کد خبر : 44213
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398- 43: 10

اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کاداستر اراضی گیلان افزایش یافت

اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کاداستر اراضی گیلان افزایش یافت

اعتبارات اجرای طرح کاداستر اراضی استان گیلان امسال از محل صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرد و بر این اساس بیش از ۲ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.

به گزارش گیلانستان اعتبارات اجرای طرح کاداستر در گیلان افزایش پیدا کرده است به طوری‌که این طرح در سطح اراضی ملی و مستثنائات استان در کنار تزریق اعتبارات استانی با استفاده از منابعی که امسال از محل صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان برای این کار در نظر گرفته شده است اجرایی می‌شود.

اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری به مبالغ و هزینه‌های بسیار زیادی نیاز دارد بنابراین برای تحقق و عملیاتی کردن  آن در سطح اراضی ملی و مستثنائات گیلان که سطح بسیار وسیعی را نیز شامل می‌شود علاوه بر تخصیص یکسری اعتبارات استانی، هرساله منابعی نیز از محل صندوق توسعه ملی برای تحقق این امر اختصاص پیدا می‌کند.

در حال حاضر و طبق آمارهای موجود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار اراضی ملی در استان گیلان وجود دارد و از این مقدار اراضی ملی اعلام شده در این استان چیزی در حدود ۵۶۴ هزار هکتار آن مربوط به اراضی جنگلی بوده و نزدیک به حدود ۲۴۲ هزار هکتار آن نیز در حوزه اراضی مرتعی و اراضی ساحلی و جلگه‌ای قرار گرفته‌اند.

ایجاد زمینه و بستر تحقق اهداف دولت الکترونیک و تسریع در امر پاسخگویی به استعلامات از اهداف فرعی اجرای طرح کاداستر است از سویی دیگر رفع مغایرت‌های ناشی از نقشه‌ها و رفع مشکلات ناشی از تداخل اجرای مقررات موازی در سطح اراضی استان از دیگر کارکردهای بسیار مثبت اجرای طرح کاداستر محسوب می‌شوند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: تخصیص منابع قطره‌چکانی برای اجرای طرح کاداستر در سال‌های گذشته اصلی‌ترین علت اجرای کند طرح کاداستر در گیلان بود اما روند تزریق اعتبارات این حوزه به ویژه در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده است.

سهیل توکلی با اشاره اینکه برای امسال اجرای طرح کاداستر در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان گیلان به عنوان هدف در دستور کار قرار گرفته است تصریح کرد: سطح اراضی ملی در استان گیلان بالغ بر یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار برآورد شده است بنابراین اجرای این طرح تدریجاً و همزمان با تزریق اعتبارات لازمه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت فراهم بودن شرایط، فرآیند اجرای طرح کاداستر در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی گیلان تا پایان امسال به پایان می‌‌رسد افزود: علاوه بر اقدامات انجام شده، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز تاکنون پیگیری‌های فراوانی برای تحقق اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح کاداستر داشته است.

توکلی عملیاتی کردن کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح استان گیلان را یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور خواند و ابراز داشت: از اواخر سال ۹۶ و به ویژه در طول سال گذشته اجرای طرح کاداستر در گیلان آغاز شده و روند آن با سرعت بسیار خوبی منطبق با هدفگذاری‌های انجام شده در حال اجرا است.

به گزارش تسنیم،  اعتبارات صندوق توسعه ملی به دستور مقام معظم رهبری هرساله برای اجرای طرح کاداستر اراضی اختصاص پیدا می‌کند که قطعاً با توجه به هزینه‌بردار بودن اجرای این طرح در استان‌ها بدون تزریق منابع مالی این حوزه دست پیدا کردن به اهداف برنامه‌ریزی شده در این حوزه به هیچ عنوان ممکن نیست.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار