طلا و سکه به بالاترین قیمت خود در چند سال گذشته رسیده است. مردم با گوشت و پوست خود نتایج بی‌عملی دولت را لمس می‌کنند و صدقه سری بی‌تدبیری روحانی و کابینه‌اش، اوضاع معیشتی شان روز به روز بدتر می‌شود. دیگر انداختن مشکلات به گردن دولت قبلی کار ساز نیست و مذاکره با آمریکایی‌ها هم چیزی عاید ایران نکرده است.

 

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره مذاکره مجدد، گفت: آنها می‌گویند چرا ایران معطل انتخابات آمریکاست در حالی که ما معطل هیچ چیزی نیستیم. ما همیشه‌ آماده‌ایم، هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل باز می‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرایی می‌کند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود باز می‌گردند ما همان لحظه آماده مذاکره‌ایم. آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کرده و ضرری که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند. زیرا آنها میز مذاکره را شکاندند.

 

این هم از جمله همان رویا پردازی هایی است که در دولت تدبیر انجام می‌شود. ایالات متحده آمریکا در چند سالی که از انعقاد برجام می‌گذرد، نه تنها به وعده های خود عمل نکردند که بالعکس تحریم‌های جدیدتر و شدیدتری را نیز علیه ایران اعمال کردند. علاوه بر این، باید به این نکته نیز توجه داشت که شاید تا قبل از شهادت سپهبد سلیمانی می‌توانستیم از مذاکره دوباره با آمریکا سخن بگوییم. اما اکنون ماجرا فرق می‌کند. هیچ ایرانیِ با شرافتی حاضر به گفتگو با قاتل نماد مقاومت کشور نیست.

 

در ثانی؛ آیا حسن روحانی آنقدر ساده لوح است که خیال می‌کند دولت آمریکا با همه اقداماتی که در چند سال اخیر علیه مردم ایران انجام داده، به برجام باز خواهد گشت و به تعهداتش عمل کند؟

 

جدای از این، حسن روحانی می‌گوید آمریکا باید بابت ضرری که به ملت ایران وارد کرده، ضمن عذرخواهی از مردم ایران، غرامپ بپردازد. سلمنا؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که غرامت خسارتی که دولت آقای روحانی با ساده لوحی و اعتماد غیر منطقی به ایالات متحده، به کشور تحمیل کرد چه می‌شود؟ آیا طبق منطق روحانی، عذرخواهی او و دولتش از مردم ایران بابت معطل کردن چند ساله کشور، انتظار نابجایی است؟

انتهای پیام/رجا نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار