کد خبر : 75839
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400- 14: 17

برگ‌هایی از تقویم انقلاب در انزلی -۲

روایت «حاج اسماعیل» از شور مردم انزلی در مبارزات انقلابی/ وقتی فرزند همرزم پدر می‌شود

روایت «حاج اسماعیل» از شور مردم انزلی در مبارزات انقلابی/ وقتی فرزند همرزم پدر می‌شود

حاج «اسماعیل اتقیاء» کهنسال ترین مبارز شاخص انقلابی گیلان خاطراتی از مبارزات انقلابی مردم انزلی دارد که بسیار شنیدنی است.

به گزارش گیلانستان، به مناسبت دهه مبارک فجر تصمیم گرفتیم پای صحبت‌های شیرین حاج «سید اسماعیل اتقیاء» پیشکسوت مبارز گیلانی اهل بندرانزلی که سال‌های بسیاری از عمر خود را صرف مبارزات انقلابی کرده بنشینیم به منظور قرار با وی گذاشتیم و مهمان منزلش شدیم.

حاج «اسماعیل» آنچنان ما را مجذوب گفته‌های خود کرده بود که گذشت زمان از دستمان خارج شد و اگرچه حدود یک ساعت و نیم با ما به گفت و گو نشست اما چنان با شور و حرارت وصف ناپذیر از خاطرات آن دوران می‌گفت که گویی هم اکنون در صحنه مبارزه با دژخیمان رژیم ستمشاهی است.

این مبارز نستوه انقلاب شکوهمند اسلامی با اشاره به ادامه فعالیت‌هایش در دوران انقلاب به خبرنگار مهر می‌گوید: پس از فرار از زندان ۴ ساعته ساواک نزد برادرم برگشتم وی گفت که دیگر پنهان کاری بس است و مبارزات آشکار آغاز شده و از صبح فردا انقلابیون با تجمع در میدان مرکزی شهر رسماً موجودیت مبارزات انقلابی خود را آشکار کردند.

روایت «حاج اسماعیل» از شور مردم انزلی در مبارزات انقلابی

انزلی در مبارزات انقلابی پیشتاز بود

حاج اسماعیل ادامه می‌دهد: فردای آن روز در بازار انزلی توسط مأموران شهربانی دستگیر و به مدت سه روز بازداشت شدم که با حمایت مردم و تجمع آنان در مقابل شهربانی مرا آزاد کردند.

وی از شخصی به نام حاج «عیوض فتحعلی زاده» به عنوان هدایت گر راهپیمایی‌ها در انزلی یاد می‌کند و می‌گوید: کمتر دیدم خودش در راهپیمایی‌ها حضور داشته باشد اما عضو اصلی فعال کردن و هدایت مردم در راهپیمایی‌های انقلابیون علیه رژیم ستمشاهی بود.

این مبارز انقلابی با اشاره به پخش اطلاعیه‌های امام راحل (ره) در انزلی، اضافه می‌کند: بازار بهترین محل برای پخش اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های حضرت امام (ره) بود و یک بار در حین توزیع اعلامیه‌ها با یکی از مأموران شهربانی در نزدیکی بازار ماهی فروشان برخورد کردم اما او واکنشی نشان نداد و بعدها فهمیدم مادر این مأمور که از زنان مؤمن بود از پسرش خواسته بود اخبار انقلاب و فعالیت‌های انقلابیون را از مأموران ساواک مخفی نگه دارد که پس از مدتی برادر همان مأمور شهربانی نیز در جریان مبارزات انقلابی به شهادت رسید.

حاج اسماعیل با بیان اینکه مردم انزلی در دوران انقلاب راهپیمایی‌ها و مبارزات خوبی از خود برجای گذاشتند، می‌افزاید: دانش آموزان مدرسه فردوسی انزلی نقش بزرگی در جریان مبارزات انقلابی داشتند به گونه‌ای که با آغاز راهپیمایی از این مدرسه کسی جلودار شجاعتشان نبود و پیرمردها و بزرگترها دنباله روی آنان بودند.

وی ادامه می‌دهد: لحظه ورود حضرت امام (ره) به ایران در انزلی غوغایی برپا بود و مردم از پیر و جوان سر از پا نمی‌شناختند و بسیاری از شهروندان نیز از پنجره منازل خود قاب عکس شاه را به خیابان‌ها پرت می‌کردند و فرماندار وقت نیز به رئیس شهربانی دستور داده بود مردم را آزاد بگذارد فکر نمی‌کنم برای مردم، روزی بهتر از ۲۲ بهمن وجود داشته باشد.

روایت «حاج اسماعیل» از شور مردم انزلی در مبارزات انقلابی

فرزندی که در مبارزات انقلابی همرزم پدر شد

حاج اسماعیل در ادامه به شادت فرزندش اشاره و درباره خصوصیات و ویژگی‌های وی می‌گوید: بیشتر مبارزات «سید کریم» در مقابله با کسانی بود که برای تغییر افکار مردم در یک اتاقک شیشه‌ای کتاب‌های کمونیستی می‌فروختند.

وی با اشاره به اینکه فرزندش از جوانان فعال در مبارزات انقلابی بود، اضافه می‌کند: سید کریم با چند تن از جوانان مغازه‌ای را اجاره کرده و با جمع آوری و توزیع کتاب‌های مذهبی و اسلامی مردم را تشویق به خواندن آنها می‌کردند و او بیشتر با توده‌ای ها مبارزه می‌کرد که برای ایجاد تفرقه بین مردم تلاش زیادی داشتند.

این مبارز انقلابی به آخرین دیدارش در لحظه اعزام وی به جبهه اشاره و می‌گوید: در مقابل کتابفروشی قدیمی در غازیان رزمنده‌ها سوار بر اتوبوس شده بودند و سید کریم فقط گفت خداحافظ و گویی می‌دانست که رفتنش بازگشتی ندارد.

حاج اسماعیل با چشمانی اشکبار ادامه می‌دهد: سید کریم در وصیت نامه‌اش گفته افتخار کنید فرزند شما در راه مکتب اسلام به شهادت رسیده و باید بگویم فعالان و مبارزان دوران انقلاب این چنین شهادت طلبانه گام در مسیر مبارزه با دشمنان گذاشتند.

روایت «حاج اسماعیل» از شور مردم انزلی در مبارزات انقلابی

خداوند شهادت را به عنوان حق سردار سلیمانی به وی عطا کرد

وی همچنین در ادامه صبحت های خود گذری به «حاج قاسم» میزند و می‌گوید: این بزرگ مرد در بین نیروهای فعال انقلاب و جنگ حضوری پررنگ داشت اما شناخته شده نبود تا روزی که سخنرانی وی منتشر شد.

حاج اسماعیل ادامه می‌دهد: شهید سلیمانی همواره همرزمانش را به تقوای الهی و تقویت روحیه دینی تشویق می‌کرد و خودش سردار سرافرازی برای سپاه اسلام بود و معتقدم خداوند با شهادت را به عنوان حق این سردار به وی عطا کرد.

وی با اشاره به اینکه فداکاری‌های مردم در دوران انقلاب از اذهان پاک نمی‌شود، اضافه می‌کند: در باور کسی نمی گنجید که یک روحانی همانند امام خمینی (ره) بتواند با تدبیری این چنین زمام امور را به دست بگیرد اما دیدیم که با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی امام با افتخار وارد ایران شد و با سخنرانی کوبنده خود مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زد.

حاج اسماعیل از خالی بودن مساجد از نمازگزاران به بهانه ویروس کرونا گله می‌کند و می‌گوید: نباید به هر بهانه‌ای از نماز غافل شویم و ویروس کرونا بهانه‌ای برای حالی شدن مساجد باشد چرا که جوانان ما همواره در مساجد راه درست خود را به سمت اسلام حقیقی پیدا کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: من همیشه برای مردم شهر انزلی دعا می‌کنم که بتوانند احساس عمیق تعهد به ولایت فقیه را در خود حفظ کنند.

«حاج اسماعیل اتقیاء» پیرمرد شیرین زبانی که همکلامی با او سبب می‌شود تا گذر زمان را حس نکنی گنجینه‌ای زنده از اتفاقات انقلاب در استان گیلان است. قرار است عصر روز سه شنبه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مراسم نکوداشت کهنسال ترین مبارز شاخص انقلابی استان گیلان در انزلی برگزار و از کتاب خاطرات و مستند زندگینامه وی رونمایی شود.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار