کد خبر : 59187
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 آبان 1399- 37: 10

مدیرکل انتقال خون گیلان:

کاهش اهدا ۱۰ درصدی اهدای خون در گیلان/شرمنده بانوان رشتی هستیم

کاهش اهدا ۱۰ درصدی اهدای خون در گیلان/شرمنده بانوان رشتی هستیم

مدیرکل انتقال خون گیلان از کاهش اهدای خون در گیلان خبر داد و گفت: طی امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد اهدای خون کامل در گیلان کاهش‌یافته است.

به گزارش گیلانستان، دکتر بابک پاک‌دل با اشاره به آخرین وضعیت اهدای خون در گیلان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۷ هزار و ۴۳۶ نفر برای اهدای خون به مراکز اهدا در سراسر استان مراجعه کرده‌اند که از بین ۵۰ هزار و ۳۷ نفر از مراجعه‌کنندگان موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی با بیان اینکه طی امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد اهدای خون کامل در گیلان کاهش‌یافته، افزود: علیرغم اهدای خون کامل، گیلانیان در اهدای پلاکت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر اهدا داشته‌اند.

مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به وضعیت اهدای پلاسما خون بهبودیافتگان کرونا در گیلان نیز گفت: ۳۶۵ نفر از بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما از ابتدای اردیبهشت‌ماه به مراکز انتقال خون سراسر استان مراجعه کردند که ۲۹۸ تن از آن‌ها موفق به اهدای پلاسمای خون خود شدند.

پاک‌دل در تشریح نحوه توزیع و تزریق پلاسما بهبودیافتگان کرونا بیان کرد: برحسب نیاز بیماران و تجویز پزشک در بیمارستان‌ها ۱۰۷ مورد پلاسما تاکنون برای تزریق به بیماران مبتلابه کووید ۱۹ تحویل داده‌شده است.

وی با اذعان به اینکه مصرف فرآورده‌های خونی در گیلان در مقایسه با سایر استان‌ها بالا است، افزود: یکی از دلایل مصرف بالای فراورده‌ای خونی در گیلان وجود تعداد بالای بیماران تالاسمی در استان است.

مدیرکل انتقال خون گیلان در تشریح مصرف خون موردنیاز بیماران تالاسمی تصریح کرد: ۹۵۲ بیمار تالاسمی در گیلان وجود دارد که حداقل سه بار در ماه نیاز به خون تازه دارند و این خون موردنیاز باید توسط اداره کل انتقال خون استان تأمین شود.

پاک‌دل در تبیین دلایل مصرف بالای فراورده‌ای خونی در گیلان بیان کرد: با توجه به تردد بالای جاده‌ای در گیلان و در پی آن ترومای بالا در و همچنین وجود مراکز بیمارستانی پرتعداد در گیلان، نیاز به فراورده‌ای خونی در استان بالا است.

وی همچنین با اشاره به دغدغه مطرح‌شده چند تن از بانوان رشت در خصوص عدم حضور متصدی خانم خون‌گیر در محل انتقال خون مرکزی این شهر تصریح کرد: علیرغم حضور جمعی از بانوان در محل خون‌گیری رشت یکی از متصدیان خانم خون‌گیر امروز به سبب بروز برخی از علائم سرماخوردگی و بیماری شبیه آن و همچنین پیشگیری از سرایت این نوع از بیماری‌ها به نوع دوستان به مرخصی رفت و موجب نگرانی بانوان عالی‌قدر شد که ازاین‌جهت انتقال خون شرمنده آن‌ها است.

مدیرکل انتقال خون گیلان با بیان اینکه از فردا متصدی خانم دیگری در محل خون‌گیری رشت حضور دارد و آماده دریافت خون اهداکنندگان است، گفت: بانوانی که قصد اهدا خون‌دارند می‌توانند همه‌روزه با در نظر گرفتن شرایط اهدا برای اهدای خون به مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار