کد خبر : 91252
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402- 17: 20

معاون وزیر صمت:

ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی باید حفظ شود

ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی باید حفظ شود

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد انزلی مبنی بر کاهش مشوقها برای سرمایه گذاران این مناطق خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

به گزارش گیلانستان، منطقه آزاد انزلی امروز میزبان معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، ناظر گمرکات استان و صنعتگران و تجار گیلان بود که در این نشست ۱۰ فعال اقتصادی و تجار مشکلات خود را بیان کردند.

 

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی و یکی از سرمایه گذاران و کارآفرینان این منطقه عنوان کرد: دلیل مشکلاتی که در مناطق آزاد گریبانگیر بخش خصوصی است این سازمان نیست بلکه سایر دستگاه‌های بیرونی است.

 

عقیل حق‌شناس افزود: شرایط ایده‌آل مناطق آزاد از سال ۹۷ دستخوش تغییر شد و دلیل آن دخالت‌های دولت و نگاه غیر مثبت به مناطق آزاد بود. امروز عدم موفقیت مناطق آزاد کشورمان در مقایسه با مناطق آزاد کشورهای چین، امارات و ترکیه نگاه منفی و عدم مدیریت یکپارچه و مستقل به مناطق آزاد است.

 

وی تاکید کرد: سرمایه گذارانی به امید استفاده از مشوقها در مناطق آزاد اقدام به سرمایه گذاری کردند اما این مشوقها از سوی سازمانهای غیر مناطق آزاد درحال حذف شدن است.

 

حق‌شناس وزارت اقتصاد را یکی از موانع موجود مناطق آزاد اعلام کرد و گفت: برای فعال اقتصادی حفظ سرمایه گذاران موجود مهم است الان در کشور ما جذب سرمایه گذار جدید اندکی دشوار شده است، چون بخش خصوصی دنبال بهره‌وری است.

 

وی گفت: انتظار است سرمایه گذاران موجود در هر شرایطی حفظ شوند چرا که این قشر بهترین سفیران برای جذب سرمایه گذاری خارجی جدید است.

 

وی تذکر داد: باید سرمایه گذاران موجود به هر قیمتی و در هر شرایطی حفظ شوند، در مناطق آزاد مشکلاتی وجود دارد که قابل حل است و نیازی نیست برای گره‌گشایی از این مشکل به سایر دستگاههای بیرونی متوسل شویم.

 

دبیر انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی هم با بیان اینکه هم اینک وقت سرمایه گذار و تولید کننده در مناطق آزاد و در سرزمین اصلی صرف موضوعاتی غیر تولیدی می شود، گفت: از دستگاههای دولتی انتظار است و می خواهیم نگاه به مناطق آزاد را تغییر دهند، اگر این نگاه تغییر نکند و به قبل از سال ۹۷ باز نگردد هرکس که در مناطق آزاد فعالیت تجاری و تولیدی می‌کند به اجبار خواهد بود.

 

وحید طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با ارائه گزارشی از ظرفیت تجاری این منطقه از بازاریان کشور که تمایل به ورود در بازار این منطقه دارند دعوت کرد.

 

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این نشست برخی مشکلات سرمایه گذاران استان را که در جلسات مختلف احصاء شده شامل؛ تخصیص ارز، تهیه مواد اولیه و موضوعات مرتبط با صنایع عنوان کرد و افزود: امیدواریم شرایط رفع این مشکلات بزودی در وازرتخانه فراهم شود.

 

تیمور پورحیدری گفت: در این شرایط سخت اقتصادی تجار و صنعتگران مشتاقانه و عاشقانه دنبال تولید هستند و باید بتوانیم برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

 

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست اظهار کرد: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست های نظام ودولت همراهی خواهد کرد.

 

محمد مهدی برادران با اشاره به کاهش مشوقها برای سرمایه گذاران مناطق آزاد انزلی خواستار حفظ ماهیت شروط مناطق آزاد در قبال فعالان اقتصادی شد.

 

وی گفت: بخش خصوصی در سال رشد تولید و مهار تورم با سیاست کشور همراهی کرد و مناطق آزاد اگر شروطی در قبال فعالان اقتصادی دارند باید ماهیت خود را حفظ کند. ما نیز از ظرفیت های موجود برای حمایت از واحدهای تولیدی واجد شرایط بهره خواهیم گرفت.

 

وی تاکید کرد: باید در تصمیم‌گیری‌ها از بخش خصوصی نیز نظرسنجی و با هماهنگی این بخش تصمیم‌سازی کرد.

 

برادران افزود: باید به فکر تجارت آسان باشیم شاید این امر در سیاست کلان که ایران با تحریم های ظالمانه و دشمنان متعددی روبرو است امکانپذیر نباشد اما در صنایع عمومی این امکان وظرفیت وجود دارد که نیازهای ارزی خود را تامین کنیم.

 

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به استان گیلان، سه‌شنبه با اسدالله عباسی، استاندار گیلان دیدار کرد و پس از افتتاح یک واحد تولید ورق‌های ملامینه از سه واحد صنعتی پارس خزر، ایران رادیاتور و ریسندگی گیلان و از اسکله بندر کاسپین بازدید کرد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار