کد خبر : 39366
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 تیر 1398- 17: 11

معاون بهبود تولیدات گیاهی گیلان:

سطح زیر کشت زعفران در استان گیلان افزایش یافت

سطح زیر کشت زعفران در استان گیلان افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از استقبال اهالی ساکن در مناطق کوهستانی استان از کشت زعفران خبر داد و گفت: سطح زیر کشت زعفران در گیلان افزایش یافت.

به گزارش گیلانستان مسعود الماسی اظهار داشت: با توجه به استقبال روزافزون اهالی ساکن در مناطق کوهستانی و مستعد استان گیلان از کاشت گیاه زعفران، سطح زیر کشت این محصول در مناطق کوهستانی و مستعد این استان در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش بسیار چشمگیری پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون چند درصد از اراضی مناطق کوهستانی این استان قابلیت کشت زعفران را دارند عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد از زمین‌های واقع در مناطق کوهستانی گیلان مستعد کشت گیاهان دارویی و زعفران هستند.

الماسی ضمن برشمردن وضعیت کشت زعفران در سنوان گذشته از افزایش تولید آن در گیلان خبر داد و تصریح کرد: بر اساس گزارشات و آمارهای، موجود کشت زعفران در استان گیلان از ۸ هزار متر مربع مزرعه‌های الگویی در ۱۰ سال گذشته هم‌اکنون به حدود ۱۸ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه زعفران تولید شده در مناطق کوهستانی گیلان از عطر و طعم بسیار خوبی برخوردار است ابراز داشت: طبق قیمت‌گذاری‌های رسمی هر کیلوگرم زعفران در بازار عمده فروشی بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان هم داد و ستد می‌شود اما زعفران کاران گیلانی محصول خود را تا ۲۴ میلیون تومان هم فروخته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان شرایط مناطق کوهستانی این استان برای کشت زعفران را مورد اشاره قرار داد و گفت: زعفران در مناطق کوهستانی شهرستان‌هایی نظیر سیاهکل، رودسر، املش و رودبار که آب و هوای آن‌ها برای کاشت این محصول مناسب است کشت می‌شود.

الماسی مناطق جلگه‌ای استان گیلان را به دلیل مساعد نبودن شرایط رشد و ایجاد پوسیدگی در پیاز زعفران برای کاشت این گیاه مناسب ندانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۸۸ زعفران کار گیلانی از مزارع خود، چیزی در حدود ۶۲ کیلوگرم زعفران کیفی برداشت و به بازار مصرف ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار