کد خبر : 19263
تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1396- 58: 12

شاهکاری که شهرداری منطقه ۲ خلق کرد/ چند درصد این تندیس‌ها به شهید آیت الله احسانبخش شباهت دارد؟!

شاهکاری که شهرداری منطقه ۲ خلق کرد/ چند درصد این تندیس‌ها به شهید آیت الله احسانبخش شباهت دارد؟!

رونمایی انجام شده از تندیس یادگار ۸ سال دفاع مقدس، جانباز شهید آیت الله احسانبخش، برای مردم شهر رشت، نخبگان، فرهیختگان و خانواده آیت الله احسانبخش مورد قبول نیست.

به گزارش گیلانستان، میادین اصلی و فرعی در شهرهاي كوچك و بزرگ معمولا با نمادها و تندیس هايي مزیّن شده است. نمادهایی که عموما به فرهنگ و سنت آن شهر و یا المان های هنری و فرهنگی مربوط می شود و با الگوبرداري از چهره های برجسته علمی فرهنگی، هنری، ورزشی و مذهبی شهر ساخته مي شود.

با اين حال از سالها قبل تندیس های ساخته شده در رشت با حواشی خاص و عجیبی رو به رو بوده است تا آن جا كه حتی این حواشی دامان مجسمه میرزا را نیز گرفت! دو سال قبل هم مراسم رونمایی از سردیس فرماندهان شهید استان گیلان در پارک مفاخر رشت بدل به سوژه اول رسانه ها شده بود. در آن زمان تصاویری از فرماندهان شهید در کنار تصویر سردیس منتسب به آنان منتشر شد که کمتر شباهتی به آنچه که ساخته شد در آنان دیده می شد. به گونه ای که این موضوع مورد اعتراض رئیس و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز قرار گرفت و فاطمه شیرزاد در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت به نحوه چهره پردازی این تندیس اعتراضاتی را عنوان کرد که در پاسخ شهردار منطقه دو رشت تقصير را متوجه سازمان سیما و منظر شهرداری رشت دانست.

فاطمه شیرزاد، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در گفتگویی در خصوص ساخت تندیس آیت الله احسانبخش و نصب آن در میدان صیقلان رشت، گفت: در جلسه شب گذشته کمیسیون فرهنگی این موضوع مطرح شد. متاسفانه بر روی نمادها، یادمان ها، سردیس ها و تندیس ها هیچ نظارتی وجود ندارد که این موضوع سبب نارضایتی هایی نیز می شود که تذکرات لازم در این خصوص داده شد.

وی افزود: در هر مرحله از طراحی و اجرای نمادها می بایست نظارت لازم صورت بگیرد. بنده شب گذشته نیز در این خصوص عرض کردم که اگر در مباحث اجرایی نظارت لازم وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات کم خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ادامه داد: بنده حدود یک ماه قبل با مدیرعامل سازمان زیباسازی گفتگو کرده و از ایشان درخواست لیست نمادها، یادمان ها و سردیس هایی را داشتم که در مناطق پنج گانه در حال ساخت است که ایشان گفتند که تذکرات لازم داده شده و نظارت نیز بر روی پروژه وجود دارد اما خروجی آن چیزی که می بایست باشد، نبود.

شیرزاد در خصوص اینکه پیش از نصب تندیس فعلی، سردیسی از آیت الله احسانبخش در همان مکان نصب شده بود، اظهار داشت: متاسفانه ناهماهنگی هایی میان مناطق و سازمان مربوطه وجود دارد و باعث ایجاد این دست مشکلات خواهد شد. بنده معتقد هستم که برای کارهای این چنینی می بایست کارگروهی تشکیل شود که متشکل از شورا، متخصصین، شهرداری منطقه و سازمان سیما و منظر باشد تا یک تیم کارشناسی تشکیل شود و چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: رونمایی انجام شده از تندیس یادگار ۸ سال دفاع مقدس، جانباز شهید آیت الله احسانبخش، برای مردم شهر رشت، نخبگان، فرهیختگان و خانواده آیت الله احسانبخش مورد قبول نیست.

عضو شورای شهر رشت در خصوص اینکه گفته شد خانواده امام جمعه سابق رشت این تندیس را مشاهده و آن را تایید کرده اند، اذعان داشت: مدیرعامل سازمان سیما و منظر به این موضوع اشاره کردند اما پس از رونمایی اتفاق دیگری رخ داد و خانواده آیت الله احسانبخش آنچه ساخته شده بود را نسبت به تصویرسازی اولیه مورد قبول ندانستند. قطعا آنچه که به صورت غیر رسمی رونمایی شده، قابل قبول برای خانواده امام جمعه سابق رشت نیست.

شیرزاد در پایان تصریح کرد: برای بنده به عنوان عضو شورای شهر و عضو کمیسیون فرهنگی اين موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و بنده خواستار توقف روند رونمایی رسمی این تندیس شدم. البته مدیر شهرداری منطقه دو نیز در این خصوص گفته اند که متریال این تندیس از سنگ بوده و کار بر روی سنگ دشواری های خاص خود را دارد!! که البته این موضوع نیز قابل قبول نیست زیرا ما هنرمندان بسیار توانایی داریم که می توانند به بهترین نحو کارهایی این چنینی را انجام دهند.

عدم شباهت تندیس ساخته شده نسبت به چهره آیت الله احسانبخش نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد. در تصویر بالا هم ميتوان به راحتي به تفاوت های موجود بین تندیس نصب شده از آیت الله احسانبخش در سه راه بازارجمعه و میدان صیقلان رشت پي برد.

حال جدا از این اشتباه عجیب در چهره پردازی، عدم شباهت تندیس ساخته شده نسبت به چهره آیت الله احسانبخش نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد. در تصویر بالا هم ميتوان به راحتي به تفاوت های موجود بین تندیس نصب شده از آیت الله احسانبخش در سه راه بازارجمعه و میدان صیقلان رشت پي برد.

در پایان امید است که در ساخت و چهره پردازی تندیس ها و سردیس های بعدی میادین شهر رشت دقت بیشتری شده و متولی انجام آن مشخص شود تا پس از وجود اشتباهات در طراحی، شهرداری منطقه تقصير را متوجه سازمان سیما و منظر ندانشته و سازمان سیما و منظر آن را به مدیریت پیشین سازمان ربط دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار