کد خبر : 63756
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399- 09: 16

یادداشت/ رضا عاشری:

مردم رشت خواهان عدالت‌محوری در توسعه همه‌جانبه طرح‌های شهری هستند

مردم رشت خواهان عدالت‌محوری در توسعه همه‌جانبه طرح‌های شهری هستند

به طور قطع تکلیف شهردار و شورای اسلامی شهر آینده به عنوان بهره‌بردار مقاومت در جهت اصلاح این طرح می‌باشد.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، رضا عاشری شهردار اسبق منطقه ۵ رشت طی یادداشتی نوشت:

طرح‌های تفصیلی شالوده پیشرفت و توسعه عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرها محسوب می‌شوند و توسعه شهر رشت بدون داشتن طرح و برنامه امکانپذیر نمی باشد. از این‌رو طرح‌های تفصیلی که تاکنون تدوین شده از ابعاد مختلف قابل بررسی است.
طرح تفصیلی قبلی شهر رشت مصوب سال ۱۳۷۲ دارای جزئیات زیادی نبود، شاید برخی گمان کنند که نبود جزئیات در طرحی با این درجه اهمیت و برای شهری مانند رشت جزو اشکال‌های طرح می‌باشد اما واقعیت این است که سادگی و عدم وجود پیچیدگی از یک سو و عدالت در واگذاری تراکم که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، از سوی دیگر جزو مزیت‌های طرح تفصیلی گذشته شهر رشت بود بنابراین نکاتی درباره طرح تفصیلی جدید شهر رشت حائز اهمیت است که باید ذکر شود و برای فهم درست‌تر باید آن را با طرح قبلی مقایسه کرد.
در طرح اول شهر رشت ۷ یا ۸ کاربری اصلی وجود داشت که اعم از مسکونی، تجاری مسکونی، تجاری متمرکز، صنفی، اداری، آموزشی، درمانی و … بود و این کاربری‌های موجود در طرح با توجه به نیاز شهر، جمعیت، تراکم و بافت‌های موجود در نظر گرفته شد و در عمل هیچ اشکالی در بهره‌برداری از طرح وجود نداشت زیرا طرح با واقعیت خارجی موجود در شهر سنخیت داشت و در واقع کاربردی بود.
در طرح جدید چهار کاربری اصلی مسکونی، تجاری ـ مسکونی، خدمات و فضای سبز را در نظر گرفتند و هر کدام زیر شاخه‌های زیاد با تعاریف و ضوابط جداگانه دارند که این زیرشاخه‌ها به جهت ساماندهی ساخت‌وساز در شهر توسط مشاور در نظر گرفته شد. نکته اساسی این بود که طرح جدید، نخست آنکه در قسمت‌های زیادی با واقعیت خارجی شهر تطابق نداشت و این از عمده دلایل اعتراض مردم به طرح تفصیلی جدید می‌باشد.
از طرف دیگر با تعریف این زیرشاخه‌های جدید عدالت از طرح تفصیلی رخت بست و به عنوان مصداق و شاهد مثال باید عنوان کرد که یک قطعه زمین مسکونی به مساحت ۲۰۰ متر مربع در کوچه‌ای با عرض ۱۰ متر در محله حمیدیان، خیابان سعدی، خیابان فلسطین یا در گلسار و منظریه تنها چهار طبقه روی همکف با سطح اشغال و تراکم یکسان پروانه دریافت می‌کردند اما در طرح جدید تراکم و تعداد طبقات در محله‌هایی که ارزش منطقه‌ای پایین‌تر داشتند کاهش یافته و بالعکس در مناطق اعیان‌نشین طبقات افزایش یافت.
در واقع همان زمین مسکونی ۲۰۰ متری در کوچه ۱۰ متری در برخی مناطق پنج طبقه روی همکف و در برخی مناطق دیگر تنها ۲ طبقه روی همکف می‌تواند پروانه دریافت کند، طرحی که از بدو ابلاغ آن در تاریخ ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۴ به منطقه ۴ شهرداری رشت با اعتراض‌های شدید مردم و نیز افراد صاحب‌نظر در حوزه فنی و شهرسازی مواجه شد.
در مدت پنج سال گذشته مکاتبه‌های بسیاری برای اصلاح این طرح انجام شد که اکثر آنها بی‌پاسخ ماند و خروجی طرح جدید، شهری بهم ریخته و بی‌نظم به لحاظ منظر شهری شده است.
به طور قطع تکلیف شهردار و شورای اسلامی شهر آینده به عنوان بهره‌بردار مقاومت در جهت اصلاح این طرح می‌باشد، طرحی که با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود و نظر جوانان اهل نظر در جزئیات به صورت معبر به معبر و پلاک به پلاک تهیه و تدوین شود.
مردم این شهر منتظرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار