کد خبر : 82066
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401- 21: 16

مبارزه با آفات و بیماری های بومی و غیربومی جنگل های گیلان

مبارزه با آفات و بیماری های بومی و غیربومی جنگل های گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، آفات و بیماری‌های بومی و غیر بومی در دو دهه اخیر را از جمله معضلات گیاه پزشکی در جنگل‌های استان گیلان دانست و گفت: از ابتدای ورود این آفات به جنگل ها و مراتع استان گیلان اقدامات شاخص کنترل آفات در بخش های مختلف صورت گرفته است.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایسنا، میرحامد اختری در گفت وگویی با اشاره به کنترل آفات و بیماری های جنگلی و مرتعی در استان گیلان، اظهار کرد: با توجه به اهمیت روزافزون جنگل‌های هیرکانی از نظر ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی بالا و وجود برخی از گونه‌های گیاهی منحصر به فرد و نقش حیاتی و استراتژیک آنها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیط‌ زیستی و حفاظت و تثبیت اکوسیستم‌ها شاهد توجه مدیران و برنامه‌ریزان در سطح منطقه‌ای و ملی به این جنگل‌ها هستیم.

 

وی اهمیت حیاتی جنگل‌های هیرکانی در دنیا را علاوه بر ارزش‌های اقتصادی آن به دلیل ارزش‌های غیر قابل جایگزین زیست محیطی دانست و افزود: جنگل‌های هیرکانی شامل گونه‌های منحصر به فردی است که از بازمانده‌های دوران سوم زمین شناسی بوده و از لحاظ تنوع زیستی نه تنها در ایران، بلکه در جهان دارای ارزش فراوانی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، جنگل‌های هیرکانی را یکی از نواحی پنج‌گانه رویشی ایران دانست که قدمت آن به بیش از یک میلیون سال بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی، ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و ۱۵۵۸ گونه علفی است و تاکید کرد: جنگل‌های هیرکانی با ۹.۱ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی‌داغ در شرق استان گلستان پراکنش دارد.

 

اختری، به اهمیت ویژه جنگل های استان گیلان نیز اشاره کرد و گفت: استان گیلان دارای حدود ۸۱۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی تجدیدشونده شامل جنگل و مرتع است که سطح جنگل‌های آن در حدود ۵۶۵ هزار هکتار می باشد.

 

وی ادامه داد: این جنگل‌ها از جنبه‌های مختلف اکولوژیکی، اقتصادی و زیست محیطی حائز اهمیت بوده و از منابع بزرگ تولید چوب کشور محسوب می‌شوند و همچنین در حفاظت از آب و خاک، تعدیل آب و هوا و حفظ ذخایر ژنتیکی نقش مهمی ایفا می‌کنند لذا این جنگل‌ها همراه با سایر عوامل زنده و غیرزنده اطراف، اکوسیستم بسیار پیچیده و پایداری را تشکیل داده‌اند که تمام اجزای آن با یکدیگر در حال تعادل و توازن می‌باشند.

 

این مقام مسئول، با اشاره به ورود برخی از آفات به سطح جنگل های استان، تصریح کرد: تغییرات اقلیمی حادث بر کره زمین، همراه با سایر عوامل طبیعی و انسانی، اکوسیستم جنگلی را دستخوش تغییرات فاحش نموده که یکی از پیامدهای مهم آن، ورود آفات و بیماری‌های جدید در این عرصه‌ها است.

 

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، بروز اختلالات فیزیولوژیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی همچون ضعف و کاهش مقاومت درختان در برابر عوامل مختلف را موجب کاهش رویش، کاهش تنفس و فتوسنتز، کاهش تولید بذر، کاهش زادآوری، افزایش آلودگی‌های زیست محیطی، تغییر ترکیب جنگل و حذف بعضی از گونه‌های جنگلی و مرتعی دانست که در بسیاری از موارد منجر به تخریب و مرگ جنگل می‌شود.

 

وی به تعداد آفات و بیماری های بومی و غیر بومی که در دو دهه اخیر به جنگل های استان گیلان ورود کرده نیز اشاره کرد و متذکر شد: طغیان آفاتی همچون پروانه ابریشم‌باف ناجور، پروانه سفید آمریکایی، سوسک برگ‌خوار ممرز، سوسک برگ‌خوار توسکا، شب‌پره شمشاد، ملخ بال کوتاه البرز، ملخ مراکشی، زنبور برگ خوار ون و اپیدمی بیماری‌هایی مثل بلایت شمشاد، مرگ نارون، شانکر شاه‌بلوط، خشکیدگی راش و.. را شاهد هستیم.

 

اختری، با بیان اینکه آفات و بیماری‌های بومی و غیر بومی مذکور در دو دهه اخیر از جمله معضلات گیاه پزشکی در جنگل‌های استان گیلان بوده و در دوره‌های متوالی خسارات شدید و جبران‌ناپذیری را به جنگل‌های استان وارد نموده است، عنوان کرد: از ابتدای ورود این آفات به جنگل ها و مراتع استان گیلان اقدامات شاخص کنترل آفات در بخش های مختلف صورت گرفته که شامل ۲۵ هکتار کنترل بهداشتی بیماری بلایت شمشاد با استفاده از روش مبارزه مکانیکی(حرص و امحای شاخه های آلوده)، بیش از ۱۲۰۰ هکتار کنترل آفت شب پره شمشاد با استفاده از روش مبارزه بیولوژیک(محلولپاشی)، بیش از ۳۰۰ هکتار کنترل آفت شب پره شمشاد با استفاده از روش مبارزه فیزیکی(نصب تله فرمونی)، بیش از ۸۰۰ هکتار کنترل آفت شب پره دم قهوه ای با استفاده از روش مبارزه بیولوژیک(محلولپاشی)، بیش از ۷۰۰ هکتار کنترل آفت شب پره تخم انگشتری با استفاده از روش مبارزه بیولوژیک(محلولپاشی) و ۲۰ هکتار کنترل آفت زنبور برگ خوار ون با استفاده از روش مبارزه بیولوژیک(محلولپاشی) است.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار