کد خبر : 55828
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهریور 1399- 17: 17

بررسی مزیت‌ها و افتخارات صنعتی گیلان؛ از نخستین‌های صنعتی و تولیدات جهانی گیلان چه می‌دانید؟

بررسی مزیت‌ها و افتخارات صنعتی گیلان؛ از نخستین‌های صنعتی و تولیدات جهانی گیلان چه می‌دانید؟

مرور مزیت‌ها و افتخارات صنعتی گیلان نشان می‌دهد این استان با استفاده بخش اندکی از ظرفیت‌های خود توانسته در بازارهای جهانی راه پیدا کند و ضمن تقویت بنیه‌های تولید، مسیر پیشرفت و آبادانی را توسعه ببخشد.

به گزارش گیلانستان، استان گیلان یکی از استان‌های سرسبز کشور بوده و به‌ظاهر از استان‌های صرفاً کشاورزی محسوب می‌شود اما برخلاف تصورها این استان با به‌کارگیری از بخشی از ظرفیت‌های بالقوه خود در بخش صنایع نیز فعال است و حرفی برای گفتن دارد.

صنعت در گیلان دارای پیشینه‌ای تاریخی است؛ صنایع کارخانه‌ای طبق اسناد و مدارک موجود با احداث کارخانه ابریشم‌کشی رشت در حدود ۱۳۰ سال قبل آغازشده و به‌مرور با تکیه‌بر مزیت‌های طبیعی به‌ویژه کشاورزی درزمینهٔ ابریشم، چای، کنف، برنج، زیتون و بالاخره نساجی گسترش‌یافته است.

در حال حاضر واحدهای متعددی در صنایع دارویی، فولادی، محصولات کانی غیرفلزی، بهداشتی، الکترونیک، غذایی و آشامیدنی در این استان احداث‌شده به‌نحوی‌که هم‌اکنون گیلان در بخش صنایع سلولزی، فولادی، دارویی و غذایی به‌عنوان قطب صنعتی پا به عرصه گذاشته است.

استان گیلان به‌واسطه شرایط آب و هوایی معتدل و مناسب به‌ویژه برای توسعه زمینه صنایع غذایی، نساجی و دارویی، وجود نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده و بالاخره زیربناهای اساسی آب، برق، گاز جزو مستعدترین استان‌های کشور جهت سرمایه‌گذاری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان می‌گوید که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۶۳ واحد صنعتی با اشتغال قریب بر ۶ هزار نفر در گیلان فعالیت می‌کرد؛ این در حالی است که هم‌اکنون دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی با اشتغال‌زایی بیش از ۸۲ هزار نفر در حال فعالیت هستند.

به گفته فرهاد دلق‌پوش، هم‌اکنون سهم صنعت از مساحت کلی استان سه هزار و ۵۰۰ هکتار که ۲۵ صدم درصد مساحت کل استان بوده و زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاران صنعتی در قالب ۳۶ مرکز شامل یک شهر صنعتی و ۳۵ شهرک، ناحیه صنعتی و مجتمع کارگاهی در این استان مهیا و فراهم‌شده است.

یکی از افتخارات گیلان در بخش صنعت، تولید نانو داروی، ضد سرطان است و گیلان نخستین استان کشور است که در این زمینه گام برداشته است.

مسؤولان حوزه صنعت گیلان اعلام کرده‌اند ۱۳۹۴ طرح صنعتی دارای جواز تأسیس صنعتی با پیشرفت ۱۰ تا ۹۸ درصد در استان وجود دارد که در صورت راه‌اندازی و تکمیل هستند و پیش‌بینی‌های آن‌ها حاکی از فراهم شدن زمینه اشتغال برای از ۴۸ هزار و ۱۸۵ نفر در گیلان است که عمدتاً محصولاتی چون نساجی، فلزی، سلولزی، پلاستیکی، شیمیایی و غذایی را شامل می‌شود.

دلق‌پوش با اشاره به مزیت‌ها و نقاط قوت حوزه صنعت گیلان می‌گوید که فقط هشت شرکت در جهان به فناوری تولید الیاف کربن (فیبر کربن) CFRP دست‌یافته‌اند و در حال تولید هستند که یک شرکت آن در کشور ما و گیلان در حال فعالیت است.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، اولین تولیدکننده صفحه کلاچ انواع خودروهای ایرانی کشور در گیلان در حال فعالیت است.

شرایط جغرافیایی و اقلیم خاص گیلان آن را برای عرض‌اندام در صنایع سلولوزی فراهم کرده است. در این راستا گیلان به‌عنوان قطب صنعت سلولزی با تولید سالانه پنج میلیون مترمکعب، رتبه اول تولید صنایع سلولزی کشور را به خود اختصاص داده است.

البته میزان تولید و بازار کار در حوزه فولاد گیلان نشان می‌دهد این استان با توجه به پتانسیل‌های زیرساختی، یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده فولاد و مقاطع آهنی در کشور به‌حساب می‌آید.

رئیس سازمان صمت گیلان همچنین این استان را تولیدکننده قوطی‌های درب دار فلزی (آسان‌بازشو)، بزرگ‌ترین تولیدکننده رادیاتورهای آلومینیومی، پکیج و شوفاژهای دیواری در خاورمیانه، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع مفتول‌های آلومینیومی در خاورمیانه در شهر صنعتی رشت برمی‌شمرد.

ناگفته نماند که در گیلان رد پای استواری از صنعت کلوچه‌سازی نیز مشاهده می‌شود و آن‌گونه که رئیس سازمان صمت گیلان اعلام کرده، اولین تولیدکننده کلوچه کشور در گیلان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و تولید کلوچه‌های نام‌آشنا و خوشمزه در گیلان که اکنون برندهای جهانی نیز پیداکرده‌اند، گواهی بر این مدعا هستند.

مرور مزیت‌ها و افتخارات صنعتی گیلان نشان می‌دهد این استان با استفاده بخش اندکی از ظرفیت‌های خود توانسته در بازارهای جهانی راه پیدا کند و ضمن تقویت بنیه‌های تولید، مسیر پیشرفت و آبادانی را توسعه ببخشد.

البته هنوز بخش اعظمی از ظرفیت‌های حوزه صنعت در گیلان مغفول مانده که باید ضمن شناسایی و ایجاد انگیزه در بخش خصوصی ازجمله استارتاپ‌ها فعال شود.

در کنار همه این دستاوردها کافی است به بخشی از کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل از جمله کارخانه پوشش، ایران برگ، فرش گیلان، ایلیاگستر و خیلی از موارد دیگر اشاره کرد که درصورت بالا زدن آستین همت مسؤولان کمک شایانی در ارتقای وضعیت اقتصادی استان و افزایش اشتغال‌زایی و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد کرد.

امید است با تعامل همه‌جانبه مسؤولین خدوم و دلسوز نظام و تلاش و کوشش همه فعالان عرصه تولید و تجارت، شاهد رونق اقتصادی و توسعه پایدار، آن‌چنان‌که شایسته استان عزیزمان است، باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار