کد خبر : 73582
تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آذر 1400- 20: 9

دبیر جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری گیلان؛

​روند رو به رشد پژوهش در گیلان/ ۱۸ هزار مقاله پژوهشی در دانشگاه گیلان چاپ شد

​روند رو به رشد پژوهش در گیلان/ ۱۸ هزار مقاله پژوهشی در دانشگاه گیلان چاپ شد

میرحسینی از روند رو به رشد پژوهش در گیلان خبر داد و گفت: نزدیک به ۱۸ هزار مقاله که حاصل پژوهش و تحقیق هستند در دانشگاه گیلان به چاپ رسیده است.

به گزارش گیلانستان، «سید ضیاءالدین میرحسینی» در گفت‌وگوی خبری تحقیق و توسعه بدون پژوهش را دستاوردی ناپایدار قلمداد کرد و اظهار داشت: توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشوری در گرو گسترش فعالیت‌های پژوهشی آن کشور است و اساسا پژوهش ارتباط بسیار تنگاتنگی با امر توسعه دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با بیان اینکه قدرت، توان و استقلال هر کشوری و میزان پیشرفته بودن آن کشور به توسعه علم و فناوری آن بستگی دارد عنوان کرد: در توسعه علم و فناوری جایگاه پژوهش بسیار حساس و تعیین کننده است از طرفی کلیه برنامه‌های توسعه‌ای باید مبتنی بر پژوهش باشند.

میرحسینی به معضل آب در سطح کشور اشاره کرد و با تاکید بر اینکه توسعه صنعتی در کشور بدون توجه به الزامات استقرار برخی صنایع آب‌بر انجام و شکل گرفت اضافه کرد: نتیجه بی‌توجهی به پژوهش این شده است که صنایع استقرار یافته نه تنها در امر اشتغالزایی ناموفق بودند بلکه برای مردم و محیط زیست هم مشکلاتی را ایجاد کرد.

دبیر جشنواره برگزیدگان پژوهش و فناوری ستاد هفته پژوهش و فناوری استان گیلان مبنای برنامه‌های توسعه محور را پژوهش دانست و یادآور شد: روند پژوهش در گیلان رو به رشد است و نزدیک به ۱۸ هزار مقاله که حاصل پژوهش و تحقیق هستند در دانشگاه گیلان به چاپ رسیده که هشت هزار از آن‌ها در مجلات بین‌المللی به چاپ رسیده‌اند.

وی تهیه و تدوین ۵۴۰ عنوان کتاب، توسعه تحصیلات تکمیلی، وجود نزدیک به یکصد رشته گرایش در دوره دکتری و ۱۷۰ گرایش در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه گیلان را زمینه‌ساز توسعه پژوهش خواند و اظهار داشت: در راستای این موارد، توسعه فناوری و تحقیقات تقاضا محور را هم در استان گیلان شاهد هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان اعتبارات یک درصد پژوهش را در سال قبل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و با بیان اینکه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن در استان اجرا شد گفت: در مورد برخی از دستگاه‌هایی که تکالیف پژوهشی خود را اجرا نمی‌کنند واقعا باید برخوردهای قانونی انجام شود.

میرحسینی سوق دادن طرح‌های پژوهشی به سمت توسعه و پیشرفت گیلان را امری که دانشگاه به آن اهتمام ویژه و خاصی دارد دانست و خاطرنشان کرد: تمام فرآیندهای پژوهشی توسط دانشگاه گیلان ارزش گذاری می‌شود و با تصویب آن‌ها در هیئت امنا کاری کردیم تا پژوهش‌ها تقاضا محور و متناسب با نیازهای استان باشند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار