کد خبر : 40380
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مرداد 1398- 20: 11

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان:

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های گیلان آغاز شد

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های گیلان آغاز شد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان از آغاز فصل مهاجرت پرندگان به آب‌بندان‌ها و تالاب‌های استان خبر داد و گفت: شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر ممنوع است.

به گزارش گیلانستان ساسان اکبری‌پور، از آغاز فصل مهاجرت پرندگان به استان گیلان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس گزارشات واصله و بازدیدهای میدانی از سطح تالاب‌های استان گیلان، نخستین گروه از پرندگان مهاجر در مناطق شرق تالاب انزلی و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم رؤیت شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان ورود خوتکاهای پرسفید در دسته‌های ۱۰ تا ۲۰۰ قطعه‌ای به این استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: این پرندگان که پیش قراولان پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند هرساله از سیبری و مناطق سردسیر اروپا برای زمستان گذرانی به تالاب‌های استان مهاجرت می‌کنند.

اکبری‌پور با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر حمایت شده هستند تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ گونه از این پرندگان شناسایی شده است که ۳۰ گونه حمایت شده جهانی و ۱۹ گونه در لیست قرمز IUCN قرار دارند و انواع حواصیل اکراس، کله سبز، اردک ارده‌ای نیز از مهم‌ترین آنان محسوب می‌شوند.

وی مهم‌ترین عوامل و مؤلفه‌هایی که باعث ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان گیلان می‌شوند را برشمرد و در تشریح این مطلب ابراز داشت: وجود امنیت‌ نسبی و منابع ‌غذایی کافی در تالاب‌های سطح استان گیلان شرایط بسیار مناسبی را برای امر زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر مهیا کرده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان با تأکید بر اینکه هرگونه شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌شود اظهار داشت: افرادی که بدون توجه به هشدارهای صادر شده اقدام به آزار و اذیت و شکار پرندگان مهاجر کنند باید منتظر عواقب سنگین اعمال خود و مجازات‌های تعیین شده باشند.

اکبری‌پور از تشدید پایش‌ها به جهت آغاز فصل مهاجرت پرندگان و ورود نخستین دسته از این پرندگان به گیلان خبر داد و گفت: افزایش گشت، کنترل و پایش زیستگاه‌ها و تالاب‌های سطح استان که دارای اکوسیستم بسیار مناسبی برای زندگی این پرندگان هستند در دستورکار پرسنل یگان حفاظت محیط زیست گیلان قرار دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان پرداخت جریمه شکار توسط شکارچیان متخلف را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: جریمه شکار هر قطعه خوتکا پرسفید حدود یک میلیون ریال تعیین شده است علاوه بر جریمه نقدی دیگر امسال برای فرد یا افراد خاطی که اقدام به شکار غیرمجاز کردند پروانه شکار صادر نمی‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار