کد خبر : 21110
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1396- 42: 19

خاک شمال طلاست/ اطمینان می‌دهیم مشکلی برای تولیدکنندگان برنج پیش نیاید

خاک شمال طلاست/ اطمینان می‌دهیم مشکلی برای تولیدکنندگان برنج پیش نیاید

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از چند طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در گیلان گفت: نمی‌توان خاک زراعی را تولید کرد و به همین دلیل باید حساسیت بیشتری روی آن بیشتر باشد.

به گزار گیلانستان، محمود حجتی دقایقی پیش با حضور در آستانه‌اشرفیه از طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری روستای گوهردان بخش مرکزی این شهرستان بازدید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید این طرح با بیان اینکه خاک زراعی شمال از کیفیت بهتری برای کشت برنج برخوردار است اظهار کرد: نمی‌توان خاک زراعی را تولید کرد و به همین دلیل باید حساسیت بیشتری روی آن بیشتر باشد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه خاک زراعی ارزشش آن مانند طلاست گفت: در اجرای طرح تجهیز دقت و برنامه‌ریزی لازم انجام شود و در مدیریت آن نیز حساسیت بیشتری وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اتمام به‌موقع طرح‌های تجهیز اراضی شالی‌کاری پیش از آغاز سال زراعی باشد افزود: باید طرح‌های تسطیح اراضی شالی‌کاری پیش از آغاز سال زراعی آماده شود تا در فعالیت‌های کشاورزان خللی به وجود نیاید.

وزیر جهاد کشاورزی به مزایای اجرای طرح تسطیح اراضی مزارع اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در هزینه، سهولت در دسترسی نقاط مختلف مزارع و رونق در کشاورزی ازجمله مزایای اجرای طرح تجهیز  و نوسازی اراضی کشاورزی است.

وی با تأکید بر بهبود وضعیت کشاورزی موجود افزود: هرگز نباید تسلیم وضعیت موجود شویم و باید به دنبال پیشرفت در حوزه کشاورزی بوده و از تمام ظرفیت‌ها برای رونق دادن در این بخش استفاده کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی آستانه‌اشرفیه با اشاره به آغاز فاز اول  طرح تجهیز و نوسازی در ۲۵۴ هکتار از اراضی گوهردان اظهار کرد: طرح تجهیز و نوسازی یک هزار و ۳۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان آستانه‌اشرفیه امسال انجام می‌شود.

محمدباقر قاسمپور با بیان اینکه در فاز نخست ۶۳۱ نفر بهره‌بردار از این طرح می‌شوند گفت: در یک هزار ۳۰ هکتار از اراضی روستاهای گوهردان، دهکا، خورشا، چهارده، گیلده، بیربنه بالا و بیربنه پایین  طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی آغازشده است.

وی افزود: آستانه‌اشرفیه دارای ۲۳ هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی زیر کشت کشاورزی است که تاکنون در شش هزار و ۳۰۰ هکتار از این اراضی طرح تجهیز و نوسازی انجام‌شده است.

طرح تجهیز  و نوسازی در ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان از دو هفته گذشته آغازشده است.

محمود حجتی با حضور در روستای نوشر بخش رودبنه از توابع شهرستان لاهیجان از طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری روستا بازدید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمامی برنامه‌ریزی‌های ما در حوزه برنج به‌گونه‌ای است که به تولیدکنندگان آسیبی وارد نشود اظهار کرد: اطمینان می‌دهیم که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست ازجمله تعرفه‌ها و اعمال محدودیت‌های زمانی مشکلی برای تولیدکنندگان به وجود نیاید.

محمود حجتی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی درست برای برنخوردن مشکل در حوزه عرضه و تقاضا انجام‌شده است افزود: تا جای که بنده اطلاع دارم بازار برنج تحرک خوبی دارد و متقاضیان برنج شمال برای خرید به استان‌های شمالی مراجعه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه تنها از استان‌های شمالی در حوزه برنج حمایت می‌شود گفت: ما با محدودیت‌های جدی در منابع آب روبه‌رو هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه باید طرح نوسازی و یکپارچه‌سازی شالیزارها را با قوت انجام شود خاطرنشان کرد: اجرای سالانه ۱۰ هزار هکتار طرح تجهیز و نوسازی مزارع در گیلان در دستور کار این وزارتخانه است که هشت هزار هکتار از این میزان در سال گذشته با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان و پرداخت تسهیلات برای  ماشین‌آلات ویژه کاشت و برداشت برنج انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی از کارخانه چایسازی دامنه لیسرود، کارخانه برنجکوبی و بسته بندی جنابی شلمان، کارخانه ابریشم کشی حریر باف شرق گیلان و کارخانه برنجکوبی هادی گیلتاز در شهرستان لنگرود بازدید کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران لنگرود با اشاره به عدم واردات برنج به کشور افزود: چند ماهی است که برنج وارد کشور نمی‌شود و از اوایل شهریور تا امروز هیچ برنجی به کشور وارد نشده و سفارشی هم ثبت‌نشده است.

وی بیان کرد: ما باید تعادل را بین عرضه و تقاضا ایجاد کنیم و تعادل هم به این صورت برقرار می‌شود که محصول داخلی ازنظر تقاضا کشش خوبی داشته باشد.

 حجتی با بیان اینکه بازار در ماه‌های اخیر با رکود روبه‌رو بوده خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته بازار داخلی با رکود روبه‌رو بود و به همین دلیل ممنوعیت واردات برنج و ثبت سفارش را تمدید کردیم تا زمانی که این اطمینان حاصل شود بازار تعادل دارد.

وزیر جهاد کشاورزی شب گذشته نیز در سالن جلسات استانداری با موضوع ابریشم جلسه‌ای با اعضای مجمع نمایندگان گیلان و تعدادی از مدیران استانی برگزار کرد.

بازدید از پرورش ماهی قزل‌آلای شمال نعمت‌سرای رحیم‌آباد رودسر و بازدید از شرکت کشت و صنعت گلدشت افشرده، رحیم‌آباد رودسر، بازدید از شرکت بسته‌بندی چای و مواد غذایی رانکوه املش و بازدید از کارخانه چای‌سازی گرکرود املش از دیگر برنامه‌های سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان گیلان بود./ فارس

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار