کد خبر : 47208
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 بهمن 1398- 34: 11

داستان تکراری فرار مسئولان استان گیلان از پاسخگویی؛ مدیرانی که همزمان با بارش برف به خواب سنگین رفتند

داستان تکراری فرار مسئولان استان گیلان از پاسخگویی؛ مدیرانی که همزمان با بارش برف به خواب سنگین رفتند

بارش برف سنگین در گیلان آزمونی برای ناکارآمدی و بی‌تدبیری نماینده عالی دولت در استان و مابقی مدیرانش بود، مدیرانی که به خواب سنگین رفتند تا روزگار مردم سیاه شود.

به گزارش گیلانستان با وجود اخطاریه‌های مکرر سازمان هواشناسی مبنی بر تغییر وضعیت جوی گیلان و بارش برف سنگین باز هم شاهد برگزاری جلسات بی‌خاصیت مدیریت بحران و لبخند مسئولانی بودیم که انگار همراه با برف، آنان نیز به خواب سنگینی رفتند تا شب و روز مردم به علت قطع تمام خدمات اولیه سیاه شود.

وزش باد گرم بسیار شدید در طول چند روز گذشته در گیلان نوید بارش برفی به این سنگینی را می‌داد، مردم اما مانند همیشه چشم و گوششان به تلویزیون و سایر وسایل ارتباط جمعی بود تا ببینند مسئولانشان و شخص اول استان چگونه برای جلوگیری از وقوع بحران احتمالی و ممانعت از انسداد راه‌های اصلی برنامه‌ریزی می‌کنند.

جالب اینجا است که تا قبل از شروع بارش برف تمام مسئولان و مدیران خرد و کلان استان گیلان دائماً به‌صورت مصاحبه‌های تلفنی و تلویزیونی گزارشات کار خودشان را برای مدیریت کردن بحران به مردم استان می‌دادند اما به محض اینکه بارش برف سنگین شد و تمام راه‌های اصلی و فرعی مسدود، به کنجی خزیده و انگار نه انگار اصلاً وجود داشتند.

امسال چهل و یکمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که با اربعین سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی همزمان شده بود را پشت سر گذاشتیم، اما حتی برف، کولاک شدید، سرما و یخبندان نیز نتوانست مردم ولایتمدار، شهیدپرور و همیشه در صحنه استان گیلان را از عدم حضور در راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن باز نگهدارد.

آیا مردمانی که در ولایتمداری، هوشیاری و بصیرتشان در کل کشور زبانزدند شایسته داشتن چنین مسئولان خواب‌آلود و بی‌تدبیر هستند، برف و سرما نتوانست جلوی این شیرمردان و شیرزنان را برای پاسداشت چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بازدارد اما تا کی باید شاهد حضور مسئولانی این‌چنین بی‌تدبیر باشند.

فراری بودن و عدم پاسخگویی تنها عملکردی بود که در دو روز گذشته از مسئولان گیلان دیده شد، تا جایی که با وجود قطع برق ۲۵۰ هزار مشترک به‌علت بارش برف و کولاک در استان، استاندار گیلان فقط لبخند تحویل داده و با زیر و رو کردن یکسری آمارها، کورسوی امیدی که در دل مردم بود را خاموش کرد.

حال سوال اینجا است چرا استاندار گیلان به‌جای دستور صریح به ادارات کل برای رفع مشکل قطعی خدمات آب، برق و گاز ملتمسانه از وزیر نیرو خواهش می‌کند که معضل یاد شده را حل و فصل کند، مگر مدیران کل استان در قید حیات نبودند یا واقعاً باید باور کنیم ارزنی صراحت، جسارت و قاطعیت در شخص اول استان وجود ندارد.

اما انسداد راه‌ها و شریان‌های اصلی استان گیلان غم بزرگ دیگری است که گریبانگیر مردم چه در روستاها و چه در شهرها شد، به‌طوری‌که به‌علت کارکرد بسیار ضعیف ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر مجموعه‌های همسو نه‌تنها راه‌های فرعی و روستایی گیلان بلکه جاده‌های اصلی آن نیز از همان ساعات اولیه بارش برف مسدود شد.

بارها از زبان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بحث فرسودگی شدید ماشین‌آلات راهداری و عمر بالای ۲۵ سال آن در رادیو، تلویزیون و مصاحبه‌های رنگارنگ مطرح شد، حتی خود استاندار گیلان نیز به این امر واقف بوده و تصدیقش کرد، پس چرا هیچ کاری از ابتدای امسال تاکنون برای رفع گوشه‌ای از این مشکلات انجام نشد.

آیا مردم غیور گیلان همچنان که در موعد برداشت محصول برنج خود باید منتظر ادوات کشاورزی از سایر استان‌های همجوار باشند، در موقعیتی که تمام خدمات آب‌، برق، گاز و راه دسترسی هم مسدود شده باید چشم انتظار ماشین‌آلات برف‌روبی و خدماتی دیگران باشند که هر چند انگار به‌علت بی‌تدبیری مدیران آن هم تا کارد به استخوان نرسد نخواهد آمد.

در ساعات گذشته که خبرهای فراوانی از قطعی امکانات خدماتی اولیه، سقوط بهمن، مفقود شدن مردم، در راه ماندن تعداد زیادی از مسافران به‌علت انسداد کل راه‌‌ها و سردی و خاموشی منازل به‌علت نبود گاز و برق منتشر شد بارها با مدیران تراز اول استان گیلان تماس برقرار کرد اما هیچ‌گونه پاسخی نشنید.

چگونه می‌توان این عدم پاسخگویی مدیرکل مدیریت بحران، شهردار رشت و مجموعه سازمان‌ها و ادارات تحت امر آن، فرماندار رشت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و برخی دیگر از مدیران استان و به‌ویژه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان که چه در مواقع بحران و چه غیر بحران کلاً در دسترس نیست را تحمل کرد.

چه کسی صدای مسافرانی که ساعت‌ها زیر بارش برف در جاده‌ها و محورهای اصلی استان زمین‌گیر شده و کسی به داد آن‌ها نرسید را شنید، کدام مسئول باغیرتی دفن شدن منازل مردم و ساکنان آن در زیر بهمن را دید و اقدامی مؤثر برای امدادرسانی و مدیریت آن انجام داد، آیا اتفاقات تلخ این روزها کارنامه مسئولان گیلان را سیاه‌تر از گذشته نکرد.

اما بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از امروز ۲۳ بهمن شاهد استقرار جوی پایدار در استان خواهیم بود و جالب اینجا است که همزمان با طلوع خورشید و آب شدن برف‌، خواب سنگین مسئولان استان گیلان هم تمام شده، یخشان آب می‌شود و به تدریج از محل‌های نامعلومی که برای فرار از پاسخگویی به آن پناه برده بودند بیرون می‌آیند.

جاری شدن سیلاب‌های سهمگین، بارش برف و کولاک شدید و حوادث غیرمترقبه مشابه از جمله پدیده‌هایی است که دائماً شاهد وقوع آن در خطه شمال کشور از جمله گیلان هستیم و چقدر جای تأسف است وقتی حال و روز مردمی که از طلایه‌داران بصیرت به‌شمار می‌روند با بی‌تدبیری مدیران و مسئولانشان این‌چنین سیاه می‌شود.

به علت بارش برف سنگین در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی گیلان که ارتفاع آن در برخی از نقاط به بالای یک متر هم رسید، تمامی خدمات زیرساختی مردم از قبیل آب، برق، تلفن، گاز و راه دسترسی ۵۰ شهر و تقریباً تمام روستاها قطع شد، در حالی‌ که تاکنون در این استان هیچ مسئولی پاسخگوی این بی‌تدبیری نبوده و عملکرد ضعیفش را گردن نگرفته است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار