کد خبر : 83304
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

فرسودگی دستگاه های دیالیز در گیلان/۱۴۵۰ بیمار دیالیزی داریم

فرسودگی دستگاه های دیالیز در گیلان/۱۴۵۰ بیمار دیالیزی داریم

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرسودگی دستگاه های دیالیز گفت: دستگاه‌های ما بالای ۳۰ هزار ساعت کارکرد دارد که به تبع روی کیفیت دیالیز تأثیر می‌گذارد.

به گزارش گیلانستان، سیامک ریماز شامگاه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه هزار و ۴۵۰ بیمار دیالیزی در گیلان داریم، اظهار کرد: هزار و ۱۰۰ بیمار در مراکز دولتی و مابقی از بخش خصوصی خدمات دریافت می‌کنند.

 

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه گیلان رتبه دهم کشوری در میزان ابتلاء به بیماری‌های کلیوی دارد، افزود: ۲۶۵ تخت دیالیزی در گیلان داریم که ۲۰۱ تخت مربوط به مراکز دولتی و ۶۴ تخت در بخش خصوصی است.

 

وی با اشاره به اینکه وضعیت تعداد بیماران دیالیزی به تخت‌های دیالیز در گیلان نسبت به متوسط کشوری خوب نیست، ادامه داد: برای رسیدن به شاخص کشوری باید ۸۰ تخت دیالیزی دیگر به ظرفیت فعلی استان اضافه شود.

 

ریماز تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است ضمن نوسازی و خرید دستگاه‌های دیالیز، موارد مصرفی و داروهای مربوطه را در اختیار بیماران قرار دهد که این کار به طور روتین انجام می‌شود.

 

وی عنوان کرد: بیماران برای دریافت داروهای پیوند کلیه، پس از ثبت نام در سایت وزارت بهداشت این داروها را رایگان دریافت می‌کنند.

 

مسئول امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: یکی از چالش‌های ما فرسودگی ناوگان دیالیزی است که بعد از ۲۰ هزار ساعت کار باید مجدداً این ناوگان نوسازی شود اما مراکز ما بالای ۳۰ هزار ساعت کارکرد دارد که به تبع روی کیفیت دیالیز تأثیر می‌گذارد.

 

وی با اشاره به خرید حدود ۲۹ دستگاه دیالیز در سال گذشته گفت: امسال نیز قرار است ۱۰ دستگاه دیالیز جدید برای تالش خریداری شود تا دستگاه‌های قدیمی جمع آوری شود.

 

ریماز با بیان اینکه سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ مورد دریافت کلیه از بیماران مرگ مغزی شده داریم که این آمار با تعداد بیماران در لیست انتظار همخوانی ندارد، افزود: برای حل این مشکل باید فرهنگ اهدای عضو ترویج یابد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار