کد خبر : 58835
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 آبان 1399- 47: 17

معدن طلای سبز در گیلان/ تهدید زیستی که با فناوری به فرصت تجاری تبدیل شد

معدن طلای سبز در گیلان/ تهدید زیستی که با فناوری به فرصت تجاری تبدیل شد

مبتکر گیلانی با پژوهش و تحقیقات توانست نفت را که بعد از میلیون ها سال تولید می شد با بهره گیری از گیاه آزولا در ۲۰ دقیقه تولید کند.

به گزارش گیلانستان، سمیه بشارتی، آزولا گیاهی وارداتی و غیربومی است که از سال ۶۳ از کشور فیلیپین با هدف تهیه علوفه و کود وارد کشور گردید و در تالاب‌های گیلان رهاسازی شد. این گیاه مهاجم در حال حاضر با رشد فرش مانند خود بر روی سطح آب تهدیدی برای آبزیان شده است.

این گیاه می‌تواند در عرض دو تا سه روز به دو برابر حد معمول خود برسد و با جلوگیری از ورود نور به درون آب از رشد و تکثیر ماهی‌ها و موجودات ذره بینی جلوگیری کند و با خفگی گیاهان بومی، به سیاه چاله‌های بدبو و غیر قابل زیست تبدیل شود تا دیگر مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر نباشد.

اما فناوری جدید مبتکر گیلانی، تهدید این گیاه که به نوعی مرگ تالاب‌ها و آبزیان را به همراه دارد تبدیل به فرصتی نوین کرده است و با ابتکاری جدید از این گیاه برای تهیه نفت زیستی، گازوئیل، بیوچار و کودزیستی بهره گرفته می‌شود.

در این گزارش گفت وگوی ویژه‌ای با «علی باستی» رییس پارک و علم فناوری گیلان و «ابوعلی گلزاری» مبتکر گیلانی انجام شده است که در زیر می‌خوانید:

* از هر ۳ کیلو آزولا یک کیلو نفت به دست می آید

«علی باستی» با بیان اینکه فناوری و توجه به علم و پژوهش یکی از راهکارهای برون رفت از بیکاری است اظهار کرد: درحال حاضر  ۵۸ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف فناوری و علمی در استان فعال هستند.

رییس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه ۳۵۲ شرکت فناور در استان فعال است و حدود یک هزار و ۲۰۰ جوان در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند اظهارداشت: سال گذشته از واحدهای فناور گیلان حدود ۸۵۰ میلیارد ریال کسب درآمد شده است، و همچنین توانستند ۳۵۲ هزار یورو صادرات داشته باشند.

وی اظهار داشت: ۱۴مرکز رشد و نوآوری نیز در سطح استان فعال است که تعدادی از این شرکت‌ها با دانشگاه‌های مربوطه مشترکا و با حمایت پارک و علم فناوری گیلان فعال هستند.

رییس پارک علم و فناوری گیلان از فناوری جدید بهره‌گیری از گیاه آزولا توسط مبتکر گیلانی خبر داد و افزود: آزولا یک جلبک آبزی بوده که روی سطح شالیزارها، کانال‌های آب، استخرها و رودخانه ها رشد و نمو می‌کند.

باستی با اشاره به تشکیل تیم پژوهشی پارک و علم و فناوری گیلان به‌منظور رفع معضل آزولا در استان تصریح کرد: با پژوهش‌های صورت گرفته بر روی این گیاه، می‌توان از آن گازوئیل، بیوچار و ماده جذب فلزات سنگین برای دستگاه‌های تصفیه تولید کرد.

وی ادامه داد: هر ۳ کیلو آزولا تبدیل به یک کیلو نفت خام می‌شود و از حلال‌های شیمیایی هر پنج کیلو آزولا می توان یک کیلو بیودیزل تولید کرد.

باستی با تاکید بر اینکه برخی از کشورهای دنیا برای آینده پس از نفت در حال برنامه ریزی هستند افزود: این فناوری نوین مبتکر گیلانی کاربرد بسیاری در حوزه‌های مختلف خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه آزولا در حال حاضر یک تهدید زیست محیطی در استان محسوب می‌شود اظهارداشت: با فناوری جدید می‌توان از این ماده به عنوان زیست پالایشگاه استفاده کرد و این گیاه را به نفت زیستی، گازوئیل  و بیوچار و کودزیستی تبدیل کرد.

رییس پارک و علم و فناوری گیلان تصریح کرد: این گیاه به خاطر کاربرد زیاد آن به عنوان کود سبز در مزارع برنج، مکمل غذایی برای حیوانات و آبزیان، غذای انسان، دارو و تصفیه آب و کود زیستی، کنترل علف‌های هرز و پشه‌ها، برای حذف فلزات مختلف آب، حذف نیتروژن در آب و کاهش تبخیر آمونیاک و در استفاده از کود نیتروژن دار استفاده شده است.

*تبدیل نفت از یک میلیون  سال به ۲۰ دقیقه

«ابوعلی گلزاری» با بیان اینکه فعالیت تحقیقاتی در این حوزه با همکاری دکتر «محمد صابر» در دانشگاه صنعتی توکیو ژاپن و «اشکان حسینی» از دانشگاه دلفت هلند انجام شد گفت: کنجکاو بودم بدانم که نفت چگونه به دست می‌آید. در دروس تحصیلی خوانده بودیم که مواد عالی با دما و فشار بالا در کف دریاها ته‌نشین می‌شدند، که بعد از میلیون‌ها سال از آن نفت استخراج می‌شود.

این مبتکر گیلانی با اشاره ه به اینکه شرایط زیر زمین را با همکاری تیم پژوهشی در آزمایشگاه به صورت پایلوت شبیه‌سازی کردیم ادامه داد: بر این اساس برروی ریزترین موجود زنده و میکرو جلبک‌ها فعالیت کردیم که آزولا یکی از میکرو جلبک‌هایی بود که تحقیقات را بر روی آن اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه سال ۶۳ جهاد کشاورزی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی آزولا را از کشور فیلیپین وارد ایران و گیلان کردند تصریح کرد: آزولا یک گیاه غیربومی بوده و با هدف تولید کود و علوفه برای دام و طیور به ایران وارد شد.

گلزاری به سرعت رشد بالای آزولا اشاره و اضافه کرد: این گیاه به سرعت سطح تالاب‌ها را پوشاند و باعث مسدود شدن  تالاب، برکه‌ها و کانال‌ها شد و به نوعی مانع ورود اکسیژن به آب و رشد آبزیان گردید.

این مبتکر گیلانی با اشاره به اینکه آزولا یک میهمان ناخوانده در گیلان است افزود: می‌توان تهدید این گیاه را با پژوهش صورت گرفته به فرصت تبدیل کرد.

گلزاری به نگاه ویژه دنیا به این گیاه اشاره  کرد و اظهار داشت: در دنیا به این گیاه به‌عنوان غذای دام و همچنین انسان که دارای پروتئین بسیار است توجه می‌‌شود، این گیاه برای تهیه دارو و نیز برای تصفیه آب نیز کاربرد دارد.

وی با تاکید براینکه اکنون آزولا به عنوان معدن طلای سبز محسوب می شود خاطرنشان شاخت: با پژوهش های صورت گرفته توانستیم از آزولا با اختراع دستگاه ویژه بعد از ۲ساعت به نفت دست یابیم.

*ضرورت تشکیل کارگروه آزولا در گیلان

این مبتکر گیلانی اعلام کرد: تبدیل نفت بعد از میلیون‌ها سال انجام می‌شود که با پژوهش‌های صورت گرفته توانستیم در عرض ۲ساعت به نفت برسیم.

گلزاری با بیان اینکه همیشه نفت در جنوب کشور بود اما الان در شمال کشور هم می‌توانیم نفت استخراج کنیم تصریح کرد: این پژوهش را در دانشگاه تهران انجام دادیم و بعد از مکاتبات صورت گرفته با دانشگاه توکیو ژاپن و تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در آن دانشگاه فعالیت را ادامه دادیم و توانستیم اکنون از این گیاه در ۲۰ دقیقه نفت استخراج کنیم.

مبتکر گیلانی ادامه داد: یک شرکت هلندی از تیم ایران درخواست همکاری جهت فعالیت صنعتی در مورد آزولا را داشت و با راه‌اندازی برکه مصنوعی در آن کشور، آزولا تولید و نفت استخراج شد.

گلزاری افزود: بعد از فعالیت‌های پژوهشی به ایران بازگشتیم و این فعالیت را با همکاری پارک و علم و فناوری در گیلان شروع کردیم.

وی با اعلام اینکه با تشکیل یک گروه تحقیقاتی با همکاری دانشگاه‌های داخلی و دانشگاه‌های برون‌مرزی می‌توان زمینه اشتغال را در استان مهیا کرد ادامه داد: گازوئیل، غذای دام و طیور، نفت، دارو و تجارت در کنار هم شغل ایجاد می‌کند.

گلزاری خواستار تشکیل کارگروه آزولا در پارک و علم فناوری گیلان شد و خاطرنشان ساخت: با توجه به قیمت ارزان نفت فسیلی، به صرفه نیست که نفت زیستی تولید شود، البته می‌توان از این فناوری در حوزه‌های مختلف و کاربردهای مختلف بهره گرفت.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار