کد خبر : 17259
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1396- 56: 18

در این ۴ سال به مردم دروغ نگفتیم/ جزء استاندارانی هستم که در جمع مردم حضور فراوان دارم

در این ۴ سال به مردم دروغ نگفتیم/ جزء استاندارانی هستم که در جمع مردم حضور فراوان دارم

استاندار گیلان گفت: به مردم دروغ نگفتیم و تلاشمان این است که بتوانیم حداکثر رضایت مردم در رفاه، معیشت، مسایل فرهنگی و غیره را برایشان فراهم کنیم.

به گزارش گیلانستان به نقل از روزنامه سوال و جواب، محمدعلی نجفی استاندار گیلان در یک نشست صمیمی و بی تکلف میزبان  سید امین ساداتی،خبرنگار روزنامه سوال و جواب بود و سوالات متعددی در حوزه های مختلف استان پاسخ داد؛ وی در این گفتگو از مهم ترین دغدغه هایش که تکمیل راه آهن رشت ـ قزوین، تکمیل آزاد راه رشت ـ قزوین، سر و سامان دادن به وضعیت پسماند زباله در سراوان و کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال روزافزون اشاره کرد
با توجه به اینکه مراحل مدیریتی را پله پله طی کردید تا به استانداری گیلان برسید، خودتان چه نمره ای به عملکردتان می دهید؟
خداوند بزرگ را شاکرم که فرصتی دست داد تا مجددا به عنوان فرزند کوچک گیلان مسئولیت سکانداری استانداری گیلان را بر عهده بگیرم و علی رغم اینکه خودم در قبل از بحث های انتصابات پیگر نبودم و مشتاق نبودم ولی بعد از اینکه این اتفاق افتاد و احساس کردم خداوند بزرگ این فرصت را برایم فراهم کرد تا یکبار دیگر وارد استان شوم و فضل الهی کارهایی که از قبل جا مانده بود و یا اینکه پیگیری هایی شده اما تحقق پیدا نکرده بود را پیگیری کنم؛ با توجه به اطلاعاتی که به من می رسد از منابع اطلاعاتی و منابعی که قابل اعتماد هستند، از آمار و ارقام این طور بر می آید که مردم گیلان به فرزندشان عنایت ویژه دارند و عنایتشان از آنجایی هست که احساس می کنند ما صادقانه در تلاش هستیم؛ به مردم دروغ نگفتیم و تلاشمان این است که بتوانیم حداکثر رضایت مردم در رفاه، معیشت، مسایل فرهنگی و غیره را برایشان فراهم کنیم. همین احساس را هم مردم دارند چونکه جزء استاندارانی هستم که در جمع مردم حضور فراوان دارم و در بین اقشار مختلف مردم حضور می یابیم و آنها با محبت ها، نگاه ها و لطفی که دارند و ابراز محبتی که مستقیم و غیرمستقیم می کنند نشانگر اعتماد مردم عزیز به فرزند این آب و خاک بوده و ضمن اینکه حضور مردم در انتخابات ، راهپیمایی ها و … نشانگر حمایتشان از نظام و دولت است، به خصوص انتخابات ۹۶ که همه مردم با عزمی جزم در پای صندوق های رای حاضر شدند و رای اعتماد ۷۰ درصدی به آقای دکتر روحانی دادند بار دیگر اعتماد خود را به فرزندشان و عملکرد مثبت مدیران اجرایی را به اثبات رساندند . خب همین می تواند نشانگر یک نمره قابل قبول باشد از نظر مردم و انشا ا.. که مورد رضایت حق تعالی هم قرار بگیرد.


با حضور شما خیلی از موانع ورود سرمایه گذاران در استان کاهش پیدا کرد یا مرتفع شد و البته خیلی ها حساسیت و تاکید شما را در ستاد رفع موانع تولید استان می دانند در این زمینه هم صحبت بفرمایید و از دغدغه هایتان بگوئید؟
بله همان طور که اشاره کردید یکی از دغدغه های خودم مشکلات دوران گذشته گیلان بود سال ۹۲ نرخ بیکاری گیلان ۶/۱۵ درصد بود و جز دو، سه استان اول بیکار کشور بودیم نرخ بیکاری استان ۵/۴ تا ۵ درصد از نرخ بیکاری کشور بالاتر بود و این باعث تاسف بود؛ یکی از موانع همین ورود سرمایه گذاران و رفع مشکلات مربوط به کشاورزی، صنعت، گردشگری، تجارت و بخش های دیگر بود خب ما به دنبال ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری بودیم خودم در بدو ورودم تاکید کردم که احترام سرمایه گذار باید حفظ شود و باید فرش قرمز برای سرمایه گذار فراهم کنیم و هنوز هم بعد از چهار سال می گویم که هیچ سرمایه گذاری نباید معطل دیدار با استاندار و مقامات استان شود و حضورشان معمولا غیر از نوبت انجام می شود ولی من یک تفکیکی بین سرمایه گذار و سرمایه بر قائل هستم و کلا سرمایه برها را تعطیل کردیم، یعنی کسی بیاید یک کار کوتاهی انجام دهد و ارزش افزوده ایجاد کند و برود ولی آنهایی که در بخش های صنعتی کشاورزی و … سرمایه گذاری کردند و اتفاقات خوبی مثلا در بخش سلولوزی و … اتفاق افتاد حاکی از این است که ما یک فرصت برابر را برای سرمایه گذاران فراهم کردیم و بخش های مختلف استانداری و ادارات کل استان موظف هستند در خصوص پیگیری امور سرمایه گذاران دقت و سرعت لازم را داشته باشند، مسلما دوست داریم که سرمایه گذاران بیشتر حضور داشته باشند و امنیت و آرامششان بیشتر باشد چون در این صورت قطعا می توانیم بهره بیشتری ببریم و از نرخ بیکاری مان کم کنیم خوشبختانه امروز که محضر شما هستیم بیش از ۳/۴ درصد نرخ بیکاری استان کاهش پیدا کرده و استان گیلان هم اکنون در رده بیست و دومین استان بیکار کشور قرار داریم؛ یعنی جزء ۹ استان شاغل کشور هستیم و البته این به معنای این نیست که ما مشکل بیکاری استان را کاملا حل کردیم، مسلما بحث جوانان و فارغ التحصلان یکی از مشکلاتی است که وجود دارد اما از میانیگین کشور گذر کردیم و البته این آمار را مرکز آمار ایران می دهد کسانی که از دولت قبل در مرکز آمار هستند و ربطی هم به استان ندارند.
منطقه آزاد انزلی را چقدر به عنوان دروازه پیشرفت و توسعه گیلان می دانید؟

یکی از توفیقاتی که خوشبختانه ما داشتیم فعال شدن منطقه آزاد است که بر همه عیان است جناب آقای رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، همه معاونین رئیس جمهور و وزرایی که تشریف آورند همه تعریف و تمجید کردند؛ مثل آقای دکتر نوبخت که گفتند رشد منطقه آزاد اعجاب انگیز است و البته خود مسئولان استان، ائمه جمعه حضور آیت ا… قربانی و همه مردم که سالانه چندین میلیون نفر از منطقه آزاد دیدن می کنند این توسعه و پیشرفت را به خوبی حس می کنند.
کارهای بسیار خوبی در بخش گردشگری شکل گرفت، سالن های اجتماعات، نمایشگاه ها و خصوصا کار بزرگی در رابطه با احداث سایت بندر کاسپین انجام شده است. منطقه آزاد انزلی در بدو دولت آخرین منطقه آزاد بود و حسب اعلام آقای ترکان مشاور آقای رئیس جمهور جز موفق ترین ها بود و این هم فرصتی است که برای گیلان ایجاد شده و قطعا بخشی از اشتغالی که ما تعریف می کنیم، حضور موفق منطقه آزاد است.
بهترین تصمیم مدیریتی تان در چهار سال اخیر کدام اقدام بوده است؟
همین فعال نمودن بخش های سرمایه گذاری در استان و پایین آوردن نرخ بیکاری، روزی نمی شود که من جلسه ای در مورد اشتغال و تولید نداشته باشم حال ممکن است یکبار به عنوان ستاد تسهیلات باشد یکبار به عنوان رفع موانع تولید باشد، بحث گردشگری باشد یا صبح امروز جلسه ای که در رابطه با رفع مشکلات کشتیرانی خزر داشتیم که همین ها به فعال نبودن شریان های اقتصادی استان بر می گردد و خوشبختانه دارد جواب می دهد و شما می دانید که کارهای اقتصاد یک روزه جواب نمی دهند.
از مهم ترین کارهای دیگر پیگیری مسایل آزاد راه و راه آهن بود، آزادراه تبدیل به یک گلوگاه شده بود و علی رغم اینکه آزادراه باز شده بود ما توقف های طولانی را در گلوگاه منجیل و رودبار داشتیم که خوشبختانه با بخشی از اعتبارات استان گشایشی را در این قسمت ایجاد کردیم و بخشی دیگر ۳ کیلومتر تونلی که از منجیل عبور می کند و با تلاشی که مسئولان استان و کمک مقامات کشوری داشته این راه باز شد و الان ما کمترین ترافیک را در این قسمت داریم.
در بحث راه آهن همه تلاشم این بود که پیگیری مداوم داشته باشم و کمتر هفته ای شده که من از راه آهن بازدید نداشته باشم خیلی از بازدیدها را علنی نمی کنیم و خوشحالم که همه موانع مربوطه به راه آهن حل شده و فقط یک ورقی باید از کارخانه اکسین اهواز تولید شود و بیاید و یک پل هم باید زده شود و ما در ماه های آتی شاهد افتتاح راه آهن قزوین ـ رشت خواهیم بود.
اتفاق دیگر هم خواست ما از آقای رئیس جمهور در آخرین جلسه ای که با ایشان داشتیم بحث ادامه راه آهن رشت ـ آستارا است که مورد تصویب قرار گرفت، ایشان هم اعلام کردند و الان هم جز توافقات اولیه دو کشور ایران و آذربایجان است که در همین راستا خط راه آهن آذربایجان که تا ۸ کیلومتری آستارا آمده بود حدود ۵۰ سال حرکتی نداشتند اما الان خط آستارا ـ آستارا انجام شده و تا دو کیلومتر داخل ایران پیش آمده است.
سوال آخر هم در مورد حساسیت های حضرت عالی و دغدغه هایتان در مورد مرکز دفن زباله سراوان است و می دانیم که یکی از آرزوهایتان سر و سامان دادن به این بخش است، لطفا در این مورد توضیح دهید؟

یکی از بخش هایی که هنوز راضی نیستم همین مساله است بحث زباله همانطور که استحضار دارید اول بحث فرهنگی است یعنی همه باید کمک کنند، یعنی کمتر کشوری در دنیا است که کسی زباله را از ماشین پرت کن و یا مسافر وارد استان شود و زباله را در دامان طبیعت رها کند! خب این مسایل فرهنگی را از سطح پیش دبستانی آغاز و زنگ شروع مدارس را با زنگ مدرسه محیط زیست آغاز کردیم. در مورد سطل های زباله به فرمانداران و شهرداران توصیه اکید کردم. بحث دیگر هم بحث تفکیکی زباله در استان است که در حد صفر بود ولی الان ۷۰ درصد بحث تفکیک زباله را بعضی شهرهای گیلان انجام می دهند؛ البته شهر رشت از این بحث عقب می باشد. البته باید عنوان کنم که در این بخش کلا موفق بودیم و پرونده تفکیک ها را می بندیم و من پارسال هم این اولتیماتوم را داده بودم که شهرداری که نمی تواند بحث تفکیک زباله را نهایی کند باید برود و حتی فرمانداران را هم تهدید کردم که باید ناظر این قضیه باشند. اما در بحث خود دپوی زابله ما روزانه بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تن زباله تولید می شود و در فصل هایی که مسافر هست تا سه هزار تن هم افزایش پیدا می کند. خب ما باید این ها را برایشان برنامه داشته باشیم. یک بخشی کمپوست ها بود که رشت و رودسر و انزلی و … از کار افتاده بود که این ها را فعال کردیم، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله کمپوست می شود ولی بقیه رها شده است، مخصوصا شرایطی که در سراوان است البته تغییر و تحولاتی انجام شده اما کامل نیست و مدتی درگیر جاده ای بودیم که از منابع طبیعی باید کسب تکلیف می کردیم که مجوزش را از سازمان جنگل ها گرفتیم. همچنین بحث زباله سوز را شدیدا پیگیر هستم و مذاکرات بسیار زیادی را با سرمایه گذاران ایرانی و خارجی داشتیم.
سرمایه گذار در رابطه با زباله سوز داریم اما نیاز دارند که بانک مرکزی بازگشت سرمایه شان را تضمین کند و اینکه قیمت تولید برق اقتصادی شود و خلاصه کلام اینکه سر و سامان دادن به این بخش جزء آرزوهای من است و جزء اصلی ترین، ضروری ترین و مهم ترین کارهای استان است و قطعا در آینده نزدیک اتفاقات خوبی را در این بخش خواهید دید.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صفا پنجشنبه , ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷

آقای استاندار فقط چهار تا تاکید میکنم فقط چهار تا دیدار عمومی با مردم را در این چهار سال مستند بفرمائید کجا و کی بوده تا صحت ادعای مردمی بودن تان معلوم شود!

رفتن به نوار ابزار