کد خبر : 62849
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 بهمن 1399- 15: 17

یک استاد حوزه و دانشگاه:

نقش امام محمدباقر (ع) در حفظ تمدن اسلامی/ لزوم توجه به اعتکاف در ماه رجب

نقش امام محمدباقر (ع) در حفظ تمدن اسلامی/ لزوم توجه به اعتکاف در ماه رجب

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش بسیار مهم امام محمدباقر (ع) در حفظ و گسترش تمدن اسلامی در جهان اسلام گفت: در دوران حکومت عباسیان و امامت امام محمدباقر (ع) عده‌ای از یهودیان به ظاهر مسلمان و شیعه شده و شروع به ساخت احادیث جعلی کردند، لذا تلاش‌های علمی ائمه به‌ویژه امام باقر (ع) نبود تمدن اسلامی با چالش بزرگ مواجه شده و از بعد علمی خود فاصله می‌گرفت.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل رنجبر با تبریک آغاز ماه رجب، اظهار کرد: ماه رجب یکی از پر برکت‌ترین ماه‌های سال پروردگار بوده و تمامی مسلمانان و کسانی دل در گرو خدا دارند برای ورود به این ماه لحظه‌شماری کرده و خدا را مهیا ورود به ماه شعبان و رمضان می‌کنند.

وی ماه رجب را ماه پروردگار دانست و گفت: ماه رجب از دید ائمه اطهار و پیامبران دارای ارزش بسیار زیادی است به‌طوری که امام موسی کاظم (ع) می‌فرماید کسی یک روز در این ماه را روزه بگیرد، آتش جهنم به‌اندازه صدسال از او فاصله گرفته و کسی سه روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه در ماه رجب وقایع بسیار زیادی در تاریخ اسلام رخ‌داده است، تصریح کرد: در اولین روز از ماه پرفضیلت رجب، امام محمدباقر (ع) دیده به جهان گشوده و تدریس نظام‌مند و عمومی فقه شیعه را در دستور کار خود قرارداد، همچنین در سومین و دهمین روز از این ماه امام علی‌النقی (ع) به شهادت و امام محمد‌التقی (ع) متولد و در ۱۳ ماه رجب ولادت مولای متقیان علی بن ابی‌طالب و روز پدر است.

رنجبر با تأکید بر لزوم توجه به عمل اعتکاف در ماه رجب افزود: ۱۳ ماه رجب آغاز ایام البیض  بوده و مردم از این روز تا ۱۵ رجب که مصادف با وفات حضرت زینب (س) است به اعتکاف رفته و در این سه روز به عبادت و روزه‌داری می‌پردازند.

وی مهم‌ترین روز در ماه رجب را روز‌ بعثت حضرت محمد (ص) دانست و بیان کرد: در این روز یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ بشریت و جهان اسلام رخ‌داده و آیه یک سوره علق به نام پروردگارت که خدای آفریننده عالم است بر ایشان نازل شد.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اعمال ماه پر برکت ماه رجب گفت: استغفار و توبه به درگاه پروردگار، تلاوت قرآن، غسل کردن در شب اول، روزه گرفتن و نمازخواندن و همچنین خواندن زیارت امام حسین (ع) در روز اول ماه رجب از مهم‌ترین اعمال ارزشمند این ماه است که توجه به آن منجر به سعادت رسیدن انسان در دنیا و آخرت می‌شود.

رنجبر با اذعان به اینکه بر تمامی مؤمنان واجب تا اولین شب جمعه ماه رجب را بسیار گرامی بدارند، تصریح کرد: اولین شب جمعه ماه رجب به لیله الرّغائب معروف بوده و پیامبر (ص) می‌فرماید بر تمامی مؤمنان واجب است از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوند لذا در این روز روزه گرفتن، خواندن ۱۲ رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا ازجمله اعمالی است که باید به آن توجه و تأکید شود.

وی همچنین با اشاره به نقش بسیار مهم امام محمدباقر (ع) در حفظ و گسترش تمدن اسلامی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: در دوران حکومت عباسیان و امامت امام محمدباقر (ع) عده‌ای از یهودیان به‌ظاهر مسلمان و شیعه شده و شروع به ساخت احادیث جعلی کردند، لذا تلاش‌های علمی ائمه به‌ویژه امام باقر (ع) نبود تمدن اسلامی با چالش بزرگ مواجه شده و از بعد علمی خود فاصله می‌گرفت.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار