کد خبر : 69760
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 شهریور 1400- 04: 11

مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان گیلانی/ ذخیره‌سازی آب در دستور کار قرار گیرد

مدیریت مصرف آب با همکاری کشاورزان گیلانی/ ذخیره‌سازی آب در دستور کار قرار گیرد

مدیریت مصرف آب امری است که با وجود همه مشکلات و با همکاری کشاورزان گیلانی امسال به بار نشست اما قطعه برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی آب زراعی به عنوان راهی جهت کاهش دغدغه شالیکاران استان باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

به گزارش گیلانستان، مدیریت بهینه مصرف آب زراعی امری است که امسال با وجود همه مشکلات اعم از کمبود بارش‌ها و کاهش حجم ذخیره آب سد سفیدرود با همکاری و تعامل خوب کشاورزان گیلانی به بار نشست اما قطعه برنامه‌ریزی مدون و جامع برای ذخیره‌سازی آب زراعی به عنوان راهی جهت کاهش دغدغه شالیکاران استان باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

روزهای پایانی برداشت خوشه‌های برنج در پیش است و طبق اعلام جهاد کشاورزی از آغاز برداشت محصول شالیزارهای استان گیلان تاکنون کشاورزان بیش از ۸۰ درصد از محصول دسترنج خود را درو کرده‌اند از سویی امسال سال پرزحمت و پررنجی برای ۳۰۰ هزار شالیکار گیلانی بود که با وجود کم‌آبی محصول خود را به ثمر رساندند.

برداشت خوشه‌های طلایی برنج در گیلان رفته رفته در حال پایان یافتن است، محصولی که امسال رنج تولیدش چند برابر بود، نگرانی شالیکاران از کمبود آب در تولید برنج موضوعی بود که در شروع فصل کاشت و داشت محصول، کشاورزان گیلانی را به شدت نگران کرد و به زحمت انداخت.

به عقیده کارشناسان، برنج از جمله محصولاتی است که آب بیشتری مصرف می‌کند به طور دقیق می‌توان گفت مصرف آب در یک هکتار شالیزار برنج ۱۰ هزار و ۷۰۰ متر مکعب است یعنی با یک حساب سرانگشتی برای به ثمر نشستن ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیکاری استان گیلان باید بیش از ۲ و نیم میلیارد مکعب آب مصرف شود.

این در حالی است که استان گیلان پرباران‌ترین استان کشور، در فصل زراعی جاری، سال خشکی را سپری کرد، به بیان دیگر عملا خشکسالی و پدیده خشکی را در سطح استان شاهد بودیم به نحوی که ۸۰ درصد مساحت استان تحت پوشش خشکسالی قرار گرفت که در این میان ۲۲ درصد مساحت استان دچار خشکسالی شدید و خیلی شدید بود.

* با همکاری کشاورزان مصرف را مدیریت کردیم

«وحید خرمی» با بیان اینکه سالی که پشت سر گذاشتیم سالی بسیار سخت بود و حدود یک سوم آورد آب و چیزی حدود ۷۰ درصد کاهش میزان بارندگی را تجربه کردیم عنوان کرد: کاری که امسال شرکت آب منطقه‌ای گیلان توانست نسبت به انجام آن اقدام کند این بود که تمام تجهیزاتی که در سطح استان هست شامل ۳۰۰ حلقه چاه و بیش از ۵۰۰ ایستگاه را با همکاری جهاد کشاورزی در مدار قرار دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان استان هم امسال با این شرکت و جهاد کشاورزی استان همکاری خوبی داشتند تصریح کرد: مصرف آب استان گیلان در عرض یک سال اگر مصارفی اعم از بخش آب شرب، صنعت، فضای سبز و کشاورزی را در نظر بگیریم به بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی با بیان این نکته که حدود سه میلیارد متر مکعب آب در استان گیلان مصرف و قسمت عمده آن از محل سد سفیدرود به عنوان سد اصلی استان تأمین می‌شود ابراز داشت: سال آبی جاری سال سختی برای آب استان بود اما با لطف خداوند متعال و با همکاری کشاورزان مصرف را مدیریت کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان همکاری کشاورزان استان با برنامه تقویم زراعی و نوبت‌بندی آب را هم از جمله مواردی که کمک کرد سال زراعی جاری با کمترین تنش همراه شود اعلام کرد و یادآور شد: ظرفیت سد سفیدرود حدود یک میلیارد متر مکعب بوده اما نیاز ما بیش از سه برابر ظرفیت مخزن این سد است.

اگرچه سد سفیدرود در استان گیلان و در شهر منجیل واقع شده است اما آب این سد از مناطق بالا دست و از استان‌های دیگر تامین می‌شود که رودخانه قزل‌اوزن به عنوان تامین کننده ۸۰ درصد منابع آب سدسفیدرود از جمله آن به شمار می‌رود اما در حال حاضر کاملا خشک است.

از آنجایی که ۱۷۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان آب‌خور سد سفیدرود هستند شرکت آب منطقه‌ای گیلان امسال ضمن اجرای درست برنامه نوبت‌بندی آب، تمام تجهیزات و منابع آبی خود را هم با هدف کمک به کشاورزان و شالیکاران استان به کار گرفت.

طبق اعلام مدیریت امور زراعت جهاد کشاورزی گیلان و بر اساس اطلاعات شهرستان‌های مختلف استان تاکنون محصول ۸۰ درصد برنج گیلان برداشت شده به بیان دیگر از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان تا ۳۰ مرداد برداشت برنج حدود ۱۹۰ هزارو ۵۴۱ هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است.

* همکاری خوب کشاورزان گیلان با برنامه تقویم زراعی و کاهش هدررفت آب

در همین راستا «سید علی موسوی» همکاری کشاورزان استان با برنامه تقویم زراعی که یکی از اهداف آن جلوگیری از هدررفت منابع آب است را رضایت‌بخش دانست و ابراز داشت: در ابتدای فصل نشا شاهد شرایط مناسب بارش‌ها و رهاسازی آب سد سفیدرود بودیم و کشاورزان هم با تمام توان خود نسبت به نشاء کاری اقدام کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان سرکشی مداوم به خزانه‌ها، مدیریت آب و بستن خروجی کرت‌های شالیزار‌ها در هنگام بارش باران، استفاده بهینه از آب باران و هدایت آب زراعی مازاد برای ذخیره به سمت آب بندان‌ها را از جمله توصیه‌های انجام شده جهاد کشاورزی به شالیکاران اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با رهاسازی آب سد سفید رود بارندگی‌های خوبی در استان شاهد بودیم  که در انتقال آب سد هم کمک خوبی بود و آب‌رسانی به اراضی زراعی با سرعت بیشتری انجام شد.

در کنار همکاری شالیکاران گیلانی، آسمان هم امسال سخاوت به خرج داد و با بارش‌های بارانی که به ویژه در اردیبهشت ماه امسال شاهد آن بودیم که به یاری کشاورزان برنجکار آمد و بدون شک این امر تاثیر به سزا و قابل توجهی در پیشبرد روند آماده‌سازی اراضی شالیکاری و نشاء برنج داشت.

شالیکاران گیلانی امسال با همه نگرانی‌ها محصول خود را برداشت کردند، اما از همین حالا برنامه‌ریزی برای ذخیره‌سازی و مدیریت آب زراعی باعث می‌شود تا کشاورزان سال‌های بعد دغدغه کمتری برای تولید برنج داشته باشند که پرواضح است این امر به مدیریت خلاقانه، بهینه، جهادی و آینده‌نگری جامع در سطح مسئولان و سازمان‌ها ذیربط  نیاز دارد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار