کد خبر : 32931
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱

بناهای تاریخی رضوانشهر نیازمند توجه است

بناهای تاریخی رضوانشهر نیازمند توجه است

بناهای تاریخی و خانه های قدیمی در رضوانشهر، یکی پس از دیگری در حال تخریب و نیازمند توجه مسئولان هستند.

به گزارش گیلانستان وجود بناهای تاریخی متعدد در شهرستان رضوانشهر و پره سر همچون مسجد اسپیه مزگت دیناچال، پل خشتی و عمارت امان الله خان ساسانی در پونل، عمارت عزت اله بیگ چراجی در پره سر و بنای تاریخی عزت الملوک ساسانی در روستای ییلاقی رینه رضوانشهر از جمله بناهای تاریخی ارزشمند و نیازمند توجه جدی مردم و مسئولان می باشند.
عزت الملوک ساسانی از بزرگان ایل تالش و تالش طولاب بوده که در سال 1315 در منطقه پونل رضوانشهر و روستای ییلاقی و خوش آب و هوای رینه این شهرستان سکونت داشت.
این بانوی سرشناس رضوانشهری در آن عصر از سوی خوانین و حکام وقت گیلان به ملکه جنگل شهرت داشت . در حال حاضر از ایشان خانه ای با معماری منحصر به فرد و با سبک و سیاق خاصی بجا مانده که رو به ویرانی می باشد و هم اکنون بخش هایی از آن فرو ریخته است.
این بنای قدیمی که بیش از 200 سال قدمت دارد و از معماری منحصر به فردی برخوردار است و مصالح بکار رفته در ساخت آن بیشتر سنگ های طبیعی، آجر و چوب های جنگلی هستند که بر اثر گذشت زمان و شکسته شدن سقف شیروانی، در معرض تخریب قرار گرفته است.
در گذشته سقف شیروانی این ساختمان زیبا بصورت لته پوش و با چوب های انبوه ساخته شده بود که بی توجهی وراث و نبودن اراده ای قوی برای حفظ آن، موجب فرو ریختن سقف آن گردید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رضوانشهر در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما آمادگی لازم برای حفظ و بازسازی این بنای تاریخی را داریم ولی نتوانسته ایم با وراث مالک این ساختمان به اجماع برسیم.
مهندس منصورهادی پور افزود: وقتی مالک ساختمان رضایت نداشته باشد، نمی توانیم برای بازسازی و نگهداری آن اعتبار در نظر بگیریم.
ایشان بیان کرد: در بودجه سال جاری از محل اعتبارات ملی و استانی مبلغ 600 میلیون ریال برای همین امر بودجه تصویب شده بود که بدلیل عدم رضایت وراث این میزان اعتبار صرف باز سازی محوطه تاریخی در مجاورت همین بنا شد.
هادی پور با اظهار امیدواری گفت: پیگیری و گفتگو برای جلب رضایت وراث مالک این بنا ادامه دارد و در صورت تحقق این مهم، در آینده اقدام به باز سازی آن خواهد شد.
در مستندات تاریخی آورده شده؛ بانو عزت الملوک ساسانی در بین سالهای 1315 تا تقریبا چند دهه بعد، از رهبران ایل تالش بوده، گفته می‌شود او در سوارکاری و تیراندازی تبحر بسیاری داشت و مورد احترام اطرافیانش بود و در میان گیلانی‌ها به “ملکه جنگل” شهرت داشت.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت، 120 روستا و 810 کیلومترمربع وسعت جغرافیایی در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که مردمان این دیار به زبان های تالشی، گیلکی و فارسی تکلم می کنند.

انتهای پیام /ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار