کد خبر : 45745
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1398- 45: 16

جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان:

نیمی از تسهیلات بانکی در گیلان برای رونق تولید است/ رتبه دهم گیلان در تعداد تسهیلات بانکی

نیمی از تسهیلات بانکی در گیلان برای رونق تولید است/ رتبه دهم گیلان در تعداد تسهیلات بانکی

از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی موجود در گیلان، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در قالب رونق تولید است و استاندار گیلان تأکید دارد تا این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی جذب شود.

به گزارش گیلانستان پیش از ظهر امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان به ریاست استاندار در سالن اجتماعات استانداری تشکیل جلسه داد و معضلات و چالش‌های هفت شرکت و واحد تولیدی در آن بررسی و تصمیماتی نیز در خصوص رفع آن‌ها مصوب شد.

عمده مشکلات شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی که امروز مشکلات خود را در ستاد رونق تولید گیلان مطرح کردند، کمبود نقدینگی، برخی از موانع در حوزه تأمین اجتماعی، شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان، منابع طبیعی و همچنین مشکلاتی درزمینهٔ بازپرداخت تسهیلات وصول‌شده بنگاه‌های تولیدی در بانک‌ها بود.

البته تمامی مسائلی که از سوی تولیدکنندگان و صاحبان طرح‌ها در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان نسبت به موانع در بخش تأمین اجتماعی مطرح شد، مدیرکل تأمین اجتماعی مدعی شد که تاکنون هیچ مسئله‌ای از سوی تولیدکنندگان علیرغم ارتباطات مستقیم با آن‌ها مطرح نشده است.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکنون در جهت کمک به واحدهای نیمه تعطیل و یا در آستانه ورشکستگی کمک‌های شایانی کرده که تقسیط تسهیلات به چند بخش از مهم‌ترین آن بوده و بانک‌ها نیز علیرغم برخی مغایرت‌ها که با تأمین منابع مالی بخش‌های تولیدی و طرح‌های صنعتی دارند بر تصمیمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تمکین کرده‌اند.

گفتنی است مشکلات شرکتی در جلسه امروز ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان به بحث گذاشته شد که به ادعای شرکت، تسهیلاتی با بهره ۲۶ درصد را هم‌اکنون در حال پرداخت است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی بازپرداخت آن غیرممکن شده و از طرف دیگر نماینده بانک عامل نیز مدعی است هرگونه ارائه خدمات نظیر تزریق نقدینگی به شرکت مستلزم گرفتن خدمات در شعبه اخذ تسهیلات است و تصمیم‌گیری و گره‌گشایی از مشکلاتی که موانع ملی دارند از حد استان خارج است.

بنا بر دستور دولت، تصمیمات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها قطعی و لازم‌الاجرا است و ازاین‌رو اعضای ستاد ازجمله بانک‌های عامل موظف هستند تا تسهیلاتی را که مصوب می‌شود را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی بگذارند.

گیلان در حوزه رونق تولید ازلحاظ تعداد تسهیلات با ۴۸۶ مورد در جایگاه دهم و در پرداخت تسهیلات رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد و به گفته فرهاد دلق‌پوش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  ۲۷۰ مورد تسهیلات مستقیم‌ با مبلغ بالغ‌بر سه میلیون و ۹۶۴ هزار میلیارد ریال پرداخت‌شده و از انتقالی از سال ۹۷، مبلغ یک ‌میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال پرداخت‌شده و درمجموع پرداختی‌های تسهیلات مستقیم، انتقالی و رونق ۶ میلیارد  و ۵۱۸ میلیون ریال است.

نکته قابل‌تأمل دیگر اینکه بانک‌های خصوصی در راستای تسهیل و رفع موانع تولید هیچ اقدامی نداشته و رئیس سازمان صمت گیلان نیز بر این دعا صحه گذاشته و از دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خواسته تا نقش خود را در رونق تولید مشخص کنند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان، می‌گوید که برخی از مدیران دستگاه اجرایی استان قبل از اینکه در جلسه کارگروه رفع موانع تولید مشکلات بنگاه تولیدی طرح شود خودشان پیشگام شده و مشکلات آن‌ها را حل کردند که تأمین اجتماعی و اداره کل امور مالیاتی از نمونه‌های آن هستند.

یقیناً دست‌یابی به رونق اقتصادی و سرعت بخشیدن به توسعه استان و تقویت اشتغال و رونق تولید درگرو حمایت از بخش خصوصی است که این موضوع از برنامه‌های جدی دولت نیز به شمار می‌رود.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان یکی از اهداف دشمن ناامید کردن مردم ایران و فشارهای اقتصادی است درحالی‌که هرچقدر دستگاه اجرایی بتوانند در راستای جلب اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی امیدآفرینی کنند، فشارها بر مردم خنثی می‌شود که مهم‌ترین کار در این راستا حمایت از بخش خصوصی است.

زارع می‌گوید در گیلان دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات وجود دارد که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به رونق تولید است که باید جذب کنیم.

استاندار گیلان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گیلان خبر داد که ۸۸۵ میلیون تومان از مجموع تسهیلات موجود در استان مربوط به پروژه‌های بالای پیشرفته ۷۰ درصد فیزیکی است که در این زمینه نیز حدود ۱۳۰ میلیارد تومان جمع شده است.

 نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه در حال حاضر رتبه گیلان در تعداد تسهیلات در ردیف دهم کشور است اما می‌توان این رتبه را افزایش داد، بیان کرد که ملاک ارزیابی‌ها از مدیران بانک و دستگاه‌های اجرایی در استان در جذب تسهیلات تکلیفی دولت است.

بر اساس گزارش ستاد تسهیل و رونق تولید استان گیلان بانک رفاه کارگران با تعداد ۵ تسهیلات در حوزه روند تولید و با مبلغ ۵۶۰ هزار میلیون ریال در ردیف اول قرار دارد و بانک کشاورزی بر اساس سامانه‌ای که در اختیار ستاد تأثیر قرارگرفته نقشی در پرداخت تسهیلات رونق تولید نداشته است درحالی‌که مدیرعامل این بانک مدعی است، پرداخت زیادی در این زمینه طی امسال داشته است.

به‌طورکلی ۱۵ فقره تسهیلات رونق تولید با مبلغ بالغ‌بر ۷۱ میلیارد تومان طی امسال پرداخت‌شده است و جدای از این ۲۷۰ فقره تسهیلات نیز به‌صورت مستقیم توسط بانک‌ها به مبلغ بالغ‌بر ۳۹۶ میلیارد تومان پرداخت‌شده است.

بر این اساس، مطابق تسهیلات پرداخت‌شده در حوزه رونق تولید، پرداخت مستقیم بانک‌ها و انتقالی از سال ۹۷ مجموعاً ۴۸۶ فقره تسهیلات پرداخت‌شده که مبلغ آن بالغ‌بر ۶۵۱ هزار  میلیون ریال با درصد جذب بالای ۵۴ درصد بوده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار