کد خبر : 32507
تاریخ انتشار : شنبه 15 دی 1397- 02: 11

توانمندانی متفاوت در کنسرت‌های گیلان

توانمندانی متفاوت در کنسرت‌های گیلان

پس از بال به بال دادن سلبریتی ها به کودکان سندروم دان، کودکان کار، بیماری های خاص و … امروز این پیام با محبت و گرمی در گیلان پذیرش شد و شرایط حضور این توانمندان متفاوت در کنسرت های استان فضایی نو از شوق و امید در محفل های هنری خلق کرده است.

به گزارش گیلانستان اگرچه کوتاه زمانیست که سلبریتی هایی چون مهتاب کرامتی در کنار کودکان سندروم دان قرار می گیرد و سخن از توانمندان متفاوت می گوید ؛ همایون شجریان در کنار تکتم خواننده گروه سرود آوای همدم از موسسه خیریه ای به همین نام بر صحنه اجرا قرار می گیرد و فضا را به ریتم و نای’ چرا رفتی ‘ اش شوری نو می بخشد؛ در سال ۹۳ ‘رها بدر طالعی ‘ کودکی از جامعه سندروم داون با آفرینش نقش در فیلم ‘ سرزمین رها ‘ساخته فرهاد مهرانفر یکی از کارگردانان مطرح کشور از گیلان، موفق به اخذ دیپلم افتخار در جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان می شود.
گاه در فعالیت های اجرایی بایستی به نقطه ای رسید که از حرف فراتر رفته و یادمان باشد کارهای مفیدتری هم می توان انجام داد ؛ امروز چنین شد و بار دیگر گیلان در میان استان های سیاست گذاری سندروم دان ایران پیشقدم می شود و بر اساس تفاهمنامه ای ، حضور این توانمندان متفاوت در کنسرت ها و برنامه های فرهنگی هنری استان را آغاز کرده است.
افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین‌تر از حد میانگین دارند و به‌طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند و تعداد کمی از مبتلایان به سندرم داون یا دان دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند؛ اگر چه ناخوش احوالی هر چند کوچک برای فرزند ، خانواده را به غمی عظیم دچار می کند اما به حتم دشوارتر خواهد بود آن گاه که جامعه با نگاهی ناآگاه این کودکان را به اسامی ناخوش چون منگل خطاب می کند و این در حالیست که با پذیرش تفاوت آدم‌ها، این کودکان سرشار از ظرفیت و توانایی هستند.
مرتضی پیله ور جاوید خود پدر فرزندی ۱۹ ساله از جامعه سندروم دان است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: با تولد فرزندم جهان پیش چشمم تیره شد و این تیرگی در سال های نخست تولدش مانع از دل دادن به تربیت و پرورش صحیح فرزندم شد ؛ اما با خود گفتم هر کسی دوست دارد خودش را در دوره خودش تجربه کند و خودش را در آینه زمانش بیابد بنابراین فردا متعلق به من است و پرورش فرزندم را آغاز کرده و با خانواده های دیگری که فرزندانشان بدین سندروم مبتلا بودند، ارتباط برقرار کردم.
وی که مدیرعامل کانون حمایت از فرزندان سندروم داون گیلان است ادامه می دهد: اگر این ناآگاهی ادامه می یافت فرزندانمان در کنج پستوها بی پرورش نهان می ماندند؛ اما امروز به قوت آگاهی دانایان و مسئولانی چنین ، این فرزندان به توانمندی های کشوری و حضور اجتماعی دست یافته اند.
پیله ور جاوید می افزاید: این کانون در چهار حوزه توانبخشی ، فرهنگ و هنر ، ورزش و ارتباط اجتماعی برای فرزندان سندروم دان کار می کند اما تا مادامیکه نگاه جامعه به آنان نگاهی متفاوت و آلوده به ترحم و تحقیر باشد و توان این کودکان در این حوزه ها دیده نشود، عملا ثمره این فعالیت ها هیچ خواهد شد.
وی ضمن قدردانی از همراهی و تعامل مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در تدوین تفاهمنامه ای برای اختصاص سهمیه ای ویژه برای حضور این فرزندان در کنسرت ها و برنامه های فرهنگی هنری گفت: بارزترین هدف این حضور در کنسرت ها دیده شدن با نگاه مثبت در اجتماع است.
وی ادامه داد: حضور فرزندان سندروم دان در کنسرت ها و ارایه توانمندی‌های‌شان لذت و موهبت دیده شدن و تشویق شدن را به آنان هدیه می بخشد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این ارتباط حضور کودکان دارای بیماری های خاص، کودکان کار و سندروم داون در کنسرت های موسیقی استان را تایید و بیان کرد: هنر، مفهوم انسانیت است.
سید امیر مصباح با اشاره به تنظیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با کانون سندروم داون گیلان گفت: قرار است بر اساس این تفاهم‌نامه، از این پس بچه‌های سندروم داون در کنسرت های موسیقی استان حضور داشته باشند و در پاسخ به اینکه آیا هنر باید اجتماعی باشد می گویم ، باید ‘ باید ‘ را کنار گذاشت، هنر خود به خود این طور است.
وی با بیان اینکه کودکان کار و کودکان دارای بیماری‌های خاص نیز در این برنامه‌ها حضور خواهند یافت، اظهار داشت: با توجه به شرایط سخت زندگی کودکان کار و همچنین کودکان دارای بیماری‌های خاص، تلاش شده تا با اجرای این طرح برای ساعتی آنان را از فضای سخت زندگیشان جدا کنیم.
وی با اشاره به افزایش قیمت بلیت کنسرت های پاپ و سنتی، گفت: معاونت امور هنری و سینمایی اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و بهره‌مندی همه شهروندان از این فضا، اقدام به اختصاص دو ردیف در هر کنسرت موسیقی به افراد با بضاعت مالی محدود کرده است.
مصباح افزود: بعد از برگزاری جلسه با مؤسسات برگزارکننده کنسرت های موسیقی پاپ و سنتی در استان گیلان، از این مؤسسات خواسته شده که بلیت دو ردیف از هر کنسرت خود را با قیمت های نازل در نظر بگیرند تا افراد دارای بضاعت مالی محدود نیز بتوانند از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند و باید به خاطر سپرد که هیچ کجا و هیچ زمان ایجاد ضربان زندگی در جامعه بی پاسخ نخواهد ماند.
وی تاکید کرد: رویه دیگر هنر، اعتلای فرهنگ است و بینش هنرمند آگاهی عمیق می طلبد تا بتواند مشارکت در این بلند پایگی ایجاد و بذر های فرهنگ و هنر را به خرمن تبدیل کند.
علیرضا علیزاده ، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان در باره موضوع یادشده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: حضور کودکان کار، سندروم دان و بیماری های خاص در کنسرت ها و برنامه های اجتماعی به نوعی ترغیب، انگیزه و درمان است.
وی معتقد است: حضور این کودکان در اجتماع هم جنبه ساختاری و هم اجتماعی داشته و مکمل یکدیگر محسوب می شوند.
وی ادامه می دهد: حضور کودکان از جوامع یادشده در برنامه های فرهنگی – هنری موجب ترغیب به اندیشه و از طرفی اصلاح نگاه جامعه و تغییر فرهنگ ترحم می شود .
علیزاده می افزاید: بحث توانمد سازی و مددکاری، زمانی موفق است که موازی کاری انجام نشود و همه ظرفیت ها کنار یکدیگر قرار گیرند.
می گویند نمی توان برگشت و آغاز خوبی داشت اما می توان شروع کرد و پایان خوبی داشت؛ چندین سال است که تکرار پر بسامد شعر ، موسیقی و تئاتر در گیلان بگونه ای است که وقت برای فرهنگ دوستان در هر ذائقه فرهنگی و هنری به سکوت نمی گذرد و امروز پس از بال به بال دادن سلبریتی ها به کودکان سندروم دان، کودکان کار، بیماری های خاص و … این پیام با محبت و گرمی پذیرش شد و شرایط حضور توانمندان متفاوت در کنسرت های گیلان فضایی نو ، از شوق و امید در محفل های هنری خلق کرده است.
فعالیت هایی چنین نه تنها در عرصه فرهنگ و هنر بلکه در همه عرصه های اجتماعی این سرزمین بیش باد …

انتهای پیام /ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار