کد خبر : 103791
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402- 32: 15

آقازاده نماینده رشت در گفتگو با گیلانستان:

تامین منابع آبی اراضی کشاورزی از فعالیت‌های ۴ ساله بنده بود

تامین منابع آبی اراضی کشاورزی از فعالیت‌های ۴ ساله بنده بود

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی کشاورزی، صنعت و گردشگری را از مزیت های استان گیلان عنوان کرد و گفت: توجه به حوزه های زیست محیطی از اولویت های ویژه استان گیلان است.

به گزارش گیلانستان، سیدعلی آقازاده با حضور در دفتر تحریریه پایگاه خبری تحلیلی گیلانستان گزارشی از روند تلاش های انجام شده به منظور احقاق حقوق موکلان خود در طول چهار سال کسوت نمایندگی مردم شهرستان های رشت و خمام ارائه کرد که بخش نخست این گفت و گو در ذیل آمده است:

 

*کشاورزی، صنعت و گردشگری سه مزیت اقتصادی گیلان

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به مسائل استان به لحاظ فرصت ها و چالش ها تا حدود بسیاری در جریان هستم و حدود ۳۰ سال به لحاظ مدیریتی بر آن نظارت داشته و داریم.

آقازاده، گیلان را استانی چندوجهی به لحاظ فرصت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی عنوان کرد و افزود: گیلان دارای اقتصاد کشاورزی محسوب می شود و بیش از نیمی مردم استان به حرفه کشاورزی اشتغال دارند و در این راستا برنج، چای، مرکبات، زیتون و همچنین اقتصاد دریاپایه، صیادی، کشتیرانی، ترانزیت و حمل و نقل از جمله فرصت های اقتصادی گیلان است.

وی با بیان اینکه گردشگری از جمله فرصت های گیلان است، تصریح کرد: وجود محیط طبیعی بسیار کم نظیر و همچنین فرهنگ بالای مردم گیلان و همچنین روحیه فرهنگی بسیار کم نظیر، این استان را به تنوع پدیده های طبیعی و جغرافیایی یک استان کم نظیر نه تنها در کشور بلکه در سطح کل کشورهای منطقه و جهان تبدیل کرده است.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی به وسعت جغرافیایی کم، محدود و متراکم گیلان بین استان های کشور اشاره کرد و گفت: برای توسعه استان می طلبد از ظرفیت های کشاورزی، صنعت و گردشگری استفاده کنیم و اگر کسی بخواهد بین این سه فرصت تمایز قائل شود معلوم است که گیلان را نمی شناسد.

آقازاده با تاکید براینکه در سه بخش مذکور باید همسان عمل کنیم، بیان کرد: کشاورزی، صنعت و گردشگری استان باید در حال توسعه باشد البته به لحاظ محدودیت اراضی باید به طرف صنایع هایتک و شهرک های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری حرکت کنیم.

 

 

*راه آهن، کشتیرانی و ترانزیت مزیت های گیلان در منطقه دریای خزر

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای گیلان به لحاظ محلی، منطقه ای و بین الماللی، خاطرنشان کرد: منطقه دریای خزر و استقرار بسترهای ترانزیت فعال مانند راه آهن، توسعه کشتیرانی در دریای خزر و حمل و نقل و ترانزیت از خشکی از مسیر جمهوری آذربایجان و حتی کشورهای دیگر می تواند نقش مهمی در حمل و نقل، ترانزیت و امنیت عمومی داشته باشد.

آقازاده، گردشگری سلامت را از مزیت های گیلان برشمرد و یادآور شد: ایران به لحاظ علمی و پزشکی در منطقه حرف برای گفتن دارد و استان گیلان می تواند قطب گردشکری سلامت باشد.

وی اضافه کرد: آنچه اولویت کار ما نمایندگان با توجه شناختی که نسبت به چشم اندازها، حوزه های اختصاصی، اجرایی و مصادیق آن داریم این است که برنامه هایی برای بهره وروی از منابع خدادادی در گیلان و بسترهای پشتیبانی موثر از مرکز را در دستور کار قرار دهیم و به طور قطع ظرفیت سازی و بسترسازی مدیریتی و همچنین فضای سیاسی و فرهنگی در استان می تواند این پیگیری ها را تقویت کند.

 

*توجه به حوزه های زیست محیطی اولویت ویژه گیلان

آقازاده با بیان اینکه موضوع های مذکور در راس تدابیری بود که بنده به دنبال آن بوده ام، اظهار کرد: توجه به حوزه های زیست محیطی از اولویت های ویژه استان گیلان است.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی به تلاش ها در راستای جبران عقب ماندگی های گیلان اشاره کرد و گفت: موضوع کشت دوم و بهره وری درست از مزارع یا بحث فرآوری محصولات کشاورزی یکی از خلاء هایی است که در بخش کشاورزی وجود دارد و باید این حوزه را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تامین منابع آبی اراضی کشاورزی گیلان را از روزهای نخست ورود به مجلس در دستور کار خود قرار دادم، تصریح کرد: تلاش ما بر این بوده تا لایروبی آب بندان ها، کانال ها و زهکش ها و همچنین تسطیح اراضی را البته با یک عقب ماندگی چندین ساله توسعه دهیم و این اقدام ها را تشدید کردیم.

آقازاده به وجود برخی اراضی نکاشت در استان گیلان در سال های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: مساحت زمین های نکاشت استان به چند هزار هکتار می رسید و با پیگیری های انجام شده، اکنون در استان گیلان مانند لشت نشاء، خشکبیجار، خمام و حتی مناطق مرکزی دیگر مشکل نکاشت نداریم.

نماینده مردم شهرستان های رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت فرآوری محصولات کشاورزی، بیان کرد: در گذشته بیش از ۱۵ درصد افت محصول در بخش فرآوری داشتیم و براین اساس برطرف کردن مشکل منابع آبی، تسطیح اراضی و مکانیزه کردن کشاورزی یکی از اولویت های ما بود که با پیگیری ها و تسهیلات ایجاد شده با همکاری همه نمایندگان استان، موضوع کارخانه های شالیکوبی و سایر حوزه ها تا حدودی برطرف شده است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار