کد خبر : 59666
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1399- 18: 12

التهاب بازار مسکن در گیلان/ تبعات گرانی، صنعت ساختمان را به خواب فرو می‌برد

التهاب بازار مسکن در گیلان/ تبعات گرانی، صنعت ساختمان را به خواب فرو می‌برد

از ابتدای امسال تاکنون مواد اولیه ساخت‌وساز و تولید مسکن با افزایش چندین برابری مواجه شده است از طرفی با وجود افزایش قیمت خانه، به علت نابه‌سامانی در قیمت مصالح ساختمانی انگار سازندگان مسکن هم سرگردان شده‌ و انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارند.

به گزارش گیلانستان، تغییر روزانه، ساعتی و حتی لحظه‌ای در قیمت‌ها علاوه بر بخش کالاهای اساسی سبد خانوار، مدت‌ها است که به حوزه مصالح ساختمانی و مواد اولیه ساخت و ساز هم کشیده شده و مشخص نیست با این بی‌ثباتی که در بازار وجود دارد و با بی‌انگیزگی سازندگان مسکن چه اتفاقاتی در انتظار صنعت ساختمان کشور است.

همه می‌دانند یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی را در کشور ایجاد کرده و می‌کند بخش تولید مسکن و صنعت ساخت و ساز است از طرفی باید به این نکته توجه داشته باشیم که مؤلفه‌های بسیار زیادی به شکل مستقیم و غیرمستقیم بر روی این صنعت تأثیرگذار بوده و اشتغال ایجاد شده در آن را تهدید می‌کند.

با نگاهی اجمالی به فعل و انفعالات بازار ساخت و ساز و صنعت ساختمان‌سازی در کشور و زنجیره‌های به‌هم پیوسته بسیار گسترده آن در تولید متریال و مواد اولیه به پتانسیل بسیار بالا و قابل توجه این بخش در اشتغالزایی پی‌ خواهیم برد بنابراین نگرانی در مورد تبعات منفی اختلال در روند فعالیت‌های ساخت و ساز در کشور منطقی به نظر می‌رسد.

افزایش مبلغ وام و تسهیلات مسکن از ۱۶۰میلیون تومان به ۲۴۰ میلیون تومان در سال ۹۹ هم نتوانست دردی از خانوارهای ایرانی فاقد مسکن دوا کند از طرفی به عقیده برخی از تحلیلگران حوزه مسکن و اعضاء کمیسیون عمران مجلس ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و کنترل قیمت مصالح ساختمانی مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اشاره شده است.

نمایندگان گیلان در مجلس دیدگاه‌ها و نکته نظرات مختلفی نسبت به موضوع مسکن، عوامل دخیل در این آشفته‌بازار، اقدامات ملی که باید انجام شود و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از معضل مسکن در جامعه دارند؛ به طوری‌که برخی از نمایندگان معتقدند به غیر از زوج‌های جوان در حال حاضر اجاره مسکن برای قشر متوسط هم دشوار شده است.

* افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از عوامل مهم در تلاطمات بازار مسکن است

«احمد دنیا مالی» با تاکید بر اینکه در حال حاضر نه تنها زوج‌های جوان بلکه بسیاری از خانوارهای ایرانی با درآمد متوسط نیز توانایی لازم برای اجاره و رهن منزل مسکونی برای خود را ندارند اذعان کرد: بسیاری از مؤلفه‌ها نظیر افزایش مصالح ساختمانی و هدایت نقدینگی به سمت بازار مسکن موجب این شرایط نابه‌سامان شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اجرای طرح اقدام ملی مسکن توسط دولت برای حل بخشی از مشکلات موجود در این بخش را مورد اشاره قرار داد و ضمن توجه بیشتر دولت به اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور عنوان کرد: موضوع مسکن بر روی بسیاری از مؤلفه‌ها در جامعه تأثیرگذار است بنابراین باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با اشاره به اینکه تهیه مسکن به عنوان یکی از ضروریات تشکیل زندگی مشترک در بین زوج‌های جوان محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: افزایش قیمت خرید، رهن و اجاره بها مسکن در کنار کمبود در بخش عرضه یکی از مؤلفه‌هایی است که روی بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان مؤثر واقع می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان گیلان افزایش قیمت مصالح ساختمانی و ایجاد بازار آشفته در این زمینه را یکی از عوامل مهم در تلاطمات بازار مسکن دانست و خاطرنشان کرد: در صورت عدم حمایت‌های لازم از فعالان بخش ساخت و ساز، سازندگان هم متعاقبا انگیزه و اشتیاق خود را برای کار از دست داده و در نهایت نظام عرضه و تقاضا نامتعادل‌تر می‌شود.

متاسفانه سوداگری اصطلاح و واژه‌ای کاملاً آشنا در نظام اقتصادی کشورمان محسوب می‌شود به بیان دیگر به علت عدم ارائه مشوق‌ها و بسترسازی‌های لازم همواره سرمایه و نقدینگی موجود در کشور به جای بخش تولید به سمت بازارهای کاذب حرکت کرده است که بازار مسکن یکی از همین حوزه‌ها محسوب می‌شود.

در خلال‌ سال‌های ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه، طلا، ارز و حتی خودرو بودیم در این سال‌ها به علت حباب‌های قیمتی ایجاد شده مردم سرمایه‌های خود را برای خرید و فروش ارز و سکه اختصاص داده و اصطلاحا سرمایه‌گذاری کردند از طرفی در این بخش، اقتصاد کشور علاوه بر آشفتگی دچار ضرر و زیان‌های هنگفتی هم شد.

* قانون مالیات بر خانه‌های خالی با هدف ساماندهی بازار مسکن در مجلس مصوب شد

«حسن محمدیاری» این موضوع را که در کشورمان همه به دنبال سوداگری در بازار مسکن هستند را رد کرد و با بیان اینکه بسیاری از افراد به مسکن به عنوان سرپناه و یک حاشیه امنیت نگاه می‌کنند ابراز داشت: تصویب یکسری قوانین در مجلس می‌تواند به باثبات کردن وضعیت مسکن در کشور و خروج آن از آشفتگی کمک کند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به اینکه  افرادی در کشور به دنبال سودجویی هستند و اقدام به احتکار خانه‌های خالی می‌کنند خاطرنشان کرد: مجلس در ماه‌های اخیر قانون مالیات بر خانه‌های خالی را با هدف ساماندهی بازار مسکن مصوب کرد از طرفی امیدواریم در حوزه نظارت بر قیمت مصالح ساختمانی هم اقدامات لازم انجام شود.

فارغ از بحث‌های کلانی که توسط نمایندگان مجلس در مورد مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش مشکلات بازار مسکن مطرح می‌شود سازمان صنعت، معدن و تجارت به ویژه در مورد آشفتگی قیمت مصالح ساختمانی نظیر سیمان بحث‌های دیگری را مطرح می‌کند که یکی از آن‌ها تاثیر افزایش قیمت سیمان، شن و ماسه به علت گران شدن هزینه حمل و نقل و عدم نظارت بر این موضوع است.

«فرهاد دلق‌پوش» چند روز قبل در جلسه‌ای با بیان اینکه ۴۱ درصد قیمت تمام شده سیمان متعلق به کرایه است عنوان کرده بود: کرایه حمل و نقل بر عهده پایانه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان است از طرفی در جلسه اخیر کارگروه تنظیم بازار با حضور مدیرکل پایانه و حمل و نقل این بخش‌ها مکلف شدند که با بخش خصوصی، انجمن کامیون‌داران و کل کارخانه‌های سیمان هماهنگی لازم را داشته باشند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با تاکید بر اینکه کارخانه‌های سیمان گیلان و خزر گله‌مند هستند که کامیون‌داران مبلغی را پشت بارنامه اضافه می‌کنند و با این کار عملا باعث افزایش قیمت این اقلام در استان می‌شوند افزود: سامانه شبانه روزی ۱۲۴ شکایات مردمی سازمان صمت گیلان و تعزیرات حکومتی در راستای حمایت از مصرف‌کننده آماده تشکیل پرونده برای متخلفان است.

مطالب و اظهارنظرهای بیان شده نشان می‌دهد در کنار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای افزایش ساخت خانه و رونق ساخت و ساز در کشور برای رفع مشکل افراد فاقد مسکن، هرگونه عدم نظارت و بی‌تدبیری در بخش‌های پایه‌ای یعنی بازار مصالح ساختماتی سهم زیادی از برنامه‌ریزی‌ها را بی‌نتیجه می‌سازد.

یادمان نرود که در بخش کالاهای اساسی مورد نیاز سبد خانوار پس از اصلاح قیمت بنزین در سال گذشته شاهد عدم نظارت بر قیمت اجناس در بازار و تشدید مشکلات معیشتی بودیم، بنابراین برای سروسامان دادن به بخش‌هایی مانند مسکن باید در درجه نخست بازار مصالح ساختمانی از هرج و مرج رها درآید تا سازندگان هم در کنار دولت انگیزه کافی را برای مشارکت در بخش ساخت و ساز داشته باشند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار