کد خبر : 43673
تاریخ انتشار : شنبه 18 آبان 1398- 19: 17

در نشستی مطرح شد:

بازار خوب اوراسیا در ایجاد ارزش افزوده برای بادام زمینی گیلان

بازار خوب اوراسیا در ایجاد ارزش افزوده برای بادام زمینی گیلان

مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برلزوم بهره‌گیری از ظرفیت بازار اتحادیه اوراسیا برای رونق تولید و ایجاد ارزش افزوده برای محصول بادام زمینی گیلان تأکید کردند.

به گزارش گیلانستان محمد فیض پیش از ظهر شنبه در نخستین جلسه میز کالایی بادام در اداره صمت شهرستان آستانه اشرفیه با تاکید بر لزوم رونق تولید محصول بادام و استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ و با توافق میان کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه تعرفه گمرگی در تجارت کالا بین اعضای این اتحادیه براساس تعهد صفر است، افزود: ایران نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه را امضا کرده است.

سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه این موافقنامه شامل ۸۸۲ قلم کالا است، گفت: ۳۸۰ قلم کالا اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم نیز کالاهای اعطایی اوراسیا به ایران است.

وی در ادامه به ظرفیت ۴۰۰ میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز اشاره و اصریح کرد: پیوستن به یک بازار ۱۸۰ میلیون نفری، بازار وسیع با فرصت‌های صادراتی فراوان برای ایران بوجود خواهد آورد که می‌توان برای محصول استراتژیک بادام زمینی در کنار سایر محصولات شرایط صادرات را فراهم شود.

فیض ارزش افزوده تبدیل بادام زمینی به فرآورده‌های گران قیمت همانند محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی بیش از تبدیل این محصول به فرآورده‌ها غذایی است، بیان کرد: قطعا این کار ارزش افزوده بیشتری در صنایع مرتبط و وابسته به بادام زمینی ایجاد می کند.

سنتی بودن کشت و کمبود صنایع فرآوری مهم‌ترین چالش‌های محصول بادام زمینی

در ادامه این نشست رئیس اداره صمت اآستانه اشرفیه با تأکید بر لزوم حمایت از تولید محصول بادام این شهرستان، اظهار کرد: فرآوری حرفه ای و کشت مکانیزه بادام با توجه به اقلیم مناسب آستانه اشرفیه می تواند اقتصاد گیلان را متحول کند.

محمدرضا حامیان همچنین سنتی بودن فرآیند کشت این بادم زمینی در آستانه اشرفیه و کمبود صنایع فرآوری مرتبط در گیلان را از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات پیش روی این محصول اعلام کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از۸۰ درصد بادام زمینی ایران را بادام‌کاران شهرستان آستانه‌اشرفیه تولید و روانه بازارهای مصرف می‌کنند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار