کد خبر : 25781
تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 خرداد 1397- 28: 17

روزهای پراسترس و کلافه کننده با غول هایی به نام رهن و تن‌لرزه‌هایی به نام اجاره/ جای خالی دولت در بازار گرم و پرالتهاب مسکن

روزهای پراسترس و کلافه کننده با غول هایی به نام رهن و تن‌لرزه‌هایی به نام اجاره/ جای خالی دولت در بازار گرم و پرالتهاب مسکن

با شروع فصل اوقات فراغت مستاجرین روزهای پراسترس و کلافه کننده‌ای را با غول‌های به نام رهن و تن‌لرزه‌هایی به نام اجاره سپری می‌کنند درحالی‌که دولت هیچ نقشی در بازار گرم و پرالتهاب مسکن ندارد.

به گزارش گیلانستان، با شروع فصل گرما و اوقات فراغت، جابه‌جایی مستاجرین آغاز و در سطح شهر تردد کامیون‌های حمل بار و اثاثیه منزل به‌وفور دیده می‌شوند.

*نگاه‌هایی که به مستأجر و موجر تنها به‌عنوان یک طعمه نگاه می‌کنند

اجاره‌نشینی در فرهنگ گذشته ایرانی‌ها به‌عنوان خوش‌نشینی معروف بود اما اکنون با بررسی بازار مسکن و شرح‌حال مستاجرین مشخص می‌شود که نه‌تنها اجاره‌نشینی خوش‌نشینی نیست بلکه روزبه‌روز ترس، دلهره و ناامیدی در مردم به‌ویژه در جوانان و زوج‌های تازه موج می‌زند.

غالب خانواده‌های گیلانی یا اجاره‌نشین و یا فرزندانی دارند که اجاره‌نشین هستند و به‌نوعی با اجاره‌نشینی درگیر هستند و پای درد و دل‌های پدر و مادران که بنشینی بزرگ‌ترین آرزویشان برای فرزندان و اطرافیانشان خانه‌دار شدن و رهایی از مستأجری است.

در این روزها کرکره بنگاه‌های معاملاتی مسکن و مشاورین املاک صبح‌ها بسیار زودتر بالا کشیده می‌شوند و شب‌ها نیز از همه دیرتر قفل می‌خورند.

برخی بنگاه‌هایی که به مستأجر و موجر تنها به‌عنوان یک طعمه نگاه می‌کنند و در کنار یافتن منزلی مناسب برای مستأجران در تلاش هستند تا مسکن‌های بیشتری باقیمت بالاتری به اجاره برسانند و حق کمیسیون بیشتری دریافت کنند؛ حال اینکه یک ندا به صاحب‌خانه مبنی بر اینکه بیشتر برایش خانه را اجاره می‌دهند و یک اشاره نیز به مستأجر که در تلاش است تا خانه‌ای بهتر با رهن و اجاره‌ای پایین‌تر برایش پیدا کند، خود حدیثی مفصل از این مجمل است.

*بازار مسکن بازار بی‌نظارت/غول‌هایی به نام رهن و تن‌لرزه‌هایی به نام اجاره

بازار مسکن ازجمله بازارهایی هست که هیچ نظارتی بر روی آن نیست و با نظارت دولتی اداره نمی‌شود و دولت و نهادهای نظارتی در تعیین قیمت رهن و اجاره هیچ نقشی ندارند.

غول‌هایی به نام رهن و تن‌لرزه‌هایی به نام اجاره از عواملی هستند که این روزها خواب را از چشم‌های مستأجران ربوده و بازار مسکن را با آشفتگی روبرو کرده است.

در آشفته‌بازار مسکن همه نالان هستند، مشاورین املاک از تعداد کم خانه‌های به اجاره رفته، مستاجرینی که هنوز تابستان فرانرسیده دنبال خانه هستند و صاحب‌خانه‌هایی که به همه بنگاه‌ها سرک می‌کشند تا خانه‌هایشان باوجود تورم فعلی با بالاترین قیمت به اجاره بروند تا بتوانند آهی در بساط خود حداقل برای یک سال داشته باشند.

کمبود مسکن و افزایش اجاره‌بها ازجمله موضوعاتی است که باید از سوی دولت و مسئولان ارشد کشور چاره گشایی شود و باتدبیر درست، به‌جا و به‌موقع آبی بر آتش التهابات مسکن بریزند.

*بخش اعظم گرانی‌ها در مسکن مربوط به نوسانات ارزی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره کمبود مسکن و افزایش اجاره‌بها مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بخش اعظم گرانی‌ها در مسکن مربوط به نوسانات ارزی است و حباب در ارز شدیداً بر روی بازار مسکن اثرگذار است.

حسن خسته بند با اشاره به کاهش ساخت‌وسازهای مسکن در مقایسه به سنوات گذشته افزود: در چند سال اخیر مسکن کمتری ساخته شد و در پی آن بازار مسکن در رکود به سر می‌برد و نتیجه آن چیزی جز گرانی نبود.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تورم یکی دیگر از عواملی است که در مسکن تأثیرگذار است گفت: کالا و مصالح موردنیاز برای ساخت مسکن در ماه‌های اخیر افزایش قیمت محسوسی داشته که ردپای ارز در آن رصد می‌شود و بی‌تأثیرنیست.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خرید و اجاره‌بهای مسکن نتیجه عدم کنترل دولت بر نرخ ارز بوده خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیماتی که گرفته‌شده انتظار می‌رود وضعیت مسکن در آینده کمی بهبود پیدا کند.

خسته بند بیان کرد: فنر مسکن سال‌ها است که نگه‌داشته شده و با تصمیمات گرفته‌شده از سوی دولت رها می‌شود و شاهد جهش قیمت در بازار مسکن خواهیم شد.

*کاهش نرخ سود بانکی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها است

نماینده مردم رشت در مجلس نیز با اشاره به التهابات اخیر بازار مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به ساخت‌وسازهای اخیر مسکن افزایش فراوان مسکن در کشور ابهام‌برانگیز است.

محمدصادق حسنی با اشاره به کاهش نرخ ازدواج در کشور افزود: سالانه ۸۰۰ هزار نفر به متقاضیان مسکن افزوده می‌شود اما با توجه به کاهش این نرخ افزایش قیمت اجاره‌بها مسکن توجیه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به واسطه‌گری در بازار مسکن تصریح کرد: متأسفانه در بازار مسکن نیز برخی‌ها هستند که با پول خود مسکن‌هایی ساخته‌اند و اجاره نمی‌دهند و این‌یکی از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها مسکن است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها است خاطرنشان کرد: دلایل بسیار زیادی در افزایش اجاره‌بها نقش دارد که یکی از آن‌ها کاهش نرخ بهره بانکی است.

حسنی با اشاره به فقدان نظارت بر بازار مسکن گفت: در حوزه نظارت بر بازار مسکن ضعف‌هایی وجود دارد که فقدان قانون‌های نظارتی بر مسکن یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر بازار اجاره و رهن مسکن در کشور وجود ندارد افزود: ضعف‌های بسیار بزرگی در سیستم اجاره و رهن مسکن در کشور وجود دارد که با تصویب قانون نیز عده‌ای آن را دور خواهند زد و باز شاهد افزایش اجاره مسکن خواهیم بود.

*مسکن در کشور در دست عده‌ای خاص است/احتکار مسکن را دلیل افزایش اجاره‌بها در کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: اگر در کشور اعلام می‌شود که حدود چهار میلیون کمبود مسکن داریم در طرف دیگر مشاهده‌شده که چهار میلیون مسکن خالی نیز در کشور بلااستفاده موجود است.

محمود شکری با بیان اینکه در کشور کمبود مسکن نداریم افزود: متأسفانه مسکن در کشور در دست عده‌ای خاص است و به التهابات مسکن دامن می‌زند.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش کمرنگ نظارت بر بازار مسکن گفت: در وزارت مسکن و شهرسازی فاکتوری به نام نظارت بر مسکن وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت نابسامان اجاره و ساخت‌وساز در کشور تصریح کرد: وضعیت مسکن در کشور به‌گونه‌ای شده که هر کس هر جور که بخواهد اجاره می‌گیرد و هرکس هر جور هم که بخواهد ساختمان می‌سازد و مسکن را خالی نگه می‌دارد و موجب می‌شود تورم در مسکن ایجاد شود.

شکری احتکار مسکن را دلیل افزایش اجاره‌بها در کشور دانست و بیان کرد: متأسفانه حاکمیت هیچ‌گونه نظارتی در ساخت، بازار، اجاره و مبلغ اجاره‌بها ندارد و کاملاً می‌توان گفت مسکن را رها کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بی‌قانونی و فقدان نظارت وضعیت مسکن را بحرانی‌تر می‌کند خاطرنشان کرد: نتیجه بی‌قانونی و عدم نظارت در دولت موجب شده تا بسیاری از متقاضیان مسکن و مستاجرین در مضیقه باشند و با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند.

*کاهش سود بانکی افزایش اجاره‌بها را در پی دارد

یکی از مشاورین املاک محله چمار سرا رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به نگرانی‌های مردم از بازار مسکن اظهار کرد: نرخ اجاره مسکن در شهر رشت بسیار از حد معمول خود افزایش‌یافته است.

ایرج ستوده با اشاره به کاهش سود بانکی و تأثیر آن در افزایش اجاره مسکن افزود: چون سود بانکی کاهش‌یافته صاحب‌خانه‌ها مایل نیستند تا رهن از مستأجرین دریافت کنند درنتیجه دنبال اجاره بالا هستند.

وی گفت: مسکن‌هایی که به اجاره می‌رود در مقایسه با پولی که به ازای اجاره آن پرداخت می‌شود در مقایسه با سال گذشته غیرواقعی است.

*کمبود مسکن و کاهش ارزش پول از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها است

یکی از مشاورین املاک محله قلی پور رشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به افزایش قیمت اجاره مسکن در رشت اظهار کرد: صاحب‌خانه‌ها به دنبال اجاره بالا هستند و قبول کردن رهن برایشان به‌صرفه نیست.

حسین فرخ روان با بیان اینکه کمبود مسکن و کاهش ارزش پول از دلایل افزایش قیمت اجاره‌بها است افزود: به دلیل افزایش قیمت مصالح در مسکن‌سازی، مسکن‌های کمتری ساخته‌شده درحالی‌که هرسال بر تعداد مستاجرین افزوده می‌شود.

وی نگرانی موجود در بازار مسکن را واقعی برشمرد و گفت: افزایش مسکن در رشت منحصر به این شهر نیست و در اکثر نقاط شاهد افزایش اجاره‌بها هستیم.

*هفت سال است که خانه‌به‌دوشم

یکی از مستأجرینی که با چهره نگران و عرق کرده در بنگاه‌های شهر در پی یافتن مسکنی مناسب است نیز درباره بازار مسکن در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: حدود دو هفته است که به دنبال مسکن می‌چرخم اما هنوز نتوانسته‌ام حداقل‌های یک مسکن خوب را در مسکن‌های موجود بیابم.

میلاد شیرین‌فکر با بیان اینکه ۱۵ میلیون پول پیش خانه‌ دارد و برای یافتن مسکن درمانده است افزود: با پیش پول فعلی با اجاره ۱۵۰ هزار تومان در خانه‌ای به متراژ ۶۵ متر در محله گاز رشت ساکن هستم اما اکنون در همان محله با این پول نمی‌توان خانه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه هفت سال است که خانه‌به‌دوش است و در محله‌های مختلف زندگی کرده گفت: در طی این هفت سال سختی‌هایی را برای یافتن منزل متحمل شده‌ام اما پیدا کردن مسکن در امسال من را کلافه کرده است.

این فرد جویای مسکن اجاره‌ای با اشاره به اینکه همه صاحب‌خانه‌ها به دنبال اجاره بالا هستند بیان کرد: به دلیل کاهش درآمد، صاحب‌خانه‌ها در تلاش هستند تا همه مخارج یک‌ماهه خود را از مستاجرین تأمین کنند.

*افزایش غیرمتداول اجاره‌ مرا مجبور به تغییر خانه کرد

در آن‌سوی شهر نیز مادری با یک فرزند در بغل دربه‌در به دنبال خانه است تا بتواند هر چه سریع‌تر خانه‌ای برای یک سال زندگی پراسترس پیدا کند.

فاطمه پیله آقایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت بازار مسکن و گرانی‌های بی‌سابقه در آن اظهار کرد: هرروز تقریباً به چهار بنگاه در طول یک هفته سرزده‌ام اما قیمت اجاره‌های فعلی در امسال برابر باقیمت اجاره با بهترین خانه در بهترین نقطه شهر است.

وی با اشاره به اینکه قصد بلند شدن از مسکن اجاره‌ای خود را نداشته اما افزایش اجاره غیرمتداول آن را مجبور به ‌جابه‌جایی کرده گفت: در خانه‌ای زندگی می‌کردم که با ۱۷ میلیون پیش پول ماهی ۲۲۰ هزار تومان اجاره می‌دادم اما اکنون بنگاه با من تماس گرفته که این خانه با ۲۰ میلیون تومان پیش و ۴۵۰ هزار تومان به اجاره گذاشته‌شده است.

این مستأجر رشتی با بیان اینکه بیشترین دریافتی همسرم در طول یک ماه یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است افزود: افزایش مخارج زندگی و گرانی‌هایی که همه با آن آشنا هستند توان پرداخت اجاره را از ما گرفته است.

*کمبود مسکن، احتکار، افزایش تورم و کاهش درآمد مهمترین دغدغه‌های مستأجران

مستاجرین زیادی در سطح شهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از موضوع گرانی‌های یک‌باره در مسکن گله‌مند هستند و پراسترس، شتابان و بی‌رمقی خواستارند تا دولت و مسئولان دری به روی بی‌خانمانی آن‌ها بگشایند و آن‌ها را از این زندگی پرمشقت خارج کنند.

کمبود مسکن، احتکار، افزایش تورم و کاهش درآمد مردم از موضوعاتی است که جامعه مستاجرین را با نگرانی روبرو کرده و لازم است توجه بیش‌ازپیش به آنشود.

در سال‌های گذشته بارونق گرفتن مسکن مهر در کنار ضعف‌های عمده‌ای که داشت عده بسیاری از مستأجری رها شدند و اکنون در خانه‌های خود به سر می‌برند درحالی‌که در دولت اخیر با تغییر در رویکرد اسمی مسکن از مهر به مسکن اجتماعی تنها برافزایش اجاره مسکن افزوده‌شده و از رفاه اجتماعی، سرپناه دائم و امنیت روانی در جامعه خبری نیست.

دست‌وپنجه نرم کردن مستأجران با مشکلات اجاره‌نشینی و وضعیت درآمدی آن‌ها در کنار بی‌رمقی دولت در مسکن‌سازی برای قشر کم‌درآمد و مستضعف موجب شده تا مستأجران تقریباً از اینکه روزی صاحب‌خانه شوند منصرف شوند و آن را آرزوی دست‌نیافتنی تلقی کنند.

وضعیت بازار مسکن در شهر رشت در کنار سایر شهرهای کشور زندگی مردم را با دلهره همراه کرده و به‌عنوان یک چاشنی در کنار اجاره‌نشینی بر زندگی سخت مردم سایه افکنده است.

فقدان زیرساخت‌های نظارتی بر بازار مسکن در کنار سایر عوامل از مواردی است که این نیاز اساسی مردم را با مشکل مواجه کرده و بر التهابات مسکن افزوده است.

اکنون در یک محله با شرایط یکسان خانه‌هایی با رهن و اجاره‌های بسیار متفاوت عرضه می‌شوند که دولت هیچ نقشی در آن‌ها ندارد و کاملاً بی‌توجه از کنار آن رد می‌شود./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار