کد خبر : 72837
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400- 36: 7

«سگ گردانی» معضلی که امنیت و سلامت جامعه را تهدید می‌کند

«سگ گردانی» معضلی که امنیت و سلامت جامعه را تهدید می‌کند

پدیده سگ گردانی در جامعه معضلی نوظهور است که سلامت و امنیت افراد جامعه را تهدید می‌کند.

به گزارش گیلانستان، مائده فلاحتکارضیابری؛ یکی از ناهنجاری هایی که چند سالی در کشور ما رواج پیدا کرده بحث سگ گردانی در معابر عمومی، خیابان‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها است. در دنیای امروز و به خصوص در کلانشهرها و شهرهای بزرگ و چه بسا در شهرهای حتی کوچک افراد بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که در حال سگ گردانی هستند، این افراد عموما حیوان همراه خود را به چشم یک همدم نگریسته و با آن انس و الفت خاصی هم برقرار کرده‌اند.

شاید بتوان گفت سگ گردانی به تفریح جدید برخی جوانان تبدیل شده و بسیاری از آنها نگهداری سگ‌های فانتزی را نشانه‌ای برای مرفه و با کلاس جلوه دادنشان می‌دانند.

نگاه به این مقوله از جنبه دینی و مسائل شرعی جای هیچ بحثی نمی‌گذارد چرا که اسلام به صراحت سگ را نجس خوانده و چنانچه کسی که این حیوان را لمس کرده باشد، می‌بایست احکام طهارت را بجا آورد، اما اکثر سگ گردانان در این مقوله به فقه و شرع پایبند نیستند و ادعا می کنند با نظافت و شستشو سگ مباحث بهداشتی رعایت می شود اما حداقل اگر بخواهیم از نظر بهداشتی به نجاست سگ بپردازیم باید توجه داشته باشیم بیماریهای خطرناکی از مدفوع و بزاق سگ به انسان سرایت می‌کند و در چرخه بعدی با انتقال انسان به انسان می تواند کل جامعه را درگیر کند.بسیاری از مردم خواهان برخورد با پدیده سگ گردانی که روز بروز در حال افزایش است، بوده و معتقدند چه توجیهی دارد که عده‌ای که حیوانات را اسیر خود کرده‌اند، با گرداندن آنها در کوچه‌ها، خیابان‌ها و پارک‌ها محیط امنیت و آرامش را از انسان سلب کنند و خودخواهانه بدون توجه به کودکان و بانوان، با سگ خود جولان دهند؟در این خصوص با حضور در سطح شهر با چند نفر از شهروندان گیلانی به گفتگو پرداختیم:

خانم محمدی از شهروندان ماسالی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه کسی که سگ گردانی می کند به نوعی حقوق ما را زیر پا می‌گذارد و حق استفاده از اماکن عمومی و پارک‌ها را از ما می‌گیرد چرا که خیلی از ما ذاتاً از سگ هراس داریم و یا اینکه این حیوان در معابر عمومی و پارک‌ها و روی سبزه‌ها و چمن‌ها به راحتی ادرار و مدفوع می‌کند و بعد بچه‌های ما روی همان چمن بازی می‌کنند، نکته ای که خیلی ها متوجه نیستند.

وی از مسئولان خواست که با اجرای قانون، جلوی این ناهنجاری را بگیرند تا جامعه زیبا و بانشاط داشته باشیم.

کاظمی از کسبه و بازاریان رشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دیدن بعضی از صحنه‌ها واقعا دردآور است که چه بر سر جامعه ما آمده که باید شاهد رفتارهایی به دور از شأن باشیم.

وی با اشاره به اتفاق اخیر در جلوی مغازه‌اش گفت: چند روز پیش ماشینی جلوی مغازه‌ام توقف کرد و در کمال تعجب دیدم مادر این خانواده بچه سگ را به بغل گرفته و در جلوی ماشین نشسته و فرزند خردسال این خانواده در عقب ماشین به دور از آغوش مادر به بیرون زل زده است.

این کسبه رشتی این چنین صحنه‌هایی را به دور از فرهنگ اصیل ایرانی دانست و گفت: جوانان و خانواده‌های ایرانی فرهنگ اصیل خود را حفظ کنند چرا که این فرهنگ‌های وارداتی هزاران بلا، مریضی و گرفتاری به دنبال دارد.

محمدزاده از شهروندان صومعه سرایی درباره این ناهنجاری تصریح کرد: زمانی که خالق موجودات از طریق پیامبرش احکام را تبیین می‌فرماید ما باید بپذیریم و در روایات به کرات سگ نجس خوانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله سگ‌گردانی باید بگویم شما هرچه قدر واکسن و شوینده مصرف کنید ماهیت موجودی سگ را که نمی توانید عوض کنید، سگ نجس است و اگر آب داغ و وایتکس هم بریزیم بازهم نجس است چرا که ماهیتش عوض نمی‌شود.

محمدزاده اظهار کرد: هرجا خداوند می فرماید حرام قطعا بدانید آن به ضرر انسان و هرجا گفته حلال قطعا به نفع انسان است.

این شهروند صومعه سرایی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی چنین چیزی را قبول نمی‌کند افزود: متاسفانه بعضی‌ها انسان را رها کردند و روابط مادر یا پدر و فرزندی با سگ ها دارند که جای تأسف بسیار دارد.

سبحانی از مادران صومعه سرایی درباره سگ گردانی گفت: متاسفانه اخیرا این موضوع زیاد شده و از مسئولان می‌خواهیم چاره‌ای در این باره بیندیشند چرا که بارها در خیابان با سگ‌های غول پیکر که به راحتی در پیاده روها چرخانده می‌شوند، روبرو می شویم و واقعا ترسناک هستند و موجب هراس ما می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: خیلی از این سگ‌ها بیمار می‌شوند و صاحبان آنها به دلیل تماس قطعا می‌توانند ناقل بیماری‌های ویروسی این حیوان باشند.

این شهروند خاطرنشان کرد: باید هرچه زودتر جلوی این منکر در سطح جامعه گرفته شود چرا که ممکن است در آینده یک بیماری به مانند کرونا با منشا سگ‌ها کل جامعه را درگیر کند.

گفتنی است؛ حال، جدا از همه معایبی که معضل سگ گردانی دارد، گاهی اوقات این رفتار نابهنجار موجبات ایجاد آزار و اذیت برای بقیه شهروندان نیز فراهم آورده و حتی در برخی موارد شاهد حمله این حیوانات به افراد دیگر بخصوص کودکان نیز بوده ایم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار