کد خبر : 84883
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آذر 1401- 54: 8

شکوه برف، نخستین نمایش در تئاتر شهر رشت پس از ۱۷ سال تعطیلی

شکوه برف، نخستین نمایش در تئاتر شهر رشت پس از ۱۷ سال تعطیلی

تئاتر شهر رشت (مجموعه سردار جنگل رشت) پس از ۱۷ سال تعطیلی به محفلی برای تئاتر گیلان تبدیل شده است و اینک “شکوه برف” جلوه ای دیگر از نهضت جنگل با مضمون زنان و این نهضت، نخستین تئاتر پس از بازگشایی است.

به گزارش گیلانستان، همزمان با اجلاسیه پایانی کنگره شهید میرزا کوچک در دهم آذرماه و پس از نزدیک به ۲ دهه و با حضور دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر شهر مجموعه سردارجنگل رشت بازگشایی شد.

این مجموعه دارای یک سالن اصلی با گنجایش ۲۵۰ نفر، کارگاه تخصصی نمایش موسوم به پلاتو، انبار لباس، اتاق گریم، یک کتابخانه و مجموعه آموزشی است که همزمان با اجلاسیه پایانی کنگره بین‌المللی شهید میرزا کوچک جنگلی بازگشایی شد.

 

 

شکوه برف و زنان مبارز نهضت جنگل

 

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان گفت: تئاتر شکوه برف با پرداخت به موضوع زنان تاثیرگذار و مبارز نهضت جنگل به روی صحنه آمده است.

محمد پورجعفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:این نمایش داستان مبارزات بلور، بتول، شاه‌طلا، ننه‌خانوم و صدیقه است که با کورسویی از امید به دنبال میرزا که برای تجدید قوا در مبارزه به خلخال رفته بود حرکت می‌کنند تا راه شهید میرزا کوچک جنگلی را ادامه دهند و تنهایش نگذارند.

وی عنوان کرد: آنها از طرفی به خاطر شنیدن خبر شکست نهضت جنگل و بریده شدن سر میرزا روحیه خود را از دست داده‌اند و از طرفی با به دنیا آمدن پسرِ صدیقه که اسمش را یونس می‌گذارند امیدوار می‌شوند تا مردی دیگر رهروی عزتمندی ملت ایران باشد.

مسئول واحد هنرهای نمایشی گفت: نام شخصیت‌های اصلی این اثر واقعی است که در تاریخ نهضت جنگل حضور داشتند اما درام شکل گرفته شده زاییده ذهن نویسنده اثر برای به تصویر کشیدن خفقان‌ها، مشکلات، دردها و ممارست‌های زنان تاثیرگذار نهضت جنگل است.

محمد پورجعفری گفت: رضا عاشوری‌فر نویسنده این اثر است و مهرانه به‌نهاد کارگردانی این نمایش را برعهده‌ دارد. همچنین مینا خداخواهان، مریم جهانی، مهرانه به‌نهاد، مبینا سلیمانی، عرفان اقبالی، بهناز رضایی، محمد شعبان‌پور، عقیل قربانی، راستین اکبری، آرمین اکبری و رایین‌ پورتقوی بازیگران این کار نمایشی هستند.

 

 

اردوی رهپویان طریق شهید میرزا کوچک خان جنگلی

پس از برگزاری کنگره بین المللی میرزا کوچک خان برنامه هایی در خصوص معرفی شخصیت میرزا و نهضت جنگل به اتمام نرسید و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان از برگزاری اولین اردوی رهپویان طریق شهید میرزا کوچک خان جنگلی خبر داد.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: با عنایت به لزوم فرهنگ سازی و آشنایی بیشتر با قهرمانان ملی و حماسی پس از شناسایی مسیر اردوی شهید میرزا کوچک خان جنگلی برای گردشگران و علاقمندان، اولین اردوی رهپویان طریق میرزا برگزار شده است.

جهانی با ذکر این مطلب که محور و مسیرهای گردشگری حماسی و جنگ از جاذبه های گردشگری معنوی می باشد، گفت: افراد زیادی علاقه مند به شرکت در این اردوها هستند و با تعریف مسیرهای گردشگری در این زمینه ها می توان نظر مخاطبان بیشتری را به این مباحث جلب کرد و برای توسعه گردشگری تخصصی قدم موثری برداشت.

 

میرزا کوچک خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت، شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.

میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال ۱۲۹۸ هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود.

جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی‌ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.

میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع‌آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه‌های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.

با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال ۱۳۰۰ هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی ۱۳۴۰ ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱، منشأ حرکت میرزا کوچک‌ خان را یک منشأ ۱۰۰ درصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند: ایشان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود -گیلان- ایجاد کرد

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار