کد خبر : 27527
تاریخ انتشار : شنبه 13 مرداد 1397- 43: 12

گیلان؛ رتبه اول فوت شدگان بر اثر سرطان!/ اثرات مخرب استفاده از کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی

گیلان؛ رتبه اول فوت شدگان بر اثر سرطان!/ اثرات مخرب استفاده از کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی

بی تردید استفاده بی رویه از کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، آسیب های بسیار جدی بر انسان و محیط زیست وارد می نماید.

به گزارش گیلانستان، علی کشت پرور بین کلایی خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در رشت گزارشی با موضوع اثرات مخرب استفاده از سموم شیمیایی تهیه نمود که مشروح آن در ذیل آمده است:

” اشاره “

بی تردید استفاده بی رویه از کودها و سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی، آسیب های بسیار جدی بر انسان و محیط زیست وارد می نماید. در سال های اخیر به جهت افزایش جمعیت و به دنبال ان نیاز بیشتر به محصولات غذایی، کشاورزان و باغداران به جهت افزایش تولید محصولات خود به سمت استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی نظیر ازت، فسفر، پتاس، روی و … و نیز انواع سموم شیمیایی روی آوردند. شاید استفاده از این کودها و سموم شیمیایی بر کمیت تولیدمحصولات کشاورزی تاثیر داشته باشد ، که دارد ، اما بقایای سموم وکودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی باعث بروز بیماری های خطرناک و شیوع سرطان های مختلف در سطح کشور شده است، این در حالی است که به اعتقاد اکثر کارشناسان هیچ نظارتی بر نحوه توزیع و میزان استفاده از این کودها و سموم شیمیایی در مزارع و باغات کشاورزی صورت نمی گیرد.

در دسترس بودن، پایین بودن قیمت برخی از کودها و سموم شیمیایی به دلیل اختصاص یارانه های سنگین، تاثیرگذاری سریع تر و … سبب شد تا کشاورزان و باغداران سهل ترین راه را که همان استفاده از کودها و سموم شیمیایی به جای کودهای طبیعی و مبارزه بیولوژیکی است انتخاب نمایند، غافل از این که در دراز مدت آسیب های بسیار جدی ای را هم به خود و هم به محیط زیست اطراف خود وارد می نمایند. ما در این گزارش با تعدادی از کارشناسان و متخصصان در ارتباط با اثرات مخرب استفاده از کودها و سموم شیمیایی به گفتگو پرداختیم که ماحصل این گفتگوها از نظرتان می گذرد.

دکتر علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی وفوق تخصص مهندسی ژنتیک واستاد دانشکاه علوم پزشکی بقیه الله (عج ) معتقد است  استفاده گسترده  و غیر علمی از آفت کش ها و کود های شیمیایی درمزارع کشاورزی استان گیلان می تواند با ورود سم از طریق محصولات کشاورزی ، میوه ها و عسل و حتی آلوده شدن گیاهان دارویی منجر به عوارض جدی مانند مسمومیت تدریجی که در نهایت به تضعیف سیستم ایمنی و توسعه بیماری خطرناکی چون انوع سرطان ها، ناباروری و نازایی، نارسایی جنین، اختلال رشد و بیماریهای ریوی و تنفسی، صدمه به محیط زیست و حشرات و تنوع زیستی و نیز تحمیل میلیاردها ریال خسارت و آلودگی آب و خاک شود.

وی افزود : متاسفانه استان های شمالی بخصوص گیلان رتبه اول سرطان و کاهش زاد و ولد و بسیاری بیماری های دیگر در کشور را دارد ( تصویر زیر)

524

همچنان که در جدول فوق دیده می شود استان گیلان رتبه اول در فوت شدگان از سرطان را دارد

این هشداری است که باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در ادامه اظهار داشت : بر اساس بررسی های انجام شده بروی محصولات کشاورزی موجود در بازار کشور در اکثر آنها اضافه سموم مشاهده شده که این هشداری جدی است به مسئولین، کشاورزان و مردم که باید با این روند خطرناک مبارزه شود.

وی افزود : راه حل این مشکل حرکت بسوی استفاده صحیح و علمی از سموم و کودهای شیمیایی و کشت محصولات سالم و ارگانیک و استفاده از بذرهای اصلاح شده مقاوم،و مبارزه بیولوژیک است .

وی در ادامه گفت : درحال حاضر با رشد بیوتکنولوژی ، انواع روش های مبارزه بیولوژیک طبیعی با استفاده از دشمنان طبیعی آفات و همچنین سموم زیستی تخریب پذیر و سیستم اگرواکولوژی برای توسعه کشاورزی سالم و ارگانیک بکار می رود.

دکتر کرمی در ادامه گفت : اکثر کشورهای اروپایی بشدت در حال توسعه کشاورزی ارگانیک هستند ولی متاسفانه وزارت کشاورزی ما بهیچوجه از کشاورزی ارگانیک حمایت نمی کند در حالی که صدها  هزار میلیار تومان یارانه به سموم کشاورزی می دهد در واقع یارانه به توسعه بیماری هاست؟

دکتر کرمی مسئول بنیاد ملی ترویج سبک زندگی سالم در پایان اظهار داشت : ما نیازمند یک عزم جدی در اصلاح سبک زندگی و حرکت بسوی تولید محصولات سالم و ارگانیک و تغذیه سالم هستیم و در این راستا

بنیاد ملی ترویج سبک زندگی سالم با هدف ترویچ سلامت در جامعه چندین سال است با برگزاری همایش ها و جلسات و فرهنگ سازی اولید محصولات سالم و ارگانیک کشاورزی از مزرعه تا سفره و تغذیه سالم را توسعه می دهد.

دکتر افشین رحیمی مسئول آزمایشگاه مرجع غیردولتی موسسه استاندارد و وزارت بهداشت در خصوص به کار گیری انواع سموم شیمیایی در محصولات غذایی گفت: اصولا دو نوع سم به صورت عمومی در محصولات غذایی استفاده می شود، یک سری سموم را به اصطلاح سم های طبیعی می گویند که خانواده آفلا توکسین ها و مایکو توکسین ها هستند و یک سری دیگر هم سم های سنتزی مثل دیازنون، مالاتیون و سم های ازته، فسفره و کلره که این نوع سم ها را بشر سنتز و درست کرده و به عنوان حشره کش و قارچ کش در مزارع و باغات استفاده می کند، اما اینکه ما در زمینه این دو گونه سم یعنی سم های طبیعی و سم های سنتزی در چه وضعیتی هستیم باید متولیان امر در این راستا توضیح دهند.

وی افزود: اما آن چه که مسلم است این است که پایش اندازه گیری مربوط به هر دو گونه سموم را در محصولات کشاورزی خودمان به شدت ضعیف داریم و اصلا پایش خوبی نداریم و دیتاهای ما، دیتاهای پراکنده است و لذا خیلی نمی توانیم راجع به آن ها اظهار نظر کنیم و دستگاه های مربوطه به دلایل کمبود اعتبار و یا هر دلیل دیگری به این صورت مسئله به عنوان یک صورت مسئله ای اساسی نگاه نکردند.

مسئول آزمایشگاه مرجع غیردولتی موسسه استاندارد  و وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: امروز برای دنیا ثابت شده که وجود سم های آفلاتوکسین که یک نوع سم طبیعی محسوب می شود موجبات افزایش سرطان و ایست های قلبی را فراهم می کند، به همین ترتیب سم های سنتزی و باقی مندن آن ها در محصولات کشاورزی هنگام مصرف، برای مصرف کننده می تواند آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند، حالا چه مصرف کننده انسان باشد چه دام و طیور.

دکتر رحیمی تصریح کرد: ما از مرحله تدوین قانون که مهم ترین بخش موضوع است دچار مشکل و نقیصه هستیم، برای پایش و کنترل محصولاتی که می توانند در معرض سم قرار بگیرند تا در مرحله اجرا، اندازی گیری و حتی تجهیزات آزمایشگاهی، یعنی به طور کامل این مجموعه که ذکر شد در یک حالت ضعف و غیر کارشناسی قرار دارد ولی من می خواهم یک قدم عقب تر برگردم و بگویم که اثرات این سم ها امروز مثل بمباران هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم، برای مردم محسوس است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای مردم ما کاملا محسوس است که ما در یک بحران یا سونامی سرطان و ایست های قلبی قرار گرفتیم گفت: این موضوع خیلی نیاز به پایش ندارد و شما با یک نگاه مختصر به اطراف تان به اثرات وجود سم ها پی خواهید برد حتی اگر پایش و اندازی گیری نکنید.

وی افزود: با پاک کردن صورت مسئله در واقع اصل موضوع حذف نخواهد شد و معضلات و مشکلات اثرگذاری های سموم هم چنان باقی خواهد ماند و موارد اثرگذاری سموم در مواد غذایی در بخشی که امنیت غذایی مردم را تحت شعاع قرار می دهد اظهر من الشمس است و راهی برای کتمانش نیست.

وی گفت: اگر در حادثه هیروشیما و ناکازاکی ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در آن واحد کشته شدند و ده ها هزار نفر هم چنان آسیب مربوط به بمباران اتمی را سال ها همراه خودشان داشته و یا شاید هنوز هم داشته باشند، این میزان تخریب در کشور ۸۰ میلیونی ما با این بمب اتمی خاموش بالای چندصد هزار نفر است. شاید صدا و موج انفجارش شبیه صدا و موج انفجار بمب اتم نباشد اما باید بپذیریم که ما مورد حمله این بمب اتمی خاموش بزرگ قرار گرفته ایم.

2

دکتر رحیمی خاطر نشان کرد: واقعا نمی دانم تدبیر مسئولان چیست؟ تدبیر حاکمیت برای گذر از این انفجار اتمی که الان مردم را به شدت تهدید می کند و تمام مقتضیات امنیت غذایی و اقتصادی را به چالش کشیده چه چیزی می تواند باشد؟ ولی واقعیت مطلب این است که به یک تدبیر صحیح و درست نیاز داریم قبل از اینکه تعداد کشته ها و میزان تخریب ها از این چیزی که هست فراتر رود و دیگر قابل جبران نباشد.

مسئول آزمایشگاه مرجع غیر دولتی موسسه استاندارد و وزارت بهداشت افزود: نوع جنگیدن در سال ۱۹۴۵ با نوع جنگیدن در سال ۲۰۱۸ خیلی فرق کرده است، ما در سال ۲۰۱۸ به نوعی داریم تلفات می دهیم که صدایش هم حتی بیرون نمی آید و انگار خودمان باعث به وجود آمدن این مشکل شدیم، بنابراین امیدوارم که به جای اینکه ما بخواهیم با درست کردن انبارهای غله، با درست کردن سیستم نرویج و نیز با درست کردن مبحث کشاورزی و آموزش کشاورزان خودمان دنبال حل مشکل باشیم، که هیچ کدام این ها اشتباه نیست، در ارتباط بهتر با دنیا باشیم تا بتوانیم یک شرایط پایدار را برای واردات صحیح محصولات کشاورزی و نیز تولید پایدار محصولات سالم کشاورزی به وجود بیاوریم.

وی افزود : متاسفانه تحریم های ظالمانه ، فضاهای  واردات مواد غذایی سالم  و فرصت تولید محصول کشاورزی پایداررا از ما گرفت ، انشاءا… امیدوارم که دوستان حاکمیتی از این زاویه شرایط کشور را ببینند ودچار تدبیر بشوند ، امروز دیگر فرصت این نیست که ما دنبال مادر جنگ ها و یا مادر صلح ها باشیم ما امروز بایستی مادر بچه های خودمان و مادر ساکنین سرزمین ایران باشیم.

دکتر رحیمی در ادامه اظهار داشت : صورت مسله بغرنج تر از آن است که به هشدار دادن منتهی شود که ما بیاییم آزمایش و بررسی کنیم ببینیم آیا فلان سم موجود هست یا نیست ویا اینکه کجا اثراتش را داریم ، واقع مطلب این است که ما حتی فرصت آزمون کردن و حتی اگر آزمونی هم انجام شود فرصت پیگیری کردن وحتی اگر پیگیری هم بشود فرصت نظارت کردن و باز حتی اگر نظارتی هم انجام شود دیگر فرصت هدایت کردن را نداریم چرا که ما امروز در سال ۹۷ هستیم، نه اعتبارش را داریم که بخواهیم آزمونش را پایش کنیم و نه نیروی انسانی را به اندازه کافی آموزش دادیم و داریم که این کار را انجام دهد، و بر فرض که آموزش دادیم، بر فرض پولش را هم داشتیم، متاسفانه الان متولی دولتی که این احساس و درک را داشته باشد نداریم و بر فرض متولی دولتی را هم داشته باشیم که این درد را داشته باشد، ناظری نداریم که در بین ده ها و صدها مشکل بیاید روی این مشکلات و معضلات مانور دهد و کاری را انجام دهد، پس بنابراین ما در این شبکه به طور کامل دچار ضعف هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: همان طور که در ابتدا گفتم صورت مسئله اصلی، صورت مسئله مربوط به اثرات سموم شیمیایی است. ما داریم اثرات سم ها را در سرطان ها و گستردگی انواع مرگ و میرها و تنوع شدید در معضلات درمانی می بینیم، حالا اینکه دقیقا مربوط به کدام سم و قارچ است آن مربوط به امور متفرقه ای است که در حال حاضر حتی فرصت رسیدگی به آن را نداریم ولی اثراتش با ماست.

وی افزود: به اعتقاد من در حال حاضر واجب ترین موضوعی که برای حاکمیت ما وجود دارد و بایستی در جریان باشد این است که بعد از سال ها تحریم و بعد از سال ها در معرض شرایط نامساعد اقتصادی قرار گرفتن در اثر تحریم های ظالمانه، خیلی از ارگان ها و ارکان سیستم کشاورزی ما و سیستم های توزیع، تجاری و تولید ما بیمار شده است، بنابراین در این شرایط نیاز داریم به ارتباط بهتر با دنیا، که به یک تعامل سازنده برسیم و در این تعامل سازنده دنبال این باشیم که مثل یک مادر به بچه های خودمان رسیدگی بیشتر کنیم و امیدوار باشیم که این بچه های ما بتوانند از عمری که خداوند برای این ها تعریف کرده به خوبی از آن بهره مند شوند.

دکتر رحیمی در خصوص اثرات مخرب سموم شیمیایی در طبیعت نیز گفت: استفاده بی رویه از سموم شیمیایی باعث به وجود آمدن یک جهش ژنتیکی در سایر موجودات و میکروارگانیزم ها می شود که خیلی از این ها حتی برای دنیا ناشناخته است. ما با هر تغییر شیمیایی یک قسمت از خلقت را دچار تغییر می کنیم. محیط زیست هم بخشی از خلقت خداوند است.

دکتر رحیمی در پایان افزود: آسیب هایی را که ما با استفاده از سموم شیمیایی طبیعی و سنتزی وارد می کنیم تنها مربوط به انسان و یا دام و طیور نیست که ما تحت عنوان سرطان و ایست های قلبی می شناسیم. خیلی از پدیده ها و سلول های موجودات اطراف ما را هم تحت الشعاع قرار میدهد و این قطعا فوق العاده خطرناک است.

دکتر منصورقناعی فوق تخصص بیماری های گوارش وکبد و رییس مرکزتحقیقات بیماری های گوارش وکبد استان گیلان در خصوص عوامل بروز  سرطان ها گفت : فاکتورهای زیادی در ایجاد سرطان ها نقش دارند و لذا نمی توان تنها یک فاکتور را در بروز سرطان دخیل دانست اما آن چه که مسلم است این است که عوامل محیطی در ایجاد سرطان ها نقش اساسی دارند که یکی از این عوامل محیطی، استفاده از سموم شیمیایی غیراستاندارد در مواد غذایی و کشاورزی ماست.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کل سرطان های استان، سرطان گوارش است گفت: ۹۰ درصد عوامل ایجاد کننده سرطان های گوارشی عوامل محیطی هستند.

وی افزود: عوامل محیطی در واقع همان چیزی هستند که ما به عنوان غذا می خوریم و وارد بدن ما می شوند، هم چون میوه ها، سبزیجات، برنج، آب و … وقتی که این ها آلوده باشند چنین وضعیت خطرناکی پدید می آید.

دکتر منصورقناعی در ادامه با بیان این که سرطان معده در سال های مختلف بین ۱۶ تا ۱۹ در صد هزار نفر ثابت مانده و سالیانه حدود ۳۵۰ مورد سرطان معده جدید داریم گفت: نکته ای که در مورد سرطان ها در استان گیلان بسیار حائز اهمیت است این است که ما متاسفانه رشد تندی در خصوص سرطان روده بزرگ داریم و این به شدت در حال افزایش است به طوری که در طول ۱۵ سال گذشته، شیوع آن دو برابر شده است.

وی افزود: به طور کلی سرطان روده بزرگ در کشور رو به افزایش است اما در استان گیلان بیشتر دیده می شود و بی تردید مواد غذایی که مصرف می کنیم، نوع تغذیه، هوای آلوده، عدم تحرک و چاقی مفرط در بروز این بیماری موثر هستند.

رییس مرکزتحقیقات بیماریهای گوارش وکبد استان درپایان تصریح کرد: مطمئنا این شیبی که درباره سرطان روده بزرگ می گوییم شیب تندی است و لذا یکی از راه های مهم این است که ما محیط مان را درست کنیم و جلوی آلودگی های مواد غذایی را گرفته و غذای سالم مصرف نماییم، غذایی که کمتر در آن کود و سم استفاده شده باشد.

مهندس بازدیدی مدیرعامل موسسه زیست محیطی سرزمین ایده آل ما در خصوص عدم نظارت بر نحوه توزیع و استفاده از سموم شیمیایی گفت: در سال های نه چندان دور جهاد کشاورزی یک سری از دانشجویان و فارغ التحصیلان کشاورزی را به روستاها اعزام می کرد تا نحوه صحیح استفاده از سموم شیمایی را به مردم آموزش دهند اما متاسفانه چند سالی است این کار دیگر صورت نمی گیرد.

وی گفت: در این راستا به رییس بخش ترویج جهاد کشاورزی پیشنهاد دادم که از آموزشگرهای موسسه ما استفاده شود و اعلام کردم که ما تعدادی آموزشگر داریم که دو سال آن ها را به تهران و کرج اعزام کردیم تا در بحث تولید غذای ارگانیک و سالم آموزش ببینند. ما حاضریم این افراد را داوطلبانه و بدون دریافت وجهی به روستاهایی که بحران دارند اعزام کنیم تا نحوه استفاده صحیح از سموم و کودهای شیمیایی وحتی استفاده نکردن از آن ها را به روستاییان آموزش دهند که متاسفانه با لحن بسیار تندی با ما برخورد کردند و گفتند نیازی به آموزشگرهای شما نداریم.

مهندس بازدیدی در ادامه گفت: متاسفانه در حال حاضر دو نوع سم شیمیایی و خطرناک که امروزه کلا در دنیا منسوخ شده و در هیچ کشوری جز در برخی کشورهای به شدت عقب افتاده استفاده نمی شود اما با کمال تاسف این دو نوع سم بسیار خطرناک یعنی دیانازول و بتاکلر به وفور در استان های شمال کشور به خصوص گیلان مورد استفاده قرار می گیرند.

این فعال محیط زیستی افزود: این دو نوع سم آن قدر خطرناک هستند که حتی لمس کردن آن و نیز گازی که از آن متصاعد می شود می تواند باعث بروز انواع سرطان شود.

مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما ضمن هشدار به مسئولین گفت: اکثر روستاییان حاشیه تالاب انزلی و رودخانه های منتهی به تالاب و نیز روستائیان حاشیه دو رودخانه بسیار آلوده زرجوب و گوهر رود در معرض خطر و آسیب هستند چرا که مستقیم با آب های آلوده این رودخانه ها در ارتباط هستند.

وی افزود: وقتی اب مملو از سموم شیمیایی باشد و ما با آن تماس داشته باشیم، به راحتی از راه پوست جذب بدن می شود. وقتی کشاورز آموزش نمی بیند و بدون ماسک سمپاشی می کند و با دست کود و سموم شیمیایی را پخش می کند، به راحتی از راه پوست و تنفس، سموم را به بدن خود انتقال می دهد.

مهندس بازدیدی در ادامه به زمان نامناسب سم پاشی در مزارع و دیگر محصولات غذایی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواقع چند روز قبل از برداشت محصول سم پاشی صورت می گیرد، به جهت این که محصول زودتر فاسد نشود چون سم باعث ماندگاری بیشتر محصول می گردد و این به شدت خطرناک است.

وی به آمار بالای فوت شدگان در اثر سرطان در کشور به خصوص در استان گیلان اشاره کرد و گفت: بیایید با مردم شفاف باشید و یک بار هم که شده به جای آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای، کشته شدگان در اثر سرطان در کشور را اعلام کنید. استان گیلان بالاترین آمار را دارد.

وی افزود چطور اداره بهداشت هر چند وقت یک بار به کشتارگاه ها هشدار می دهند که شما باعث آلودگی آب ها می شوید اما یک بار نمی آیدبه جهاد کشاورزی بگوید شما به چه مجوزی دارید سم به این خطرناکی را آن هم بدون نظارت و با این حجم وسیع در سطح کشور توزیع می کنید!

مدیرعامل موسسه سرزمین ایدهآل ما تاکید کرد: اکثر این سموم شیمیایی از کشورهایی وارد می شوند که اصلا استاندارد های لازم را رعایت نمی کنند، چرا نباید جلوی واردات این سموم شیمیایی غیراستاندارد به ویژه دو سم بسیار خطرناک دیانازول و بتاکلر گرفته شود؟ وی افزود: اعتراضاتی که توسط فعالین محیط زیست در کشور صورت گرفته، قرار شد  تازه از پایان سال ۹۷ فروش و عرضه این دو نوع سم مهلک را در فروشگاه های عرضه نهاده های کشاورزی ممنوع کنند.

1

وی تاکید کرد سموم شیمیایی غیر استاندار ممکن است ۲۰ تا ۳۰ سال در چرخه طبیعت باقی بماند و همین عامل سبب می شود که جهش های ژنتیکی برای آبزیان و غیر آبزیان اتفاق بیفتد.

مهندس بازدیدی در پایان گفت: همه ما در قبال هم نوعان خود وظایف و رسالتی داریم که باید مسئولیت پذیر باشیم و لذا کسی که در این راستا سکوت می کند و مصائب و معضلاتی را که در اثر مصرف بی رویه کودها و سموم شیمیایی در جامعه اتفاق می افتد چشم پوشی کرده و سکوت می کند مطمئنا دوستدار ملت ایران نیست.

دکتر اشرفی عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در تشریح آفت کش ها گفت: به طور کلی آفت کش ها ماده یا مخلوطی از مواد هستند که برای پیشگیری، نابودی یا کنترل آفات شامل ناقلین بیماری های انسانی و حیوانی یا گونه های ناخواسته گیاهی و حیوانی به کار می روند و بر اساس منشا و مواد شیمیایی موجود به سه گروه کلره، فسفره و سایر سموم جدید طبقه بندی می شوند.

وی با بیان اینکه آلودگی آب ها یکی از آثار زیانبار سموم دفع آفات به شمار می روند گفت: این آثار در رودخانه ها، دریاچه ها و سفره های آب زیرزمینی که در مجاورت اراضی کشاورزی واقع شده اند به وضوح دیده می شوند، چرا که استفاده مداوم و بی رویه از سموم شیمیایی در زمین های کشاورزی نزدیک به منابع آبی باعث می شود که باقی مانده های این سموم از طریق روان آب های به وجود آمده در اثر بارش باران به رودخانه ها، دریاچه ها و دریاها سرایت کنند و در نتیجه موجب آلودگی این آب ها شوند.

وی افزود: در زمین های مسطح و دارای شیب اندک نیز که نفوذ پذیری بالایی نسبت به آب دارند، این سموم پس از ترکیب با آب باران به سفره های زیرزمینی نفوذ می کنند که پیامدهای ناگوار زیستی جبران ناپذیری را به دنبال دارد. وی تصریح کرد: استفاده بی رویه از ترکیبات شیمیایی خطرناک نظیر حشره کش ها و علف کش ها سبب آلوده کردن آب های زیر زمینی و انتقال به بدن انسان می شوند.

دکتر اشرفی در ادامه گفت: آلودگی آب از آن جهت دارای اهمیت است که بقایای سموم را به سرعت وارد چرخه زیستی می کند و در سطح وسیعی باعث مسمومیت جانداران می شود.

وی یادآور شد : هر ساله برای نابودی آفات کشاورزی، زمین های زراعی و باغی مورد سمپاشی مواد شیمیایی قرار می گیرند این مواد دارای عناصری هستند که در بیشتر مواقع باعث بروز سرطان و بیماری های ژنتیک در انسان و سایر جانوران می شوند و به همین دلیل است که یکی از عوامل کاهش جمعیت جانوران به شمار می رود.

دکتر اشرفی در ادامه با بیان اینکه این روزها آفت کش ها مصرفی بالا و بی رویه پیدا کرده اند و مصرف کنندگان کمتر می دانند که هر چه  بیشتر از آفات کش ها استفاده کنند آفات مقاوم تر می شوند و ناآگاهانه سم را در محیط طبیعی و زیست خود منتقل می کنند گفت: بقایای سموم شیمیایی پس از آن که از راه های گوناگون وارد منابع آبی شوند در مدت زمان اندکی باعث تشکیل رسوبات پایدار می شوند و آلودگی آب به وسیله رسوبات بر جای مانده از مواد شیمیایی یکی از خطرناک ترین اشکال آلودگی در طبیعت به شمار می روند. تالاب هایی که در نزدیکی مزارع و شالیزارها واقع شده اند اغلب محل انباشت رسوبات شیمیایی حاصل از سموم دفع آفات هستند.

دکتر اشرفی رودخانه ها را یکی دیگر از منابع آبی برشمرد که در معرض آلودگی ناشی از سموم دفع آفات قرار دارند.

وی گفت: این سموم اغلب از طریق زهکشی های طبیعی وارد رودخانه می شوند، فسفات ها و نیترات ها از آلاینده هایی هستند که به وسیله هرز آبهای کشاورزی به رودخانه ها تخلیه می شوند.

وی افزود: این سموم غیر از این که زیستگاه رودخانه ها را به مخاطره می اندازند، سرانجام خود را به دریا می رسانند و یک فاجعه زیستی دیگر در آن جا به وجود می آورند، خطری که دریای خزر با آن رو به روست و سالیانه مقادیر زیادی از بقایای سموم کشاورزی به این دریا سرازیر می شوند.

دکتر اشرفی با بیان این که استفاده نادرست و بی رویه از کنترل کننده های آفات کشاورزی باعث بروز مشکلات زیست محیطی و بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری های انسانی در جامعه می شود گفت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، هر سال تعداد زیادی از افراد به طور ناآگاهانه در نتیجه استفاده انواع حشره کش ها مسموم شده و برخی از آن ها جان خود را از دست می دهند.

دکتر اشرفی در ادامه گفت: استفاده ناآگاهانه، بی رویه و بیش از حد از سموم شیمیایی ممکن است باعث بروز بیماری های خطرناکی نظیر سرطان خون، سرطان های دستگاه گوارش، پروستات، سینه و سایر اختلالات فیزیولوژیکی در بدن انسان مانند بیماری های عصبی، تنفسی و پوستی، سقط جنین و نازایی شود.

وی افزود: ذخیره سموم در بدن حتی به مقدار کم، تجمع تدریجی آن و در نتیجه اختلالات وارد بر کبد، دیگر غیرقابل انکار است که مشکلات و نارسایی های خونی را سبب شده و امکان بروز سرطان های شایع را تسهیل می سازد.

دکتر اشرفی در پایان گفت: تمام آفت کش ها بدون استثنا و با نسبت های متفاوت بر روی تعدادی از ارگانیسم ها، اندام ها و فرآیندهای حیاتی انسان اثرات سمی و مضر دارند.
انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار