کد خبر : 47626
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1398- 48: 21

اشتباهی که تصحیح آن کمی سخت شده است

اشتباهی که تصحیح آن کمی سخت شده است

رییس اداره محیط زیست لنگرود گفت: کاهش آفت برنج با آتش زدن کاه و کلش باور غلطی است که برخی از کشاورزان با انجام آن مرتکب اشتباهاتی از جمله تخریب محیط زیست و آلودگی هوا می شوند.

به گزارش گیلانستان امین نجات با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش یکی از چالش های جدی است که پس از زمان برداشت برنج در استان علاوه بر اینکه موجب آلودگی محیط زیست منطقه می شود، از حاصلخیزی خاک شالیزار نیز تا مقدار زیادی می کاهد، گفت: باور غلطی که در گذشته وجود داشت و کشاورزان فکر می کنند که آتش زدن کاه وکلش موجب می شود تا در فصل زراعی آینده با آفت های کمتری مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تذکرات و اطلاع رسانی ها همچنان برخی کشاورزان برای آتش زدن کاه و کلش اصرار دارند و تصحیح این اشتباه کمی سخت شده است، افزود: خوشبختانه ارتقای آگاهی به کشاورزان موجب شده است که آتش زدن کاه و کلش کمتر شود.

نجات با بیان اینکه لذا به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و مرتکب به جزای نقدی محکوم می شود، ادامه داد: در خصوص آتش زدن ضایعات کشاورزی و صنعتی نزد مقامات قضایی در این شهرستان مفتوح شده است و مرتکبین تحت پیگرد قضایی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، از سوی این اداره قریب به سی پرونده به مقامات قضایی در خصوص آتش زدن کاه و کلش ارایه شده بود این در حالیست که سال گذشته در این خصوص ۵۴پرونده داشتیم.

رییس اداره محیط زیست لنگرود خاطرنشان کرد: همه تلاش ما اینست که در سال آتی این آتش زدن کاه و کلش به کمترین میزان خود برسد زیرا برخی از افراد بیمار به خصوص بیماران تنفسی در زمان آتش زدن کاه و کلش آب با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی افزود: خوشبختانه همکاری دستگاه قضایی در حفظ محیط زیست شهرستان بسیار مطلوب است و امروز فردی که در فصل برداشت برنج اقدام به آتش زدن ضایعات کشاورزی شالیزار خود در منطقه گالشکلام لنگرود کرده بود، پس از پیگیری قانونی از سوی این  اداره و معرفی به مقام قضایی، به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

نجات گفت: یکی از مطالبات به حق شهروندان، برخورد قانونی با افرادی است که با آتش زدن ضایعات و آلودگی شدید هوا سلامت خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار