کد خبر : 18773
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مهر 1396- 19: 20

۱۳ مهر سالروز شهادت حماسه سازان رودسری جبهه سرپل ذهاب + جزئیات

۱۳ مهر سالروز شهادت حماسه سازان رودسری جبهه سرپل ذهاب + جزئیات

در اولین کاروان نیروهای “مردمی و پاسدار” استان گیلان اعزامی به جبهه سرپل ذهاب بیش از ۲۰ نفر از فرزندان رشید مردم ثابت قدم شهرستان رودسر حضور داشتند.

به گزارش گیلانستان به نقل از احرارگیل، گیلانی ها از همان ساعات اولیه خبرتجاوز ارتش بعث عراق به مرز خسروی و نیز محاصره و سقوط شهر استراتژیک قصرشیرین به دست دشمن متجاوز  به گواه تاریخ نقش ارزنده ای ایفاءنمودند که تا همیشه تاریخ  این فدا کاری ها می درخشد.

روز اول مهرسال ۱۳۵۹ مردم غیور گیلان اولین گروه از فرزندان خود را  در قالب نیروهای کادر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور دفع تجاوز دشمن و نیز جلوگیری از سقوط شهر سرپل ذهاب آنان را بابدرقه ای مثال زدنی روانه جنگ نمودند.

تنها چند روز نگذشته بود که ۱۳۵۹/۷/۵ گروه دوم و اینبار ترکیبی از “نیروهای مردمی و سپاه پاسداران” را به طرز باشکوهی در رشت بدرقه کردند که «تاریخ» قیام مردم گیلان و بدرقه آن روز مردم وفادار شهرستان رشت را برای همه ی نسل ها و عصرها به یادگار خواهدگذاشت.

نیروهای مردمی و پاسدار گیلان ابتدا در کرمانشاه(باختران آن روز) و سحرگاه روز بعد خود را در کنار مردم ستمدیده ، جنگزده و بی پناه شهر سرپل ذهاب دیدند.

در اولین کاروان نیروهای “مردمی و پاسدار” استان گیلان اعزامی به جبهه سرپل ذهاب بیش از ۲۰ نفر از فرزندان رشید مردم ثابت قدم شهرستان رودسر حضور داشتند. که آنروز بعد نیروهای باقرآبادرشت، بیشترین سهم از رزمندگان دو گروه اعزامی به جبهه  سرپل ذهاب را به خود اختصاص داده بودند.

رودسری ها غیر از اعزام این تعداد از فرزندان خود به سرپل ذهاب، به فاصله کمی  بعد شهادت سربازشهید فرامرزغلامیان  گروهی دیگر از فرزندان خودرا خودجوش به سرپرستی برادر پیشکسوت دوران دفاع مقدس صادق فلاح پور به مناطق جنوب کشور خاصه شهرخرمشهر که آنروزها جولانگاه متجاوزان شده بود؛ دیدند.

در سرپل ذهاب دشمن به پاس مجاهدتهای رزمندگان استانهای گیلان و همدان  زمین گیرشد. به فرمان سردارشهید محمد بروجردی تعقیب و گریز دشمن و تک شبانه در دستور کار نیروهای ایرانی قرارگرفت.

برهمین اساس نیروهای گیلانی حاضر در دشت ذهاب که در مدرسه ای به نام «مدرسه مهرگان» به چند گروه ۲۲ نفره تقسیم شدند و گروه اول قرارشد در حوالی ارتفاعات دشت ذهاب به دشمن بزنند تا مانع پیشروی و سقوط شهر شوند که در این بین انفجار گلوله های پی درپی «توپ» دشمن در اجتماع و آرایش رزمندگان گیلانی منجر به شهادت ۱۲ نفر و زخمی و مجروح تعدادی دیگر شد .

درمیان شهدای اولیه جنگ (۱۳مهر۵۹) نام شهیدان : بهمن امیری و احمدزمانی از شهرستان رودسر و پس از این دو به فاصله اندک؛ نام سردار بلند آوازه ی سپاه گیلان ،سردارشهید محمدرضاتقی پور واجارگاه می درخشد.یاد و خاطره این رادمردان گرامی باد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار