کد خبر : 7131
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1395- 55: 16

“میرزاکوچک جنگلی” با استعمار خارجی” و “استکبار داخلی” مقابله کرد

“میرزاکوچک جنگلی” با استعمار خارجی” و “استکبار داخلی” مقابله کرد

معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت با بیان اینکه میرزاکوچک هم با استکبار داخلی و هم با استعمار خارجی مقابله کرد گفت: در اینکه قیام میرزا ریشه دینی داشت نباید تردید کرد چراکه میرزا یک فرد روحانی و خدا دوست بود.

به گزارش گیلانستان، محدباقر نوبخت پیش از ظهر امروز در همایش “نقش کسما در نهضت جنگل” در تالار همایش‌های دهکده ساحلی بندرانزلی، اظهار داشت: آنچه در خصوص این رویداد تاریخی که در دوران معاصر اتفاق افتاد و تفاوت نظرها بیانگر ضرورت مطالعه بیشتر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در کنار شرح وقایع تاریخی باید علت آن هم شرح داده شود، خاطرنشان کرد: در گام بعد، این رویداد تاریخی نیازمند تعبیر است تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور افزود: می‌دانیم که یونس(میرزا کوچک) در مدرسه علمیه صالح آباد رشت که با استاد سرا، زادگاه او فاصله ای ندارد تحصیل کرد و در تهران تحصیل خود را ادامه داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اهمیت مطالعه و پژوهش بیشتر در راستای شناخت کوچک جنگلی گفت: برخی موارد در خصوص میرزا کوچک هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

وی با بیان اینکه اسنادی از قیام میرزا در کشورهای همسایه وجود دارد، تصریح کرد: از ارشاد گیلان می‌خواهم شرایطی را فراهم کند تا تامین اعتبار شود و پژوهشگران به کشورهای همسایه سفر کنند.

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: در اینکه قیام میرزا ریشه دینی داشت نباید تردید کرد چراکه میرزا یک فرد روحانی و خدا دوست بود.

وی خاطرنشان کرد: قیام میرزا با دیگر قیام‌های معاصر فرق داشت؛ او هم با استکبار داخلی و هم با استعمار خارجی مقابله کرد.

سخنگوی دولت گفت: باید ریشه یابی شود که چرا میرزا کوچک، رشت را به سمت کسما ترک کرد؟؛ به هر تقدیر میرزا شکست اما این شکست پیروزمندانه بود.

نوبخت با اشاره به ریشه‌های دینی در قیام کوچک جنگلی افزود: ما از حادثه جنگل دو پیام را می‌توانیم برداشت کنیم؛ از یک سو میرزا می‌ایستد و مقاومت می‌کند و از سوی دیگر دکتر حشمت تسلیم می‌شود و سازش می‌کند.

وی با تاکید بر استفاده از مبانی قیام میرزا در مسائل روز جامعه، خاطرنشان کرد: برای من و شما این پیام‌ها قابل تحلیل است و در همایش‌ها باید به این موضوع پرداخته شود که آیا راه دیگری هم وجود داشت که راه خود را پیش ببریم؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: چندین سال بعد از میرزا کوچک، امام خمینی(ره) در بین مردم ظهور می‌کند و بدون اینکه تسلیم شود با مقاومت پیروز شد.

نوبخت تصریح کرد: نقش گیلان در انقلاب اسلامی برخاسته از الگویی بود که ما از نهضت جنگل و میرزا کوچک داشتیم.

معاون رئیس جمهور گفت: چه شد که میرزا کوچک جنگلی در نهایت شکست خورد اما انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؟ باید گفت عنصر اتحاد بود که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هرچند که میرزا کوچک قیام را با وحدت شروع کرد اما از این وحدت رفته رفته کاسته شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در مجموع بیش از گذشته نیازمند اتحاد هستیم و گاهی با نرمش قهرمانانه می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

نوبخت گفت: مردم گیلان از مجموع گذشته درس گرفتند و پس از گذشت ۹۵ سال هنوز قیام میرزا و ابعاد آن را فراموش نکردند و این موضوع قابل تقدیر است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار