کد خبر : 63557
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اسفند 1399- 46: 17

خرید و فروش کرونا در بازارهای محلی گیلان/ بی‌توجهی‌ها خطرناک است

خرید و فروش کرونا در بازارهای محلی گیلان/ بی‌توجهی‌ها خطرناک است

بازارهای محلی گیلان این روزها به محلی جدید برای انتقال و دست به دست شدن کرونا تبدیل شده چرا که متاسفانه بسیاری از کسبه و مردم هنگام حضور در این بازارها دستور العمل ها را رعایت نمی کنند.

به گزارش گیلانستان، بعد از ترفند جدید مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای مشخص کردن وضعیت استان‌ها و شهرها از نظر کرونا با تعیین رنگ بندی، بارها شاهد بودیم که استان گیلان و شهرهای مختلف آن در چهار باند قرمز، نارنجی، زرد و آبی در رفت و برگشت بود.

گاهی شرایط برای گیلان با قرمز شدن شهرها آنقدر سخت می‌شد که یادآور روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان سرسبز بود اما آنچه که در تمام این مدت بر تن خسته دیار میرزا زخم زد پر کشیدن بسیاری از شهروندانش به دیار باقی به دلیل ابتلاء به ویروس منحوس کرونا بود. اما این روزها زخم‌های بیشتر را بی توجهی برخی هموطنان و اصرار برای سفر به استان و عدم رعایت دستور العمل ها از سوی عده‌ای از زنان و مردان این سرزمین بر پیکر استان وارد می‌کند.

بازارهای محلی گیلان همیشه به خاطر عرضه مواد غذایی سالم، ارگانیک و تازه مورد توجه مردم خود استان و مسافران و گردشگران بوده اما این روزها شلوغی و تجمع بیش از اندازه جمعیت در این بازارها مشکل ساز شده و این بازارها را به محلی برای دست به دست شدن کرونا تبدیل و زمینه نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان را فراهم کرده است.

با گذری به این بازارها می‌توان فهمید که این نگرانی بی دلیل نیست. بسیاری از کسبه و مردمی که در این بازارها تردد می‌کنند حتی ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی که همان استفاده از ماسک است را رعایت نمی‌کنند و دلیلشان نیز عدم اعتقاد به کرونا، گرفتگی نفس و بودن در فضای باز عنوان می‌کنند که هیچکدام از این دلایل نمی‌تواند به خطر انداختن جان خود، خانواده‌هایشان و مردم حاضر در این بازار را توجیه کند.

اعتقادی به کرونا ندارم

«آقا رضا» یکی از کسبه بازارهای محلی است و در طول هفته برای فروش ماهی‌های خود به تمام بازارهای محلی استان گیلان سر می‌زند، زمانی که از او درباره عدم استفاده از ماسک و حتی دستکش در هنگام پاک و خرد کردن ماهی سوال می‌شود می‌گوید: من اصلاً اعتقادی به کرونا ندارم.

وی با بیان اینکه کرونا را فقط برای ترساندن مردم علم کرده‌اند، افزود: هیچ وقت از ماسک استفاده نکرده و نخواهد کرد.

«رحمت» یکی دیگر از کسبه این بازار است که عدم استفاده از ماسک را گرفتن نفس در هنگام کار توجیه می‌کند و می‌گوید: ماسک را در جیبم گذاشته و هر زمان که احساس کنم نیاز است از آن استفاده می‌کنم.

در سوی دیگر بازار اما فروشنده‌ای مشغول فروش محصولات باغی خود بود که هم ماسک بر صورت داشت و هم دستکش در دست. وی می‌گوید: نباید اجازه دهیم با رعایت نکردن دستور العمل های بهداشتی این ویروس به دیگران و یا حتی به ما منتقل شود.

رسول احمدی با اشاره به اینکه من به خانواده ام علاقه دارم بنابراین برای حفظ جان آنها هم که شده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده در هنگام حضور در بازار استفاده می‌کنم، ادامه می‌دهد: قطعاً اگر ما رعایت کنیم می‌توانیم کرونا را شکست دهیمقطعاً اگر ما رعایت کنیم می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

وی همچنین به وضعیت و شرایط سخت اقتصادی کسبه به ویژه آنهایی که به صورت هفتگی در بازارها برای امرار معاش حضور می‌یابند اشاره و اضافه می‌کند: شرایط بد اقتصادی نباید دلیلی برای عدم رعایت دستور العمل ها و به خطر انداختن جان خود، خانواده و همشهریان باشد.

بستری ۷۰ بیمار کرونایی بد حال در بخش مراقبت‌های ویژه

این حجم از شلوغی روزهای آخر سال، احتمالاً در روزهای آینده باز هم زنگ‌های خطر را برای این استان به صدا در خواهد آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این باره با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان، اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۶۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری شده‌اند.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه در مجموع ۲۹۱ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند، افزود: متأسفانه از این تعداد ۷۰ بیمار دارای شرایط بد بوده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته بارها درباره ویروس کرونا و راه‌های انتقال و انتشار این ویروس صحبت و توصیه‌های لازم به شهروندان شده است، گفت: یکی از راه‌های انتقال این ویروس حضور و تجمع در بازارهای محلی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه رنگ و لعاب بازارهای محلی و همچنین قیمت مناسب محصولات سبب ترغیب شهروندان برای حضور در این بازارها می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط خاص این بازارها و اینکه فعالان این بازارها واحدهای صنفی جداگانه ای نیستند و همه در یک مکان فعالیت می‌کنند و تجمع فراوان جمعیت بوده و متأسفانه اکثراً هم از ماسک مناسب استفاده نمی‌کنند.

توصیه‌هایی که رعایت نمی‌شود

وی با اشاره به نظارت و بازرسی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از این بازارها، گفت: در این نظارت‌ها مشاهده شده که کسبه از ماسک‌های کهنه و کثیف که چندین بار استفاده شده استفاده می‌کنند.

حیدرزاده با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های ما در این بازارها حضور فروشندگان در بازارهای مختلف استان است، اضافه کرد: ممکن است افراد فعال در این بازارها محلی امروز در صومعه سرا و فردا در بازار لنگرود حضور داشته باشند که این خود عاملی برای انتشار و انتقال ویروس از یک محل به محل دیگر است.

وی با تأکید بر اینکه باید بر روی فعالیت این بازارها نظارت و کنترل بیشتری انجام شودباید بر روی فعالیت بازارها نظارت و کنترل بیشتری انجام شود، ادامه داد: فاصله میان دو کسبه نیز رعایت و همه از ماسک مناسب استفاده کنند تا به کرونا فرصتی برای انتشار و انتقال داده نشود.

متأسفانه در یک سال گذشته بارها عادی انگاری شهروندان و عدم توجه به دستور العمل های بهداشتی سبب شده که گیلان در برخی از زمان‌ها شاهد شرایط سخت و پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها به ویژه بخش مراقبت‌های ویژه باشد. حالا که ویروس جهش یافته یا همان کرونای انگلیسی نیز در این استان رخ نشان داده چه خوب است که حداقل خود شهروندان گیلانی با رعایت دستور العمل ها زنجیره انتقال این ویروس منحوس را قطع کنند تا دوباره همگان بدون استفاده از ماسک در بازارهای محلی استان حضور یافته و از خرید در آن لذا ببریم.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار