کد خبر : 44956
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398- 40: 16

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

واگذاری اسناد مشروطه گیلان به موزه تبریز تکذیب شد

واگذاری اسناد مشروطه گیلان به موزه تبریز تکذیب شد

در چند ماه اخیر اخباری مبنی بر اینکه بخشی از اسناد مشروطه و هویت تاریخی گیلان به موزه دیگر استان‌ها فروخته می‌شود توسط رسانه‌ها انتشار یافت اما سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان اعلام کرد که این اخبار به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

به گزارش گیلانستان مردم گیلان نقش اساسی در انقلاب مشروطه ایران داشتند و با تلاش‌های آزادی‌خواهان که دارای اراده‌ای مصمم بودند مشروطه که منادی آزادی و قانون بود احیا شد از این رو هرگز نقش و حضور ارزشمند گیلانیان در این انقلاب انکارشدنی نیست و از آن با افتخار یاد می‌شود.

در کتاب «مشروطه و گیلان» اشاره شده که مشروطه ایرانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ ایران‌ است که گیلان و گیلانیان در پیشبرد آن نقشی بایسته و اساسی داشته‌اند و این اثر در خلال پرداختن به این موضوع به تاریخ رویدادهای گیلان در دوران مظفرالدین شاه و محمدعلی‌شاه قاجار نیز می‌پردازد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه در رشت اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی تنها دستگاه مرجعی است که برای پاسداری از هویت فرهنگی کشور توسط قانون به رسمیت شناخته شده و با تمام قوا در انجام رسالت خود یعنی نگهداری از اسناد فرهنگی و هویتی سرزمین اهتمام دارد.

ژاله حساس‌خواه با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در واقع یک سازمان پژوهشی، علمی و فرهنگی است افزود: این سازمان دارای واحدهای مختلفی نظیر واحد ارزش‌یابی اسناد، واحد تنظیم و پردازش اسناد، واحد کتاب و نشریه، واحد تاریخ شفاهی، واحد اطلا‌ع‌رسانی و ارائه خدمات است.

وی با اشاره به اینکه اسناد مختلف در واحد پردازش مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از آن در سیستم اطلاع‌رسانی ثبت می‌شوند بیان کرد: با قرار گرفتن اسناد ملی در سیستم اطلاع‌رسانی، امکان دسترسی پژوهشگر به اسناد ملی نیز فراهم می‌شود البته هر چیزی که در استان چاپ می‌شود حتماً یک نسخه از آن برای ثبت در تاریخ در آرشیو ملی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه بزرگان هر منطقه توسط واحد تاریخ شفاهی شناسایی شده و مصاحبه‌هایی از آنان تهیه می‌شود که بعدها این مصاحبه تبدیل به کتاب می‌شوند تصریح کرد: در واحد اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات نیز پژوهشگرانی که در سیستم به‌دنبال سند یا اطلاعات خاصی هستند کد سند در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله کارهایی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان انجام شد می‌توان به بهسازی فضای اداری و ساخت مخزن و تجهیز آن به قفسه‌های ریلی، ارتقاء شاخص‌های عملکردی، برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای طرح «آرشیویاران جوان» و پویش احیای هویت تاریخی و ملی  اشاره کرد.

حساس‌خواه با اشاره به لزوم شناسایی اسناد ملی، اهمیت دادن و صیانت از آن از جمله اسناد مشروطه و اسناد هویتی گیلان ابراز داشت: هر مدیر و مسئولی وظیفه دارد که شفاف‌سازی کند و در راستای حفظ اسناد مشروطه و هویت ملی گیلان نیز با وجود تلاش‌های بسیار حواشی برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان ایجاد شد که صحیح نبود.

وی گفت: شورای شهر رشت طرحی را با عنوان راه‌اندازی موزه مشروطه مطرح کرده بود که نیازمند اشیاء و سند بود و قرار شد اسناد از شخصی که بخشی از اسناد مشروطه را از یک مجموعه خصوصی خریده بود خریداری شود و در ادامه بنا به درخواست شهرداری، این اسناد توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان مورد ارزیابی قرار گرفت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان افزود: پس از اینکه بخشی از اسناد مشروطه و هویتی گیلان توسط این سازمان ارزیابی شد و اصل بودن سند و میزان ارزش ملی آن مشخص شد به شهرداری اعلام کردیم که اسناد باید به کمیته ارزش‌یابی سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی کشور فرستاده شود و مالک اسناد هم به سازمان معرفی شود.

حساس‌خواه با بیان اینکه در آن زمان فضاسازی‌هایی پیرامون اسناد مشروطه و هویتی گیلان در رسانه‌های مختلف شکل گرفت که تحریک احساسات گیلانیان را در پی داشت تصریح کرد: برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند که اسناد مشروطه و هویتی گیلان در پی کوتاهی‌ متولیان فرهنگی استان به تبریز منتقل شده در صورتی که چنین چیزی اصلاً واقعیت نداشت.

وی خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نیز در نامه‌ای اعلام کرد که با توجه به قانون حفظ اسناد ملی ایران، اسناد تاریخی و ملی صرفاً توسط این سازمان خریداری می‌شود و سایر دستگاه‌های اجرایی در صورت نیاز به این اسناد می‌توانند از منابعی که این سازمان در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با تاکید بر اینکه موضوع انتقال اسناد مشروطه و هویتی گیلان به تبریز واقعیت ندارد و این اسناد صحیح و سالم در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان قرار دارد گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها سعی در تحریک احساسات گیلانیان داشتند در صورتی که این اسناد در اختیار ما است و باید این مساله را در آرامش حل کرد.

وی تصریح کرد: فعالان رسانه‌‌‌‌ای باید سعی کنند که اخبار به صورت درست و واقعی انتشار یابد تا زحمات کسانی که زحمت می‌کشند زیر سوال نرود و همه ما باید برای داشتن آینده‌ای بهتر تلاش کنیم و کسی که قصد سنگ‌اندازی و ایجاد موانع در این مسیر را داشته باشد قطعاً خیرخواه مردم و کشور نیست و باید از طریق رسانه‌ها با آنان برخورد شود.

حساس‌خواه با بیان اینکه هم‌اکنون اسناد مشروطه و هویتی گیلان در این سازمان و در جای امنی نگهداری می‌شود اضافه کرد: این اسناد به هیچ استانی منتقل نشده و کسی که بخواهد با ایجاد فضاسازی‌های غلط به‌دنبال تخریب سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان که نقش قانونی خود را برای حفظ این اسناد ایفا کرده باشد در واقع هویت ملی گیلان را‌ زیر سوال برده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار