کد خبر : 82245
تاریخ انتشار : شنبه 7 آبان 1401- 34: 10

رشد ۱۶۰ درصدی گردشگران خارجی گیلان و جاذبه‌هایی در انتظار جهانی شدن

رشد ۱۶۰ درصدی گردشگران خارجی گیلان و جاذبه‌هایی در انتظار جهانی شدن

.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایرنا، اهتمام به تقویت گردشگری یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی کشور است و گیلان با داشتن ظرفیت‌هایی برای افزایش آثار در ثبت جهانی می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی موثر باشد.

گیلان به دلیل برخورداری از جاذبه‌هایی متنوع و چهار فصل از ابتدای امسال نزدیک به ۵۳ میلیون مسافر را پذیرا شد و امروز متولیان گردشگری برآنند تا با برنامه‌ریزی سهم بیشتری در جذب گردشگران خارجی داشته باشند.

گیلان سراسر همایشی است از فرهنگ، تاریخ، طبیعت و سال ۹۸ سال خوشی برای درخشش نامش در فهرست جهانی بود بطوریکه در این سال چادر شب‌بافی روستای قاسم‌آباد رودسر با همه نقش هایش چون شانه گُل، قالی‌گُل، گلیم‌گُل به ثبت جهانی رسید و جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار سهم گیلان از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی است که در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان، باکو، به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

 

 

پس از این اتفاق خوشایند در مهرماه ۱۴۰۰ ارزیابان یونسکو به منظور بررسی «تی تی» کاروانسرای سیاهکل برای ثبت جهانی به گیلان سفر کردند تا این کاروانسرای ۶۰۰ ساله را بعنوان یکی از ۵۶ کاروانسرای کشور در زنجیره ای با عنوان مجموعه کاروانسراهای ایرانی به ثبت جهانی برسانند.

کاروانسرای تی تی در محور گردشگری سیاهکل به دیلمان در شرق استان با قدمتی نزدیک به ۶ قرن واقع شده است. نام این کاروانسرای برآمده از آجر، ساروج و سنگ‌های رودخانه‌ای به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود از کاروانسرا استفاده می شد.

 

 

همچنین در اوایل مهرماه امسال “نعیمه بن کاری” از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرآیند ثبت جهانی ماسوله ششم مهرماه وارد گیلان شد و موارد مدنظر را بصورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد.

ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر تاریخی قطعه‌ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد که با ۳۵۰ خانه تاریخی هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می کشد.

 

 

ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود در گذر سالها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شود.

بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در اوایل ۱۴۰۱ ماسوله به اتحادیه شهرهای تاریخی جهان پیوست.

کمر همت برای ثبت جهانی ماسوله بسته شد و در اسفندماه ۱۴۰۰ کمیته رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله در استانداری گیلان با مدیریت شخص اسدالله عباسی استاندار گیلان تشکیل شد.

 

گردشگر خارجی سبب ارزآوری و توسعه گردشگری پایدار

 

فرزاد رشیدی مدرس حوزه گردشگری بیان کرد: ثبت جهانی ماسوله مقصد کلاسیک جهانی دیگری برای گردشگری کشور را رقم می زند زیرا ثبت جهانی امروز یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی کلان کشورها محسوب می شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر مسیر کلاسیک شیراز و اصفهان مورد اقبال گردشگران خارجی است به این دلیل است که آثار ثبت جهانی آنها زیاد است اگر ماسوله ثبت جهانی شود، این مقصد نیز به آن مسیر اضافه می‌شود و به یکی از مقاصد جذب گردشگر خارجی تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: جذب گردشگر خارجی سبب ارزآوری و توسعه گردشگری پایدار می شود و در نتیجه آن اثر میراثی اهمیت بیشتری پیدا کند وهمین اهمیت سبب حفاظت بیشتر از این اثر می‌شود و منافع اقتصادی برای منطقه نیز خواهد داشت و سبب ایجاد یک مزیت رقابتی می شود که منفعتش برای استان و کشور خواهد بود.

رشیدی با تاکید بر این موضوع که به حتم گردشگری داخلی هم ارزشمند است، تصریح کرد: گردشگری داخلی سبب گردش پول در داخل کشور می شود اما تولید ناخالص ملی را افزایش نمی دهد بلکه باعث چرخش اقتصاد داخلی می شود اما نقش گردشگرخارجی متفاوت است و جایگاه ویژه ای در تمام دنیا دارد و شاخص های توسعه گردشگری بر اساس گردشگر ورودی با گردشگر داخلی قابل مقایسه نیست.

این فعال و متخصص حوزه گردشگری گفت: گردشگری پایدار زمانی در یک مقصد صورت می گیرد که منافع گردشگری به حداکثر و معایب آن به حداقل برسد ما عملا می بینیم گردشگران فرهنگی که به آثار تاریخی علاقمند هستند آسیب‌هایشان حداقل و منافعشان حداکثر است لذا با ثبت جهانی، بخشی از گردشگری را هدف قرار می دهیم که مورد اقبال گردشگران فرهنگی هستند و مطابقت بیشتری با اصول گردشگری پایدار دارند.

 

رشد ۱۶۰ درصدی گردشگران خارجی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافت شده از مراکز اقامتی ثابت استان از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به چهار هزار گردشگر خارجی در مراکز اقامتی ثابت استان اقامت گزیدند.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم دارای رشد ۱۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی اظهار داشت: ملیت گردشگران عمومأ از کشور آذربایجان بوده و مابقی از کشورهایی همچون چین، روسیه، ایرلند، هلند، لبنان، عمان، افغانستان، عربستان، سوریه، ترکیه، عراق و پاکستان بوده است.

 

وی گفت: گردشگری بعنوان یکی از راه های توسعه اقتصادی بدون تکیه به منبع نفت است و امروز ثبت جهانی می تواند یاریگر توسعه گردشگری باشد.

وی ضمن ابراز خوشبینی نسبت به ثبت جهانی ماسوله ابراز امیدواری کرد: ثبت جهانی این شهر تاریخی برای گیلان رقم بخورد چرا که تلاش های بسیاری برای رفع موانع صورت گرفت و این اتفاق در صورت بروز می تواند چهره گردشگری استان را دگرگون سازد.

 

گیلان به دلیل برخورداری از جاذبه هایی متنوع و چهار فصل از ابتدای امسال نزدیک به ۵۳ میلیون مسافر را پذیرا شد و امروز متولیان گردشگری برآنند تا با برنامه ریزی سهم بیشتری در جذب گردشگران خارجی داشته باشند که بنابه تاکید کارشناسان در صورت ثبت آثار تاریخی منحصر بفرد گیلان در فهرست آثار جهانی توسعه گردشگری پایدار در گیلان سرعت بیشتری به خود می گیرد.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار