کد خبر : 55290
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399- 50: 17

نشست خبری انجمن موسیقی گیلان؛

بررسی چالش‌های هنرمندان در گیلان؛ مسئولان به تعهدات خود برای بیمه هنرمندان عمل کنند

بررسی چالش‌های هنرمندان در گیلان؛ مسئولان به تعهدات خود برای بیمه هنرمندان عمل کنند

نشست خبری با موضوع بررسی چالش‌های هنرمندان گیلانی به‌ویژه فعالان حوزه موسیقی در رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، نشست خبری انجمن موسیقی گیلان ظهر امروز با حضور معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فعالان حوزه موسیقی استان و اصحاب رسانه در رشت برگزار شد و چالش‌ها و مشکلات هنرمندان و فعالان فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ظهر امروز در نشست خبری انجمن موسیقی گیلان با اشاره به ظرفیت انجمن‌های هنری در استان گیلان اظهار داشت: انجمن‌های هنری مجموعه‌های غیردولتی هستند که در حوزه‌های تخصصی در استان‌ها فعالیت می‌کنند.

سیدامیر مصباح با بیان اینکه بحث راه‌اندازی موزه هنرهای معاصر مدت‌ زیادی است که در استان مطرح می‌شود ابراز داشت: امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و آثار شاخص این استان در یک موزه برای مخاطب عرضه شود البته انتظار داریم که در وهله نخست، آثار حفظ شود.

وی با اشاره به مشکلات بیمه هنرمندان گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در کشورمان زیاد شاهد آن هستیم این است که در شرایط بحرانی وعده‌هایی از سوی برخی مسئولان داده می‌شود اما عملی نمی‌شود و در استان گیلان نیز با وجود اینکه تلاش بسیاری برای رفع مشکلات بیمه هنرمندان شد و بارها با تهران نامه‌نگاری کردیم اما باز وعده‌‌هایی از سوی تهران داده شد که عملی نشد.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به معیشت هنرمندان در اوضاع فعلی اشاره کرد و افزود: فعالان حوزه فرهنگی در کشور شاید تنها مشاغلی باشند که به‌دلیل شیوع کرونا، فعالیت‌شان کاملاً قطع شد و مشکلاتشان تنها با وام ۱۲ درصدی حل نمی‌شود و نیازمند نگاه حمایتی ویژه‌تری هستند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان داشت: برخی وام‌ها و تسهیلات نیز به واسطه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شد لذا از تمامی بانک‌ها که به هنرمندان وام دادند به‌ویژه صندوق کارآفرینی امید انتظار داریم که برای پرداخت اقساط به هنرمندان مهلت لازم دهند.

وی با اشاره به ضرورت اِعمال نظارت صحیح بر آموزشگاه‌های هنری و تلاش برای رفع کمبودها و تامین اعتبارات تصریح کرد: در برخی قوانین نیازمند بازنگری و به‌روزرسانی هستیم و باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود تا هنرمندان و جوانانی که در عرصه هنر فعالیت می‌کنند به‌درستی مدیریت شوند.

رئیس انجمن موسیقی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به پیشینه هنر موسیقی در گیلان اظهار داشت: این استان دارای پتانسیل‌های بسیار مهمی در حوزه فرهنگ، هنر و موسیقی است و حتی دوره شکوفایی هم داشته که پس از آن چند مرکز آموزشی موسیقی در رودسر، لاهیجان، صومعه‌سرا و بندرانزلی تاسیس شد.

محمدرضا صفرپور خاطرنشان کرد: هر یک از نواحی استان گیلان در حوزه موسیقی دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خاص خودشان هستند از جمله موسیقی گالش، تالش، موسیقی محلی و تعزیه که در نواحی مختلف شاهد آن بودیم که نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده این هنر است و نیاز بود که توسط یک مجموعه بیشتر مورد توجه باشد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کانون‌های تخصصی موسیقی تصریح کرد: تشکیل کانون‌های تخصصی موسیقی یکی از اهداف بود تا اهالی متخصص حوزه موسیقی در گیلان گرد هم جمع شوند و پتانسیل‌سنجی‌ شود و نیازمندی‌ها مورد سنجش قرار گیرد و به‌نوعی یک همگرایی بین متخصصان این حوزه ایجاد شود.

رئیس انجمن موسیقی استان گیلان به لزوم ساماندهی اوضاع آموزشی و نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ آموزشگاه موسیقی در گیلان فعالیت دارند اما امکان نظارت وجود ندارد؛ اینکه یک آموزشگاه موسیقی با چه رفتاری در حال ارائه آموزش‌ در این حوزه است و چه معلمانی در اختیار دارد‌ بسیار مهم است.

صفرپور با اشاره به اهمیت آموزش در همه هنرها خاطرنشان کرد: بعضی افراد به‌سبب قرار نگرفتن در سامانه آموزشی مناسب نتوانستند کارایی خوبی از خود در حوزه هنر نشان دهند و برخی نیز بعد از دو سال تازه متوجه می‌شوند که وقت خود را هدر دادند و آموزش‌ها مناسب نبود.

وی گفت: برخی آموزشگاه‌ها نیز به‌طور ناخودآگاه به هنرجویان اجازه شرکت در مسترکلاس را نمی‌دهند و این تاثیر خوبی ندارد لذا انجمن موسیقی برای این قضیه راهکار دارد و راهکار این است که تفاهمی ایجاد شود تا منافع حرفه‌ای آموزشگاه‌ها در خطر نباشد و تولیت مستر کلاس‌ها را نیز عهده دار شویم تا شاهد شرکت انبوهی از هنرجویان در این کلاس‌ها باشیم.

صفرپور با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای تعلیم افراد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و کارایی آنان در مواقع لازم ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنیم تفاهمنامه‌ای بین وزارت کار و وزارت ارشاد در حوزه انجمن صنفی و موسیقی منعقد شود زیرا انجمن صنفی هنوز نتوانسته هویت حقوقی داشته باشد و آموزشگاه‌داران و معلمان موسیقی نیز به‌عنوان شغل شناخته نشدند.

رئیس انجمن موسیقی استان گیلان به ضرورت حل مشکلات بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که آمادگی لازم برای ارائه خدمات به هنرمندان را دارد اما چطور خانه موسیقی به دادن چنین خدماتی به هنرمندان امتناع کرده است.

صفرپور با اشاره به مشکلات حوزه آموزشی خاطرنشان کرد: بخش آموزش در خطر بوده و همچنان دچار دگرگونی است تا جایی‌که هنرجو به‌راحتی استاد خود را تهدید می‌کند و اگر مسئولان به این‌ بخش توجه نکنند شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با اشاره به موزه هنرهای معاصر در گیلان اظهار داشت: این موضوع سالهاست که در گیلان مطرح می شود و شهرهای دیگر در این حوزه پیشگام بودند اما اختصاص این موزه در رشت به‌دلیل برخی ذائقه‌ها به سرانجام نرسید و ما نیز هر دفعه که پیگیر این ماجرا شدیم به در بسته خوردیم یا در دقایق آخر ملاحظاتی مطرح شد که جلوی پیشرفت کار را گرفت.

رضا رسولی پیشینه فرهنگی و هنری گیلان را مورد اشاره قرار داد ‌و بیان کرد: این پیشنیه ایجاب می‌کند که بهترین و ارزشمندترین ساختمان این شهر را به موزه هنرهای معاصر اختصاص دهیم اما امیدوارم در ساختمانی مانند کلاه‌فرنگی این کار آغاز شود و پس از دریافت آثار و برطرف شدن نگرانی‌ها، جای بهتری را به موزه اختصاص دهیم.

انتهای پیام/تسینیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار