کد خبر : 48038
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اسفند 1398- 22: 17

«لیله‌الرغائب» شب آرزوها و فرصتی ناب برای زدودن دل از ناپاكی‌ها

«لیله‌الرغائب» شب آرزوها و فرصتی ناب برای زدودن دل از ناپاكی‌ها

ليلة‌الرغائب فرصتی ناب برای زدودن دل از ناپاكی‌ها و آلودگی‌های روحی و شب مناجات و راز و نياز با خداوند متعال است.

به گزارش گیلانستان رجب، ماهی است که نامش همنام نهری است در بهشت، که گفته‌اند از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر کس در این ماه روزه بگیرد در واقع از آب آن نهر نوشیده است.

 ليلة‌الرغائب، نخستین شب جمعه ماه رجب است که فضیلت‌های بسیاری برای این شب برشمرده‌اند، شبی که می‌توان به معنای راز و نیاز و بندگی نزدیک‌تر شد و خدا را خواند و عرض نیاز به ساحت آن بی‌نیاز بنده‌نواز برد.

روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که می‌فرمایند: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبى است که فرشتگان آن را «لیلة‌الرغائب» مى‌نامند. این نامگذارى به این جهت است که هنگامى که یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌‏اى در آسمان‌ها و زمین نمى‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع مى‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان مى‌فرماید: «اى فرشتگانم هر چه مى‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان می‌گویند حاجت ما این است که روزه‏‌داران رجب را بیامرزی. خداوند مى‌فرماید: این کار را انجام دادم.»

ليلة‌الرغائب، شبی که آرزو و دعا، برای اتصال با آسمان و نجوای عاشقانه با ذات اقدس الهی راهی می‌شود، پلی برای عبور از زمین و عادات سخیفش به آسمان و آیین‌های بهشتی و بارانی‌آش، شب زیبای بی‌کسان غربتکده این دیار است.

« ليلة‌الرغائب» ضیافتی برای خواستن بهترین‌هاست و او که بخشنده‌ترین بخشندگان است، کرمش هیچ‌گاه توقف‌پذیر نبوده و نخواهد بود.

در ليلة‌الرغائب باید به یاد اموات و گذشتگان بود و ضمن خیرات برای آنها با نثار فاتحه برای درگذشتگان آرزوی علو درجات کرد زیرا خیرات و مبرات در ماه رجب به خصوص لیله الرغائب بسیار توصیه جدی شده است.

اما درباره اعمال این شب رسول خدا صلى الله علیه و آله اعمالى را براى آن به این کیفیت بیان فرمود: «روز پنج‏شنبه اول ماه را روزه مى‏‌گیرى، چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مى‏‌گذارى (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو اللَّه احد» را مى‏‌خوانى.»  (کلیات مفاتیح نوین، ص۶۳۶)

پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مى‌‏گویى:«أللَّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الْامِّىِّ وَ عَلى‏ آلِهِ»آنگاه به سجده مى‏‌روى و هفتاد بار مى‌‏گویى «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ»سپس سر از سجده برمى‌‏دارى و هفتاد بار مى‌‏گویى:«رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الْأعْظَمُ»بار دیگر نیز به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏‌گویى:«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ»آنگاه حاجت خود را مى‏‌طلبى که ان‌‏شاءاللَّه برآورده خواهد شد. (همان، ص۶۳۶)

*لیله‌الرغائب شب مناجات و راز و نياز با خداوند متعال

حجت‌الاسلام«محمدمهدی راشدی‌نوری» با بیان اینکه ماه رجب یک ماه استثنایی است اظهار کرد: این ماه در میان سه ماه رجب و شعبان و رمضان از امتیاز خاصی برخوردار است تا جایی‌که ماه خدا نامیده شده است.

امام جمعه صومعه‌سرا با بیان اینکه رسول خدا(ص) فرمودند:«ماه رجب ماه امت است یعنی ماهی که رحمت خدا در این ماه فرو می‌ریزد.» افزود: تقریبا تمام روزهای این ماه منصوب به یک امام از اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه ماه‌های رجب و شعبان مقدمه خودسازی انسان جهت ورود به ماه ضيافت الهی در ماه مبارك رمضان است گفت: اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ليلة‌الرغائب نامگذاری شده است، ليلة‌الرغائب فرصتی ناب برای زدودن دل از ناپاكی‌ها و آلودگی‌های روحی و شب مناجات و راز و نياز با خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام راشدی‌نوری با اشاره به اعمال خاصه شب ليلة‌الرغائب، تصریح كرد: دستورات خاص اين شب ارزشمند به‌صورت تفصيلی در مفاتيح‌الجنان ذكر شده است و توصيه‌های فراوانی نسبت به انجام آنها صورت گرفته است.

امام جمعه صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: در روايت است كه در شب ليلةالرغائب خداوند تمامی فرشتگان خود را در كنار خانه كعبه جمع كرده و آنها مشغول عبادت و بندگی و راز و نياز و دعا برای مؤمنان می‌شوند.

* آرامش و آسايش حقيقي در پرتو ارتباط با خدای متعال

حجت‌الاسلام«مرتضی اسدی» با بیان اینکه ليلة‌الرغائب و شب‌های پرفضيلت ماه رجب بهترين فرصت برای مناجات و ارتباط با خالق متعال است اظهار کرد: يکي از نيازهای فطری هر انسانی ارتباط با پروردگار و معنويت است.

رییس تبلیغات اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه آرامش و آسايش حقيقي در پرتو ارتباط با خدای متعال و توسل به دامان پاک اهل بيت(ع) است افزود: در منابع دينی ما به مناجات و راز و نياز با خدا توجه زيادی شده و يکی از بهترين فرصت‌ها برای اين مهم، ليلة‌الرغائب است.

وی با بیان اینکه اولین شب جمعه ماه رجب ليلة‌الرغائب نام دارد که شب آرزوها نام گرفته است گفت: برای این شب فضیلت‌های زیادی بیان شده که نیاز است مومنین از این ایام به خوبی بهره کافی را ببرند.

حجت‌الاسلام اسدی تصریح کرد: ماه رجب به دلیل فضیلت زیادی که دارد خداوند برای آن حرمت خاصی قائل بوده که این ماه را جز ماه‌های حرام قرار داده تا مسلمانان از هر گونه جنگ و خونریزی و خصومت به دور باشند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار