کد خبر : 42638
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مهر 1398- 45: 16

بلاتکلیفی ۱۵ ساله کتابخانه مرکزی رشت/ پروژه های فرهنگی گیلان در انتظار بهره برداری

بلاتکلیفی ۱۵ ساله کتابخانه مرکزی رشت/ پروژه های فرهنگی گیلان در انتظار بهره برداری

کتابخانه مرکزی رشت پروژه‌ایی نیمه‌کاره، باقی‌مانده از سال ۸۳ است که با تمام وعده و وعیدها و تاکید دولت تدبیرو امید در اتمام پروژه‌های اولویت‌دار استان‌ها، هنوز در بلاتکلیفی و بی‌سرانجامی است.

به گزارش گیلانستان بیش از ۱۵ سال از عملیات اجرایی این پروژه عظیم فرهنگی می‌گذرد، پروژه‌ایی چسبیده به باغ محتشم رشت که گفته می‌شود بهره‌برداری از آن کمبود سرانه فضای مطالعه استان را بهبود می‌بخشد.

کتابخانه مرکزی رشت پروژه‌ایی نیمه‌کاره، باقی‌مانده از سال ۸۳ است که با تمام وعده و وعیدها و تاکید دولت تدبیرو امید در اتمام پروژه‌های اولویت‌دار استان‌ها، هنوز در بلاتکلیفی و بی‌سرانجامی است، در حالیکه برای تکمیل این پروژه فرهنگی در قالب‌پروژه‌های ملی در سفر استانی رییس‌جمهوری بودجه‌ای مصوب شد اما تخصیص نیافت؟!

اهمیت تکمیل این پروژه کتابخانه‌ایی آن‌جا روشن‌تر می‌شود که استان گیلان در زمینه سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار ندارد و جزء استان‌های انتهایی جدول محسوب می‌شود. کتابخانه‌ای که قرار است زیرساخت‌های توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در استانی بالا ببرد که فضای کتابخانه‌ایی در آن به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان یک و ۲۸ صدم درصد برآورد شده است و این میانگین در سطح کشور ۲ متر مربع برای هر یکصد نفر است که نشان‌دهنده عقب‌ماندگی گیلان در برخورداری از فضای کتابخانه‌ای در برابر میانگین۸۷ دقیقه‌ای سرانه مطالعه استان(حدود یک دقیقه بالاتر از میانگین کشوری) است.

روند کند عملیات اجرایی پروژه کتابخانه مرکزی طی این سال‌ها موجب انتقادات بسیاری از سوی مردم شده، پروژه‌ای که در باتلاق ۱۵ ساله گیر کرده و سال‌هاست از احداث سازه و ساختمان آن می‌گذرد اما با توجه به عمر این بنا همچنان تکمیل و بهره‌برداری از آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌راستی عمر مفید احداث یک ساختمان چقدر است که با صرف هزینه‌های بیت‌المال باید همچنان در انتظار تامین اعتبار باشد تا به مرور زمان و هنوز به بهره‌برداری نرسیده شاهد تخریب و از بین رفتن آن باشیم.

«پریسا کرمی» با اشاره به روند پیشرفت تکمیل این پروژه گفت: متأسفانه فضای مطالعاتی موجود در شهر رشت پاسخگوی نیاز علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی نیست..

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان وضعیت کنونی پروژه کتابخانه مرکزی رشت را غم فرهنگی برای استان دانست و افزود: کتابخانه مرکزی رشت نماد فرهنگی گیلان است و نباید چنین پروژه‌ای نیمه‌کاره بماند.

وی با بیان اینکه این کتابخانه با داشتن بخش‌های مختلف همانندگویا و بریل، سالن‌های مطالعه اختصاصی برای پژوهشگران، سالن‌های مجزای مطالعه برای بانوان و آقایان، بخش مستقل کودک، نوجوان، بخش مجزای مرجع، امانت و مخازن کتاب و نیز سالن‌های اجتماعات و جلسات از ویژگی‌های منحصر به‌فرد برخوردار است افزود: بهره‌برداری از این پروژه که به مشکل فرهنگی استان تبدیل شده است، می‌تواند به نیاز دوستداران حوزه کتاب در شهر رشت پاسخ دهد.

کرمی ادامه داد: تکمیل این پروژه طبق بررسی‌های انجام شده نیازمند حداقل ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی و فضاهای فرهنگی گیلان در بحث تملک و دارایی سهم ناچیزی دارند خواستار تخصیص اعتبارات لازم به فضاهای فرهنگی استان شد.

باید توجه داشت که یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش توسعه در دنیای امروز، میزان سرانه مطالعه است که برای افزایش سرانه مطالعه نیازمند افزایش فضاهای کتابخانه‌ای هستیم؛ فضایی که در گیلان به‌ویژه شهر رشت با پیشینه غنی فرهنگی و شهر اولین‌ها بودن با مشکل مواجه است واین در حالی است که بهره‌برداری از کتابخانه‌ مرکزی رشت با مساحت هفت هزار و ۶۰۰ متری به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور بسیاری از مشکلات حوزه مطالعاتی استان را حل خواهد کرد و رفع این مشکل در گرو همدلی مسئولان استان و دستور ویژه استاندار گیلان است.

«ارسلان زارع »با بیان اینکه دانایی و آگاهی جامعه جز با توجه به کتاب و کتابخوانی میسر نمی‌شود، خواستار بهره‌گیری از تجربه کشورهای پیشرو در این حوزه به‌عنوان الگوی مناسب برای پیشرفت و توسعه علمی و فرهنگی کشور شد.

استاندار گیلان توسعه فضاهای فیزیکی را یکی از راه‌های تسهیل دسترسی به کتاب و کتابخوانی برای جامعه دانست و افزود: بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی و فضاهای آموزشی در راستای فرهنگ کتابخوانی به‌ویژه در مناطق محروم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه احداث کتابخانه‌ها و توجه به توسعه فضاهای فیزیکی تنها یکی از راه‌های ترویج مطالعه است، خاطرنشان کرد: باید برای ترویج کتابخوانی از ظرفیت‌های خیرین در راستای کتابخانه‌سازی استفاده شود.

زارع بر ضرورت تکمیل پروژه‌های در دست اجرای مجموعه کتابخانه‌ها، به‌ویژه کتابخانه مرکزی رشت، تا پایان سال۱۴۰۰تاکید کرد.

کتابخانه مرکزی رشت نیز به‌مانند دیگر پروژه‌های ملی فرهنگی استان همچون تالار مرکزی رشت که اسفند سال ۹۷ طلسم آن بعد از ۱۲ سال انتظار در جریان سفر رییس‌جمهوری به گیلان شکسته و روبان قرمز افتتاح آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تالار شمال کشور با دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شد باید چشم انتظار بهره‌برداری باشد. پروژه‌ای که همچنان غیرقابل بهره‌برداری بوده و درهایش به‌روی فعالیت‌های هنرمندان شهر بسته مانده و این مطالبه جدی گیلانیان به ویژه هنرمندان استان روزهای بلاتکلیفی را سپری می‌کند و هر بار وعده بهره‌برداری در تاریخی دورتر داده می‌شود.

اگرچه سال‌هاست مسئولان ارشد استانی و نمایندگان گیلان خبر از تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت داد‌ه‌اند اما ساختمان نیمه متروکه آن گواه همه بی‌تدبیری‌هاست که با گذشت ۱۵ سال کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هنوز این پروژه بزرگ فرهنگی گیلان به پایان نرسیده است. حال باید منتظر ماند و دید این پروژه نیمه‌کاره چه زمان رنگ خوش به خود دیده و درهایش به روی کتابخوانان این شهر باز می‌شود تا بارقه امیدی بر دل تشنگان دریای کتاب و کتاب خوانی در استان باشد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار