کد خبر : 24808
تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردین 1397- 16: 20

نظارت جدی مراکز فقهی بر روند علمی طلاب و حمایت از آنها

نظارت جدی مراکز فقهی بر روند علمی طلاب و حمایت از آنها

دبیر شورای مراکز فقهی حوزه تحصیل در این مراکز را مقدمه ورد طلاب به فقه های تخصصی برای یاری رساندن به نظام در ساحت های مختلف برشمرد.

به گزارش گیلانستان: حجت الاسلام مهدی رهنما در حاشیه آزمون مشترک جمعی از مراکز و مدارس فقهی حوزه که پیش از ظهر امروز با حضور داوطلبان ورود به این مراکز در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد و در گفت‌وگویی اظهار داشت: الان در قم بیش از ۴۰ مدرسه فقهی داریم ولی در این آزمون ۱۱ مدرسه و مرکز فقهی حضور دارند که تمرکز بر دوره سطح عالی دارند.

دبیر شورای مراکز فقهی حوزه افزود: هرچند برخی از این مدارس دوره خارج را نیز برای خود تعریف کرده اند که فقه های تخصصی را کار می کنند ولی دوره خارج ربطی به این آزمون ندارد.

وی هدف اصلی تأسیس مراکز فقهی را نظارت بر روند علمی طلاب سطوح عالی دانست و تأکید کرد: در گذشته دوره سطح عالی در دروس آزاد آن رابطه استاد و شاگردی محکمی وجود داشت که استاد بر کار طلبه نظارت داشت و به عنوان بزرگ تر در کنار شاگرد کارهای او را به صورت دائمی رصد می کرد ولی امروز به دلیل رشد کمی حوزه خیلی از اساتید عملا نمی توانند تمرکزی بر طلبه داشته باشند.

حجت الاسلام رهنما اضافه کرد: این مراکز تلاش می کنند که حمایت های مادی و معنوی از طلبه داشته باشند و مشاوره های تحصیلی به او بدهند تا راه را پیدا کنند و ما طلبه های بیشتری برای دوره خارج و اجتهاد داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که این افراد وقتی با قدرت وارد فقه های تخصصی بشوند بهتر می توانند در ساحت های مختلف از جمله فقه اقتصاد، فقه مشاوره، فقه تربیت، فقه قضا یا غیر برای کمک کردن به نظام اسلامی کمک کنند.

دبیر شورای مراکز فقهی حوزه با بیان این که سیاست های مدارس فقهی متفاوت است، خاطرنشان کرد: خیلی از این مراکز دوره قدیم هستند، حتی برخی دوره سطح را پنج ساله تعریف کرده اند تا دروس را به صورت کامل تدریس کنند.

وی در پایان یادآور شد: به هر حال در این مراکز سعی می شود که آسیب های دروس آزاد از جمله تقطیع کتاب ها، خوانده نشدن دروس به دلیل کمی فرصت و مسائلی از این قبیل تا حد امکان از بین برود و از طرف دیگر دست طلبه گرفته شده و نظارتی جدی بر روند علمی او حاصل شود. / رسا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار