کد خبر : 33986
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 بهمن 1397- 23: 14

یادداشت/

محمد خاکپور

عدم استقلال اقتصادی موجب آسیب دیدن عزت ملی می‌شود/ نقش مهم و کلیدی اقتصاد مقاومتی در آینده انقلاب

عدم استقلال اقتصادی موجب آسیب دیدن عزت ملی می‌شود/ نقش مهم و کلیدی اقتصاد مقاومتی در آینده انقلاب

اگر استقلال اقتصادی نباشد، برای رسیدن به سایر استقلال ها؛ مانند استقلال سیاسی، فرهنگی و … به مشکل برخواهیم خورد، که باعث می شود عزت ملی آسیب ببیند.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، محمد خاکپور دانشجوی رشته علوم اقتصادی دانشگاه گیلان طی یادداشتی نوشت:

بسم الله الرحمن و الرحیم

در ۲۹ بهمن ۹۲، مقام معظم رهبری، طی نامه ای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بیان نمودند.

این سیاست ها را با توجه به توانایی ها، استعداد ها و ظرفیت های داخل کشور تایین نمودند.

بخشی از نامه که اشاره به این استعداد ها و توانایی ها دارد: ” اگر از الگوی اقتصاد بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است پیروی کند، نه تنها بر همه مشکلات اقتصادی فائق می آید و دشمن را….. به شکست و عقب نشینی وا می دارد”.

بعد ایشان تاکید می کنند که؛ “الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلامی را عینیت بخشد”.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دارای ۲۴ اصل می باشد، که با بررسی ها و مطالعه آن ها می توان متوجه شد، که یکی از نتایج این سیاست های کلی، رسیدن به استقلال اقتصادی است.

استقلالی که حداقل باید در کالای اساسی و استراتژی رخ دهد.

منظور از استقلال اقتصادی این است که، در تولید کالا به خود کفایی برسیم و برای تامین کالا ها به کشور های دیگر وابسته نباشیم.

منظور از کالای های اساسی و استراتژی این است که، نبودن این کالا ها به آرامش و امنیت کشور آسیب می رساند.

مانند کالا های غذایی(گندم، برنج، دانه های روغنی و …)، بنزین و …. .

از تاثیراتی که استقلال اقتصادی می تواند بر اقتصاد کشور بگذارد افزایش تولید، کاهش بیکاری، افزایش درآمد دولت از محل کسب مالیات، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش ارزش پول ملی، افزایش صادرات، افزایش درآمد ارزی، کاهش واردات، کاهش خروج ارز، کاهش نوسانات تورم و دیگر تاثیراتی که بر سایر نقاط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … کشور می تواند بگذارد.

یکی از عواملی که باعث افزایش تولید می شود، حمایت از کالای داخلی است که اصل هشتم این سیاست ها بر آن تاکید کرده است.

اگر استقلال اقتصادی نباشد، برای رسیدن به سایر استقلال ها؛ مانند استقلال سیاسی، فرهنگی و … به مشکل برخواهیم خورد، که باعث می شود عزت ملی آسیب ببیند.

تاکید امام خمینی( ره) بر استقلال اقتصادی: ” امکان ندارد که استقلال بدست بیاید، قبل از این که استقلال اقتصادی داشته باشیم”.

در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران، به برخی از مشکلات اقتصادی کشور اشاره نمودند، و بعد فرمودند: ” راه حل این مشکلات، سیاست های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه های اجرایی برای همه بخش های آن تهیه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت، در دولت ها پیگیری و اقدام شود”.

با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، می توان به این نتیجه رسید، که اقتصاد مقاومتی نقش مهم و کلیدی در آینده انقلاب اسلامی دارد.

برای بستن در های چاه نفت، پیاده سازی نظام اقتصادی اسلامی، از بین بردن نقش درآمد های نفتی در بودجه، کم و بی اثر کردن تحریم ها خارجی، از بین بردن فقر، ….. و در کل برای رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی باید اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم.

در ضمن؛ برای رسیدن به اقتصاد مقاوتی، نیاز به یک همت و تلاش جهادی است.

یادداشت را با بخشی از سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی به پایان می رسانم: ” ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه حل مشکلات اقتصادی به دنیا نشان دهیم؛ الگو را بر سر دست بگریم تا ملت ها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه اسلام و تعالیم اسلام چگونه می تواند پیشرفت کند”.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار