کد خبر : 56162
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 شهریور 1399- 59: 16

ناگفته‌هایی از حماسه‌آفرینی رزمندگان گیلانی در عملیات کربلای ۲ / عملیاتی که یادآور کربلا بود

ناگفته‌هایی از حماسه‌آفرینی رزمندگان گیلانی در عملیات کربلای ۲ / عملیاتی که یادآور کربلا بود

رزمنده گیلانی حاضر در عملیات کربلای دو با اشاره به حماسه‌سازی گیلانی‌ها در این عملیات و تمجید رهبر انقلاب گفت: عملیات کربلای دو یادآور صحنه‌های زیبای کربلا بود.

به گزارش گیلانستان، عملیات به‌یاد ماندنی کربلای دو در دوران دفاع مقدس با رمز یا اباعبدالله‌الحسین(ع) در منطقه‌ حاج عمران عراق با هدف آزادسازی ارتفاعات منطقه آغاز شد و رزمندگان اسلام با ایثار و ازخودگذشتگی‌های بسیار توانستند بر ارتفاعاتی در منطقه حاج عمران مسلط شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای برگزاری یادواره شهدای کومله لنگرود استان گیلان در گفت‌وگویی که در فضای مجازی برگزار شد با اشاره به نقش رزمندگان گیلانی در عملیات کربلای ۲ اظهار داشت: بنده نخستین بار سال ۱۳۶۳ درحالی‌که دانشجو بودم به‌عنوان بسیجی در جبهه حضور پیدا کردم البته پیش از اینکه وارد جبهه شوم همواره مشغول تدریس، تحصیل و مطالعه بودم.

ابوالقاسم عیسی مراد با اشاره به خاطرات حضور خود در عملیات کربلای ۲ خاطرنشان کرد: در کنار سایر رزمندگانی که در عملیات کربلای ۲ جانانه برای نبرد با دشمن تلاش می‌کردند بنده نیز توفیق داشتم که در کنار آنان باشم و می‌توان گفت این عملیات یادآور صحنه‌های زیبای کربلای حسینی بود.

این جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس، عملیات کربلای ۲ را بسیار سنگین عنوان کرد و افزود: این عملیات دارای مراحل مختلفی بود و با تمام سختی‌هایش اما رزمندگان اسلام از یک هفته قبل برای شرکت در عملیات در پوست خود نمی‌گنجید‌ند و برخی به‌شوخی می‌گفتند که احتمال بازگشت وجود ندارد و احتمالاً شهید یا اسیر می‌شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید گیلانی همچون «سردار شهیدمهدی خوش سیرت» و سردار شهیدحسین املاکی و سایر شهدا در این عملیات بیان کرد: بنده از ابتدا یک نظامی نبودم اما به عشق میهن و دین خود به‌عنوان یک بسیجی وارد جبهه شدم و در کنار سایر رزمندگان توفیق رزم با دشمن داشتم.

مراد بیان داشت: در عملیات کربلای ۲ پس از عبور از معبرها وارد ارتفاعات منطقه شدیم؛ در آنجا شرایط سختی حاکم بود، عراقی‌ها از سه طرف به سمت ما آتش می‌ریختند اما باید مقاومت می‌کردیم و رزمندگان نیز به‌خوبی جنگیدند و صدای الله‌اکبرهای بچها در تمام منطقه پیچیده بود.

وی افزود: واقعاً لحظات بسیار سنگین و دردناکی بود و گذر از این حوادث برای ما بسیار سخت است زیرا با چشم می‌دیدیم که همرزمانمان در کنارمان به‌شهادت می‌رسند؛ نزدیک صبح هواپیماها و هلیکوپترهای عراقی به بالای سرمان آمدند و در فاصله بسیار نزدیک از بالا تک‌تک بچها را می‌زدند اما باز راهی جز مقاومت نداشتیم.

این جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه عراقی‌ها کم کم به سمت بالا می‌آمدند تصریح کرد: رزمندگان گیلانی بسیاری در این عملیات به‌شهادت رسیدند و ۷۲ نفر نیز اسیر شدند که بنده نیز با ۲۰ سال سن جزو اسرا بودم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به گرسنگی و تشنگی شدید که فشار زیادی به رزمندگان وارد کرده بود ابراز داشت: با وجود سختی‌های زیاد اما رزمندگان لحظه‌ای در رزم با دشمن کوتاهی نکردند و تلاش‌های جانانه‌ای داشتند و باید خاطرات این حماسه‌ها به نسل آینده انتقال یابد و در تاریخ ثبت شود.

مراد با بیان اینکه پس از اسارت، ما را به ناصریه عراق بردند و هشت روز طول کشید تا به اردوگاه رمادی عراق رسیدیم گفت: در ناصریه زیرزمینی وجود داشت که بچه‌ها اصلاً نمی‌توانستند در آنجا بخوابند؛ تا یک هفته صدای تیر، ترکش و انفجارها توی گوشمان بود و کسی خواب نداشت و با هر نوع مشکلی نظیر گرما، سرما، گرسنگی و تشنگی شدید روبه‌رو بودیم و عراقی‌ها نیز همه وسایلمان را گرفته بودند.

وی خاطرنشان کرد: معنای واقعی فشار، شکنجه، تحمیل، تشنگی و گرسنگی را آنجا درک کردیم البته این رنج‌ها قابل قیاس با رنج‌هایی که اهل‌بیت(ع) پشت سر گذاشتند نبود اما خداوند متعال توفیق داد تا ذره‌ای از رنج‌هایی که اهل‌بیت(ع) متحمل شدند را درک و لمس کنیم.

این جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس افزود: دوران اسارت نیز بسیار سخت و رنج‌آور بود؛ ما دقیق ۷۲ نفر بودیم و دو نفر از همراهانمان بر اثر تحمل فشارهای بسیار زیاد دوران اسارت به‌شهادت رسیدند.

به گزارش تسنیم، پس از تهاجم رژیم بعث عراق به منطقه حاج عمران در سال ۱۳۶۵ و تسلط بر این منطقه، فرماندهان ایرانی تصمیم گرفتند برای جلوگیری از رکود جبهه‌ها و انجام عملیات پیاپی و موفق در سرتاسر جبهه‌های ببرد تا آماده شدن عملیات بزرگ در زمستان سال ۱۳۶۵ چند عملیات را در دستور کار قرار دهند و بدین ترتیب انجام عملیات کربلای ۲ در نیمه نخست سال ۱۳۶۵ در دستور کار سپاه پاسداران قرار گرفت.

از طرفی تهدید “کرکوک” به‌عنوان سومین شهر بزرگ عراق که می‌توانست صادرات نفت این کشور را مختل کند از جمله اهداف فرماندهان نظامی ایران در جبهه شمال بود لذا این عملیات از هر نظر برای رزمندگان ایرانی اهمیت داشت از طرفی همزمانی این عملیات با عملیات کربلای ۳ در آب‌های خلیج فارس می‌توانست به افزایش ضربات وارده بر قوای دشمن بینجامد.

هدف اصلی عملیات کربلای ۲ در واقع تصرف ارتفاعات ۲۵۱۹ و شهید صدر بود تا در کنار ایجاد خط پدافندی مناسب، زمینه لازم برای عملیات‌های موثر و استراتژیک بعدی در عمق خاک عراق فراهم شود.

لشکر ۱۶ قدس استان گیلان با ۴ گردان پیاده، یک گردان ادوات و یک گردان توپخانه به‌همراه سایر گردان‌های پشتیبانی در این عملیات شرکت داشتند تا اینکه پس از توجیهات لازم فرماندهان از سنندج به سمت حاج عمران حرکت کردند در منطقه موردنظر مستقر شدند.

مأموریت اصلی لشکر ۱۶ قدس گیلان در این عملیات در واقع تصرف مهم‌ترین محور عملیاتی دشمن یعنی مقر فرماندهی و استقرار شمار کثیری از نیروهای زبده دشمن و تصرف ارتفاع «وارس» بود.

«سردار شهید حسن رضوان‌خواه»، «سردار هامون محمدی»، «سردار شهیدمهدی خوش سیرت»، «سردار شهید حاج محمود قلی‌پور»، «سردار شهیدحسین املاکی» به‌عنوان مسئول اطلاعات و سایرین از جمله سرداران و رزمندگان گیلانی موثر در عملیات منطقه حاج عمران بودند.

در این عملیات حدود ۱۹۸ نفر از فرزندان دیار میرزاکوچک جنگلی به شهادت رسیدند به‌طوری‌که مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) درباره نقش لشکر ۱۶ قدس در عملیات کربلای ۲ فرمودند: «نیروهای گیلانی در عملیات کربلای ۲، کربلای دیگری آفریدند»

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار