کد خبر : 35208
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

روایتی از تابستان سال 83 و سیلی که قرار بود شفت را فرا گیرد/ اعلام کنید مردم اینجا نمانند!

روایتی از تابستان سال 83 و سیلی که قرار بود شفت را فرا گیرد/ اعلام کنید مردم اینجا نمانند!

با خودم گفتم اگر آن کار آبخیزداری در حوزه آبخیز بالا دست شهرک زیبای امام زاده ابراهیم (ع) آن سال پیگیری و انجام نمی شد چه بلایی برسر مردم می آمد!

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان/ سید تقی موسویان: سال ۱۳۹۸ با سیل در کشور شروع شده آن هم در ایام دید و بازدید نوروزی.

این چند روز نیروی انتظامی براساس وظیفه هشدار لازم را به مسافران داده تا از بروز تصادف جلوگیری شود که انصافا اثر گذار بوده است.

اکنون سوال این است چرا سیل؟! آیا قابل پیشگیری نیست؟ سال ۱۳۸۳ بعنوان مدیر جهاد شهرستان شفت(گیلان)معرفی شدم.

تابستان همان سال دوستان آبخیزداری سازمان جهاد کشاورزی با هماهنگی از مسیر ییلاقهای رودبار به امام زاده ابراهیم(ع) شفت رسیدند و ما یک مکانی را برای استراحت و اقامت شب برایشان مهیا کردیم.

آقای محمدی مدیر آبخیزداری فرمود:من امشب اینجا نمی مانم! عرض کردم:چرا؛جا مناسب نیست؟گفتند:نه برای من مناسب است و نه برای هیچ کس دیگری.
ادامه داد:همین امشب سیل بخشی از این شهرک را با خود می برد و الان شما اعلام کنید مردم اینجا نمانند! رنگ از چهره ام پرید! به یاد سیل ماسوله افتادم،با ترس و لرز گفتم من که نمی توانم به مردم بگویم شما همین الان باید از این مسافرخانه و کاشانه بروید باید این خبر را به فرماندار بدهم.

روز بعد کارشناسان گزارش بازدید خود را برای شهرستان ارسال کردند و بنده نیز همان گزارش را طی نامه ای برای رئیس شورای تامین ارسال کردم. پیگیری بنده با همان ادبیاتی بود که مدیر آبخیزداری به من انتقال داده بود. فرماندار شهرستان همه متولیان امر را در همان شهرک دعوت کرد و تصمیم گیری شد، بلافاصله اعتبار گذاشتند. مدیریت آبخیزداری از سازمان جهاد کشاورزی به منابع طبیعی انتقال پیدا کردند ولی کار آبخیزداری در بیست مکان انجام شد. در سال ۱۳۸۵ بعنوان معاون فرماندار همان شهرستان معرفی شدم به اتفاق مرحوم اسماعیل زاده بخشدار احمدسرگوراب از شهرک زیارتی امام زاده ابراهیم(ع) بازدید داشتیم.

یکی از کاسب های آن شهرک (بنام آقای دادشی) آمد و گفت:در مسیر آبشار و کنار رودخانه دکه ای زده ام ولی اداره برق آمده و برقم را قطع نموده.با توجه به اطلاعاتی که داشتم گفتم حق با اداره برق است؛به بخشدار عرض کردم از این مکان باید ایشان بلند بشوند و دیگران هم حق ندارند در آن محدوده به کسب و کار بپردازند. اگرچه آن عزیز از دستم ناراحت شد اما بعد از گذشت چند روز به من خبر رسید در شهرک امام زاده ابراهیم(ع) سیل آمده و بنده بلافاصله خودم را رساندم .

با خودم گفتم اگر آن کار آبخیزداری در حوزه آبخیز بالا دست شهرک زیبای امام زاده ابراهیم (ع) آن سال پیگیری و انجام نمی شد چه بلایی برسر مردم می آمد! همان آقایی که اصرار داشت ،برق بگیرد جلو آمد و گفت:من فکر کردم هواپیما سقوط کرده صدای شکست درخت ها به گوشم میرسید خودم دویدم به طرف ارتفاع حال خودم خوشحال بودم و به همه کسانی که زحمت کشیده بودند زنگ می زدم تشکر می کردم.

امروز دنبال کمک رسانی هستیم از سپاه و ارتش و…همه مسوولان کشوری و لشگری درگیر هستند! چه کسی امروز پاسخ گوی این سیل هست؟ آیا وزارت جهاد کشاورزی خودش را پاسخگو می داند ( سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری )؟ آیا وزارت نیرو برای ساماندهی رودخانه ها رفع تصرف در حاشیه رودخانه وظیفه خودش را انجام داده؟ آیا محیط زیست در کشور جوابگو هست؟ بنظرم رئیس محترم قضائیه دستور صادر کنند و دنبال علت بگردند نه این که استاندار در محل کار بوده یا نبوده آیا شهردار در محل کار بوده یا نبوده فرض سرکار خود حاضر بوده آیا کاری که از قبل باید پیشگیری میشد انجام گرفته؟

بله اگر دستگاه های متولی برای استانداری و… درخواست اعتبار کرده و استانداری اعتبار نگذاشته بود،! دنبال علت بگردیم. همین که امروز بچه های سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی بسیج شدند تا آلام مردم قدری کم شود، بهتر بود همین کار آبخیزداری را با کمترین هزینه به بچه های بسیج می دادند تا شاهد چنین روزهای تلخ در آغازین روزهای سال که بایستی به کام مردم شیرین بماند نمی شدیم.
سید تقی موسویان ۶فروردین۹۸

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار