کد خبر : 54013
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 تیر 1399- 05: 12

فصل جدید خوانش در روزهای کرونایی/درخشش گیلانی ها در طرح‌‌‌های کتابخوانی

فصل جدید خوانش در روزهای کرونایی/درخشش گیلانی ها در طرح‌‌‌های کتابخوانی

با شیوع کرونا ویروس و تعطیلی‌‌های اجباری مراکز فرهنگی دریچه جدیدی از خدمات کتابخوانی با بهره‌گیری از فضای مجازی گشوده شد تا بتوان سرانه فرهنگ مطالعه را ارتقا داد.

به گزارش گیلانستان، به‌دنبال شیوع بیماری کرونا در اواخر سال ۹۸ که تعطیلی فروشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری و اماکن عمومی را به همراه داشت، دریچه جدیدی از ارائه خدمات با بهره‌گیری از فضای مجازی گشوده شد تا بتوان در دوران قرنطینه خانگی بیشترین استفاده را از اوقات فراغت ایجاد شده داشت.

 

در این میان کتابخانه‌های عمومی که با تعطیلی اجباری جهت مقابله با کرونا مواجه شده و مخاطبان حضوری خود را از دست داده بودند نیز از قافله عقب نمانده و با بهره‌گیری از فضای مجازی به ارائه خدمات به دوستداران کتاب و کتابخوانی پرداختند.

 

اگرچه یکصدباب کتابخانه عمومی استان که هر روز شاهد چرخش کتاب‌دوستان در میان قفسه‌های کتاب بودند برای جلوگیری از مخاطرات و حفظ سلامتی مراجعه‌کنندگان، درهای خود را بستند، اما با پیروی از این اصل که آموختن هیچگاه تعطیلی نمی‌پذیرد، تلاش کردند تا از راه دور دسترسی به مجموعه‌ها و خدمات خود را فراهم کنند.

سرعت بخشیدن به گسترش فناوری و منابع دیجیتال در حوزه علم و اطلاعات که در روزهای کرونایی ضعف زیرساختی خود را نشان داد منجر به افزایش مطالعه در دوران قرنطینه شده و میزان اقبال عمومی به نسخه‌های مجازی افزایش یافت. شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد روزی یک بیماری و ماندن اجباری در خانه سرانه مطالعه کشور را که همواره از دغدغه متولیان فرهنگی و ادب دوستان بود، ارتقا دهد.

 

«پریسا کرمی» با بیان اینکه در دوران کرونا با وجود تعطیلی کتابخانه‌ها، فعالیت های کتابخانه ای را تعطیل نکردیم، از برگزاری طرح‌های مختلف کتابخوانی جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی در قرنطینه خانگی خبر داد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه در دوران شیوع بیماری کرونا فعالیت‌های کتابخوانی با همراهی کتابداران متوقف نشد، تصریح کرد: تلاش کردیم تا ارتباط کتابخانه‌ها و کتابداران با اعضا قطع نشده و فعالیت‌های کتابخوانی و ترویجی کتابخانه‌های عمومی ادامه داشته باشد.

 

راه‌اندازی پویش‌های مختلف کتابخوانی یکی از راهکارهای کتابخانه‌‌های عمومی برای جلب مخاطبان و ترویج فرهنگ کتابخوانی بود که به گفته کرمی در این ایام با استقبال گیلانی ها مواجه شد. همچنین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دوران کرونا با فراهم کردن امکان استفاده اعضای کتابخانه‌ها از اپلیکیشن کتابخوانی طاقچه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز دیجیتال کتاب‌های آنلاین سعی کرد در روزهایی که باید فواصل را رعایت کرد، فاصله کتابخوانان با کتاب را کم کند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف توسط نهاد کتابخانه‌ها در بستر فضای مجازی، اظهار کرد: ایجاد پویش هر خانه یک کتابخانه، راه‌اندازی گروه کتابخوان مجازی در پیام‌رسان بله، برگزاری مسابقه مرور نویسی ویژه کتابداران و ایجاد محفل ادبی معین در فضای مجازی با حضور شعرا و نویسندگان حوزه ادبیات از برنامه‌های این نهاد در روزهای سخت کرونایی بود.

 

مشارکت خوب مردم گیلان در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با ۳۴ هزار شرکت کننده و کسب رده چهارم کتابداران استان گیلان در پویش « هرکتابدار یک کتابخوان» از موفقیت‌های کلیه دست‌اندرکاران مجموعه کتابخانه‌ها در طول مدت تعطیلی کتابخانه‌های عمومی بود که حضور سه کتابدار از استان گیلان جزو نفرات برگزیده در سطح ملی این پویش کشوری موجب دلگرمی اهالی فرهنگی و ادب استان شد.

 

«سوده رئوفی» از کتابخانه عمومی شهید رجایی سنگاچین بندر انزلی با معرفی کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نوشته مهدی آذریزدی، «ماهره عاشقی معاف» کتابدار کتابخانه عمومی شهید مطهری شاندرمن با معرفی کتاب در زندگی سخت نگیرید نوشته ریچارد کارلسون و «فاطمه جعفری پور» کتابدار کتابخانه عمومی آیت الله ربانی املشی شهرستان املش با معرفی کتاب ماهی بالای درخت اثر لیندا مالالی هانت با کسب بیشرین امتیاز به عنوان نفرات برگزیده کشور در این پویش کشوری انتخاب شدند.

 

همچنین در پویش کشوری «با کتاب در خانه» با هدف استفاده مناسب از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و بهره بردن از امکانات موجود در فضاهای مجازی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، تشویق کودکان و نوجوانان به گفت‌وگو پیرامون کتاب‌های مطالعه شده و گسترش بهداشت در فضاهای فردی، بیش از ۲۰۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافت که از میان ۶۰اثر برگزیده، «آنیسا شهبازی» عضو کتابخانه عمومی خاتم الانبیاء(ص) رشت، «مبارکه خداپرست» عضو کتابخانه عمومی میرزا کوچک جنگلی گوراب زرمیخ شهرستان صومعه سرا و «ابوالفضل گلعلی دلیجانی» عضو کتابخانه عمومی شهید نورانی کلاچای رودسر با کسب امتیازات لازم در بین نفرات برتر این پویش کتابخوانی قرار گرفتند.

 

در پویش « هر خانه یک کتابخانه» که با هدف ترغیب به ماندن در خانه، مطالعه کتاب‌های خوانده نشده در قفسه‌های کتاب منازل و معرفی کتاب‌های خوب در فضای مجازی برگزار شد، بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از سراسر کشور شرکت کردند که در نهایت با داوری صورت گرفته از سوی دبیرخانه،  ۱۴ عضو برگزیده این جشنواره در سه بخش کودک و نوجوان، بزرگسال و خلاق و استان های فعال در امر اطلاع رسانی و برگزاری این رویداد کتابخوانی کشوری معرفی شد. بر اساس اعلام دبیرخانه، استان گیلان با کسب بیشترین امتیاز در این پویش جزو ۲ استان برتر کشور قرار گرفته و«مژده تیموری» از گیلان برگزیده بخش بزرگسالان شد.

 

نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی “نقشا”  نیز موفقیتی دیگر برای گیلانیان بود که آدرین زهرابی ۶ساله و عضو کتابخانه عمومی کودکان باران رشت توانست با کسب بیشترین امتیاز از سوی داوران این جشنواره به عنوان نفر اول بخش کودکان شاهنامه خوانی جشنواره انتخاب شود.

 

اگرچه همزمان با شیوع کروناویروس کتاب و کتابخوانی به سمت آنلاین شدن رفت و با استفاده از بستر فضای مجازی سرانه مطالعه را بالا برد، اما عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، کاستی‌هایی به همراه داشت و بسیاری از کتابخوانان به ویژه در مناطق کم‌برخوردار نتوانستند از مزایای کتابخوانی آنلاین به مانند شبکه شاد برخوردار شوند.

 

در واقع متولیان فرهنگی جامعه بایستی با تبدیل این تهدید به فرصت و ارائه طرح‌ها و برنامه‌ریزی مناسب، جامعه را به سمت کتابخوانی سوق دهند تا در دوران پساکرونا کتاب جزیی جداناپذیر از سبد فرهنگی خانواده شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار