کد خبر : 56266
تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399- 34: 17

کمبود گاز خانگی در شفت و پیشنهاد فرماندار برای افزایش دو برابری سهمیه/ اهالی امامزاده ابراهیم(ع) برای افزایش سهمیه پروانه صنفی ارائه کنند

کمبود گاز خانگی در شفت و پیشنهاد فرماندار برای افزایش دو برابری سهمیه/ اهالی امامزاده ابراهیم(ع) برای افزایش سهمیه پروانه صنفی ارائه کنند

برای جبران کمبود گاز مایع خانگی در شفت، فرماندار شهرستان پیشنهاد افزایش دو برابری سهمیه نفت و گاز را به مسئولان داده در حالیکه شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اعلام کرده مصرف‌کنندگان خانه مسافر و مهمان‌پذیر باید هنگام ثبت‌نام پروانه صنفی خود را ارائه کنند.

به گزارش گیلانستان، علیرغم توسعه گاز شهری در کشور به‌ویژه در استان گیلان، برخی از روستاهای ازجمله مناطق صعب‌العبور همچنان از داشتن نعمت گاز شهری محروم هستند و مردم به‌ناچار از کپسول‌های گاز و بعضاً از هیزم استفاده می‌کنند.

روستای امامزاده ابراهیم (ع) از توابع شهرستان کمتر برخوردار شفت یکی از آن دست روستاها است که همچنان باگذشت سال‌ها از عزم شرکت ملی گاز برای رساند سوخت پاک، همچنان از سوخت نفت سفید برای گرما و گاز مایع کپسول برای پخت‌وپز و سایر مصارف استفاده می‌کند.

کمبود شدید کپسول گاز در روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت

اما امروزه آنچه مردم آن سامان را می‌رنجاند نه‌تنها سوخت گاز به‌صورت کپسولی بلکه کمبود شدید آن است که بعضاً دستیابی آن‌ها سخت و گاها غیرممکن کرده است.

توزیع متناسب کپسول گاز با جمعیت خواسته اهالی امامزاده ابراهیم(ع) شفت

به گفته اهالی و مجاورین امامزاده ابراهیم(ع)، این روستا گرچه یک روستای فصلی است اما زائرپذیر است و مصرف کپسول در آن بسیار بالا است و باید مسئولان نسبت به توزیع متناسب با نیاز مردم و مسئولان توزیع کپسول را در دستور کار قرار دهند.

با توسعه تجهیزات گرمایشی و پخت‌وپز در جامعه، بسیاری از ملزومات مردم حتی در روستاها گازسوز شده و مردم برای گرم کردن خانه، پخت‌وپز، حمام و حتی پخت نان از کپسول استفاده می‌کنند.

تهیه اجاق و تولید گرما با هیزم امروزه غیرممکن است

در جمع اهالی امامزاده ابراهیم(ع) کمبود شدید گاز کپسول به‌عنوان یک دغدغه مهم و حائز اهمیت برشمرده شد و اهالی و مصرف‌کنندگان گاز کپسول مدعی شدند که قادر به تهیه اجاق و تولید گرما به‌وسیله جمع‌کردن هیزم نیست و باید توزیع گاز کپسول به‌عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان شهرستان قرار بگیرد.

سهمیه‌بندی کپسول گاز در روستاهای بدون گاز شهری

علی‌اصغر عباسی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به کمبود گاز کپسول در برخی از روستاها ازجمله امامزاده ابراهیم(ع)، می‌گوید: آن دسته از مشترکینی که از نعمت گاز شهری محروم هستند و از نفت سفید استفاده می‌کنند، از چهار سهمیه کپسول گاز مایع برخوردار هستند.

هر خانوار روستایی ۴ کپسول و ۲ پیک‌نیک

به گفته وی همه‌کسانی که از سهمیه نفت سفید برخوردارند می‌توانند در سامانه ثبت‌نام و برای یک ماه چهار سیلندر گاز ۱۱ کیلویی و دو سیلندر گاز دو کیلویی(پیک‌نیک) دریافت کنند.

موقع ثبت‌نام کپسول گاز پروانه صنوف خود را ارائه دهید

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی گیلان همچنان عنوان کرده آن دسته از مصرف‌کنندگان گازی که دارای صنف خاصی هستند و مصرف بالایی دارند می‌توانند مدارک مستندی مبنی بر پروانه گردشگری، تفرجگاهی و یا رستوران خود را در موقع ثبت‌نام ارائه کرده و سهمیه سیلندر گاز صنف مورد فعالیت خود را نیز دریافت کنند.

آن‌طور که عباسی اعلام کرده، اهالی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت که داری مسافرخانه، میهمان‌پذیر و یا رستوران هستند باید از اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نامه دریافت کرده و مطمئناً رؤسای نواحی شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز با درخواست آن‌ها موافقت می‌کنند.

گاز مایع به میزان کافی در استان وجود دارد

وی از ذخیره ماهانه چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب گاز مایع در استان خبر داد و گفت که علیرغم انباشت این میزان گاز، تنها ۱۰ هزار خانوار در سامانه گاز مایع استان ثبت‌شده که نشان‌دهنده وجود بیش از مصرف نیاز گاز در استان است و نگرانی از بابت کمبود گاز مایع در استان وجود ندارد.

پیشنهاد فرماندار شفت برای افزایش دو برابری نفت و گاز

سید محسن موسوی، فرماندار شهرستان شفت نیز گفته سهمیه‌بندی دریافت کپسول از کارت‌های کاغذی به الکترونیکی تغییر کرده و علاوه بر آن پیشنهادشده سهمیه دریافت سوخت برای مصرف‌کنندگان شفتی افزایش پیدا کند.

به گفته نماینده عالی دولت در شهرستان کمتر توسعه‌یافته شفت، سهمیه سیلندر گاز مایع از چهار کپسول برای هر خانوار به هشت سیلندر و در نفت سفید از ۲۰۰ لیتر به ۵۰۰ لیتر در ماه برای کسانیکه از نعمت گاز شهری برخوردار نیستند، پیشنهاد کرده است.

امسال، سال آخر بی گازی تعدادی از روستاهای شفت است

وی همچنین مدعی شده که بسیاری از روستاهای شهرستان شفت، امسال آخرین سالی هست که از نفت و کپسول استفاده می‌کنند و به‌زودی تعدادی از این روستاها به شبکه ملی گاز متصل شده و از این نعمت برخوردار خواهند شد.

اهالی روستای امامزاده ابراهیم(ع) شفت با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من خبرگزاری فارس به کمبود شدید گاز کپسول انتقاد داشته و خواهان برسی این موضوع از خبرنگاران شده بودند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار