کد خبر : 98916
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مهر 1402- 38: 11

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گیلان:

فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در خانواده و از کودکی آغاز و در مدارس و دانشگاه امتداد یابد

فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید در خانواده و از کودکی آغاز و در مدارس و دانشگاه امتداد یابد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گیلان در جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار گفت: آن چیزی که باعث رشد جامعه میشود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می باشد که باید در خانواده و از کودکی آغاز و در مدارس و دانشگاه امتداد یابد.

به گزارش گیلانستان، جلسه شورای اداری کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار دیروز دوشنبه (۲۵مهر) با حضور دکتر محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان؛ حجت الاسلام سجاد ساغری سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار و مسئولین کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار  در سالن کنفرانس دانشگاه ازاد اسلامی استان برگزار شد.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان در این جلسه که به منظور هم افزایی بیشتر میان این مرکز و کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار برگزار شد با بیان اینکه ما از بدو تولد تا زمانی که زنده هستیم نیازمند کسب مهارتهایی می باشیم که این مهارتها را در ایام کودکی و جوانی آموزش می بینیم گفت: مهارت خواندن ، نوشتن و گفتن مهارتهایی است که در دوران رشد برای آن وقت می گذاریم ولی در بزرگسالی کمتر از آن استفاده می کنیم .

 

دکتر محمد دوستار عصر امروز را عصر دانایی دانست گفت: در عصر نوین انقلابی در جهان رخ داده است و چرخه رشد امروز جوامع بشری به جامعه صنعتی، فرا صنعتی تبدیل شده است و در این مرحله که با انقلاب دیجیتال و انقلاب کارآفرینی مواجه هستیم، دانش و آگاهی است که کارها را به سمت جلو پیش می برد و هر کس هم در این عصر اطلاعات و دانش را بیشتر انتقال دهد موفق تر است.

 

دکتر دوستار در ادامه، مطالعه و تحقیق و پژوهش را لازمه برخورداری از یک جامعه دانش محور دانست و گفت: آموزش عمیق باعث یک پژوهش کاربردی می شود و این نیازمند کسب آگاهی و مطالعه و تفکر است و کتابخانه های عمومی و پرسنل زحمتکش و فعال آن می توانند با زمینه سازی در این حوزه، در جامعه جوان کشور تاثیرگذار باشند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان با بیان اینکه میزان مطالعه برای جوانان ما امیدوار کننده نیست، فضای مجازی را آسیب عدم مطالعه دانست و افزود: فضای مجازی و مطالعه آن جزو مطالعات عمیق و تاثیر گذار نیست و اکثر این مطالعات در زندگی افراد بی تاثیر می باشد و آن چیزی که باعث رشد جامعه می شود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می باشد که باید در خانواده و از کودکی آغاز و در مدارس و دانشگاه امتداد یابد.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه شدن خرید کتاب به سبد خانواده ها را امری مهم و اثرگزار عنوان کرد و با بیان اینکه هزینه کرد در حوزه کتاب نوعی سرمایه گزاری برای آموزش نسل های بعدی است از کتابخانه های عمومی بعنوان مکانی موثر در امانت کتاب برای اقشار مختلف مردم یاد کرد.

دکتر محمد دوستار گفت: ایرانی ها از قدیم الایام ، انسانهای باسوادی بودند که بسیاری از علوم را از همین کشور به اروپا منتقل کردند ولی عدم پالایش، باعث تسخیر شدن فضای مجازی درزندگی جوانان شده است که گاها اثرات منفی آن بیشتر می باشد و قطعا جایگزین کتاب و کتابخوانی نخواهد شد.

وی در پایان همچنین ضمن تشکر از مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار، اظهار امیدواری کرد: فرهنگ کتابخوانی و اندیشه و مطالعه جزو محور کاری همه مردم قرار بگیرد و با یاد دادن چرایی و چیستی دانش به فرزندان ایران، چرخه یادگیری در کشور گسترش پیدا کند.

 

گفتنی است بازدید مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رودبار از کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رشت و تبادل تجربه با کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی، پایانبخش این نشست هم اندیشی بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار