کد خبر : 13611
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 خرداد 1396- 06: 18

شهید ربانی املشی شخصیتی دین‌دار، متقی و مجتهد حوزه بود

شهید ربانی املشی شخصیتی دین‌دار، متقی و مجتهد حوزه بود

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان گفت: مرحوم ربانی از جمله علما تابع امام خمینی(ره) بود که پس از آیت الله بروجردی، امام (ره) را به‌عنوان مرجع معرفی کرد و در طول حیات خود همواره تابع امام (ره) و پیرو انقلاب اسلامی بود.

به گزارش گیلانستان، آیت الله زین العابدین قربانی ظهر امروز در همایش ملی و بزرگداشت آیت الله شهید محمد مهدی ربانی املشی با بیان اینکه گیلان مهد عالمان بزرگ است اظهار داشت: استان گیلان همواره مهد زندگی عالمان فاضلی همچون آیت الله لاکانی، آیت الله رودباری، آیت الله ضیابری و آیت الله شهید ربانی املشی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان درباره شخصیت آیت الله ربانی املشی بیان داشت: مرحوم ربانی شخصیتی دین‌دار، متقی و جزء طلاب فاضل صاحب‌نظر و مجتهد حوزه بود و با وجود اینکه اصالتاً گیلانی و املشی است به‌دلیل زندگی در قم، مردم گیلان آشنایی چندانی نسبت به شخصیت ایشان ندارند.

امام جمعه رشت درباره پدر آیت الله ربانی اذعان داشت: پدر وی شیخ ابوالمکارم ربانی املشی از روحانیون صاحب نام و باتقوای املش و دارای شخصیتی متعبد و دین دار بود که در قم، سطحی از دروس حوزه را برای جمعی از طلاب گیلانی و غیرگیلانی تدریس می‌کرد.

وی درباره زندگی شخصی آیت‌الله مرحوم ربانی املشی گفت: مرحوم ربانی در دوران جوانی ارتباط دوستانه و نزدیکی با مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت الله محمد مؤمن، آیت الله حسن طاهری خرم‌آبادی داشت و بخشی از دروس حوزوی خود را نزد حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) گذراند.

آیت الله قربانی با اشاره به مسئولیت‌های مرحوم ربانی در دوران حیات افزود: وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌عنوان عضو شورای نگهبان، شورای انقلاب فرهنگی، خبرگان امت از ناحیه ملت، نماینده مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه امام (ره) برای رسیدگی به مشکلات گیلان در راه خدمت و حفظ دست آوردهای انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه آیت الله ربانی همواره جزء پیشگامان و مبارزان بوده است گفت: وی از جمله علما تابع امام خمینی(ره) بود که پس از آیت الله بروجردی، امام(ره) را به‌عنوان مرجع معرفی کرد و بنا بر دستور امام (ره) جهت روشنگری و ترویج افکار امام راحل به دزفول و شوشتر رفت و در آنجا تبعید شد.

به گزارش تسنیم، محمدمهدی ربانی رانکوهی معروف به ربانی املشی در سال ۱۳۱۳ شمسی به دنیا آمد. از ۵ سالگی به مکتب‌خانه و پس از ۲ سال به دبستان رفت. پس از آن علوم دینی را آغاز کرد و با ورود به حوزه علمیه قم، از استادان آن دوره بهره برد. با پایان یافتن دوره سطح، در درس‌های خارج سید حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت جست.

وی دارای سابقه مبارزه انقلابی در زمان قبل از انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب در سمت‌های گوناگون مانند دادستان کل کشور، عضو شورای نگهبان، نایب رئیسی مجلس شورای اسلامی و عضویت در مجلس خبرگان اشتغال داشت.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار