کد خبر : 39114
تاریخ انتشار : شنبه 22 تیر 1398- 16: 11

اشکورات رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و گل‌گاوزبان کشور

اشکورات رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و گل‌گاوزبان کشور

اشکورات رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فندق و گل‌گاوزبان کشور بوده که به‌عنوان یک ظرفیت می‌تواند یکی از هدف‌های گردشگری واقع‌شده و در اقتصاد، اشتغال و توسعه منطقه تأثیرگذار باشد.

به گزارش گیلانستان نخستین جشنواره ملی گردشگری، کشاورزی اشکور و سومین جشنواره فرهنگی بومی «الهی خورد تاوه» روز جمعه در روستای شوک اشکورات رحیم‌آباد رودسر برگزار شد.

نماینده مردم رودسر و املش در این مراسم اظهار کرد: از گذشته‌های دور به شکرانه محصولات کشاورزی در فصل تابستان مردم جشن شکرانه برگزار می‌کردند و خداوند هم رحمت خود را بر مردم نازل می‌کرد.

اسدالله عباسی با اشاره به اینکه مردم برای حضور در این جشنواره به دلیل وضعیت نامناسب راه زیاز و بی‌توجهی برخی مسؤولین ناملایماتی را تحمل کردند، افزود: تأسیس کارخانه سیمان در منطقه دیلمان کار نابجایی بود هرچند مصالح فراوانی در منطقه وجود داشت اما متأسفانه به دلیل تردد ماشین‌های سنگین این کارخانه جاده اشکورات کاملاً شخم‌خورده درحالی‌که در دوره هفتم و هشتم مجلس این منطقه کاملاً آسفالت شده بود.

وی با اشاره به بحث تولید فندق در اشکور تصریح کرد: متأسفانه تولید این محصول توسط کشاورزان اشکوری انجام می‌شد اما قیمت‌گذاری آن در گذشته در استان قزوین صورت می‌گرفت اما امروز باهمت و پشتکار فرزندان این سرزمین کارگاه‌های فراوری و بسته‌بندی راه‌اندازی شده که ارزش‌افزوده این محصول را تضمین و موجب رونق اقتصادی و توسعه منطقه می‌شود.

عباسی با تاکید بر توجه به بیشتر به فراوری و تولید فندق بیان کرد: زنجیره فراوری محصول فندق و بسته‌بندی آن هنوز کامل نشده و نیازمند کار و تلاش بیشتری است.

نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش با اشاره به اینکه شهرستان رودسر به‌ویژه منطقه اشکورات دارای قابلیت‌های فراوان در حوزه گردشگری است، گفت: اشکور دارای قدمت تاریخی ۳۵۰۰ ساله است که با دارا بودن طبیعتی منحصربه‌فرد و همچنین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و گل‌گاوزبان کشور، می‌تواند یکی از هدف‌های گردشگری واقع شود که در اقتصاد، اشتغال و توسعه منطقه تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به تولید دو محصول مهم فندق و گل‌گاوزبان در اشکورات افزود: اشکورات رودسر با بیشترین مساحت زیر کشت، بیشترین میزان تولید و باکیفیت‌ترین محصول در کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده گل‌گاوزبان کشور است درحالی‌که جشنواره این محصول استراتژیک در استان دیگری برگزار می‌شود هرچند برگزاری جشنواره تأثیری در اصل ماجرا ندارد.

نقش تأثیرگذار شرایط اکوسیستمی مناسب در افزایش ۱۰ درصدی محصول فندق
رئیس جهاد کشاورزی رودسر نیز در ادامه این مراسم اشکورات رودسر را پایتخت گل‌گاوزبان کشور خواند و اظهار کرد: چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در این شهرستان در ۴۷۰ هکتار مساحت زیر کشت سالانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن محصول گل‌گاوزبان تولید می‌کنند.

عبدالله غلامپور با اشاره به صادرات گل‌گاوزبان گفت: برای نخستین بار در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۶ تن از محصول گل‌گاوزبان به کشورهای چین و ویتنام صادرشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رودسر در تولید محصول فندق رتبه نخست کشور را داراست، افزود: این شهرستان دارای ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ فندق بوده که سالانه ۱۱ هزار تن محصول فندق برداشت می‌شود و امسال با توجه به شرایط مناسب اکوسیستمی، پیش‌بینی می‌شود ۱۰ درصد افزایش تولید محصول داشته باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار