کد خبر : 45113
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 دی 1398- 18: 17

مدیرکل ثبت احوال گیلان:

گیلان در فوت «اول» و در ولادت «آخر» است

گیلان در فوت «اول» و در ولادت «آخر» است

مدیرکل ثبت احوال گیلان با اشاره به رتبه نخست گیلان در فوت و رتبه سی ویکم در ولادت، گفت: ۹.۳ درصد از جمعیت گیلان سالمند هستند و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد برسد.

به گزارش گیلانستان قاسم روحانی فر امروز امروز در نشست با خبرنگاران که در اداره کل ثبت احوال استان گیلان برگزار شد، از ثبت ۱۵ هزار و ۴۵۷ مورد ولادت در گیلان طی هشت ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد، ۵۱ درصد پسر و ۴۹ درصد دختر بودند.

وی ۷۳ درصد ولادت ها را شهری و ۲۷ درصد را روستایی دانست و افزود: گیلان در تعداد ولادت سی ویکمین استان کشور است. همچنین میزان عمومی ولادت(نرخ) در گیلان ۹.۱ است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در گیلان ۹ نفر متولد می شود؛ البته این نرخ در کشور ۱۷.۱ است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان تعداد فوت های ثبت شده در گیلان طی مدت مذکور را ۱۰ هزار و ۸۱۲ مورد دانست و تصریح کرد: فوت مردان ۵۴ درصد، فوت زنان ۴۶ درصد، فوت شهری ۵۷ درصد و فوت روستایی ۴۳ درصد بوده است.

روحانی فر، سهم فوت گیلان نسبت به کشور را ۴.۳ دانست و گفت: گیلان رتبه نخست تعداد فوت را در کشور دارد. همچنین میزان عمومی وفات(نرخ) در گیلان نیز ۶.۳ و در کشور ۴.۷ است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، شش نفر در گیلان فوت می کنند.

وی با بیان اینکه گیلان به سمت سالمندی می رود، خاطرنشان کرد: ۹.۳ درصد از جمعیت گیلان سالمند هستند و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد برسد. سازمان ثبت احوال در راستای بند ۱۴ سیاستهای ابلاغی جمعیت همه ساله اقدامات لازم را انجام می دهد.

این مقام مسئول بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها و تومورها را بیشترین علل فوت در گیلان دانست و اضافه کرد: میانگین سن فوت شدگان در گیلان و کشور به ترتیب ۷۰ سال و ۶۵ سال است.

روحانی فر از ثبت ۱۱ هزار و ۴۱۸ مورد ازدواج در گیلان طی هشت ماهه امسال خبر داد و متذکر شد: میزان عمومی ازدواج(نرخ) در گیلان ۶.۷ و در کشور ۶.۹ است، یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر حدود هفت نفر ازدواج کرده اند. همچنین در مدت مذکور ۴۶۴۲ مورد طلاق در گیلان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از جمعیت دو میلیون و ۵۶۱ هزار نفری گیلان دو میلیون و ۱۴۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند، اظهار کرد: افراد بالای ۱۵ سال واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند محسوب می شوند.

مدیرکل ثبت احوال گیلان از اخذ یک میلیون و ۹۷۵ هزار کارت ملی هوشمند توسط گیلانیان خبر داد و گفت: ۹۲.۳ درصد از جمعیت گیلان کارت ملی هوشمند خود را در ۹۶ دفتر شامل ۲۳ اداره ثبت، ۴۶ دفتر پیشخوان دولت و ۲۷ دفتر پست و یک دفتر سیار در سطح استان دریافت کرده اند و جزو استان های برتر کشور در بخش صدور کارت ملی هوشمند هستیم.

وی با بیان اینکه طی هشت ماهه امسال ۵۴۴ مورد تغییر نام و ۱۹۰۱ مورد تغییر نام خانوادگی و حذف پسوند مکان داشتیم، تاکید کرد: ۱۱ هزار و ۲۲۴ مورد به استعلامات دستگاه های اجرایی پاسخ دادیم.

روحانی فر همچنین از تعویض ۹۰۰ هزار شناسنامه طی مدت مذکور خبر داد و عنوان کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات در اسفندماه ۹۸، مجموعه همکاران ثبت احوال استان آمادگی دارند در راستای مشارکت حداکثری مردم اقدام به تعویض شناسنامه مستعمل مردم کنند لذا گیلانیان می توانند به ادارات ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار