کد خبر : 69154
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 مرداد 1400- 54: 10

به گواهی اسناد و منابع موجود؛

گیلانیان؛ نخستین مردمانی که عزاداری بر امام حسین(ع) را رسمی کردند

گیلانیان؛ نخستین مردمانی که عزاداری بر امام حسین(ع) را رسمی کردند

.

به گزارش گیلانستان، نخستین بار این گیلانی ها بودند که عزاداری بر امام حسین علیه سلام را رسمی کردند. گیلانیان تشیع را توسعه دادند و در قرون اولیه اسلامی نیمی از هدایت شیعیان جهان را برعهده داشتند.
در سرزمین های اسلامی و به خصوص ایران اولین باری که عزاداری برای امام سوم شیعیان مرسوم شد ،در زمان حکومت خاندان آل بویه اولین حکومت مقتدر شیعی بود. آل بویه از خاندان اصیل ایرانی و شیعی مذهب ساکن منطقه دیلمان گیلان بودند که جد آنها ابوشجاعِ بویه پسر فنا خسرو دیلمی است و نسب آنها به بهرام­ گور ساسانی می‌رسد. تا پیش از آن عصر شیعه قدرت سیاسی را در دست نداشت و با به قدرت رسیدن آل بویه، شیعیان توانستند عزاداری علنی داشته باشد واحمد معزالدوله دیلمی که پایه‌گذار آل بویۀ عراق، خوزستان و کرمان بود،در محرم سال ۳۵۲ هجری قمری دستور داد در روز عاشورا همه بازارها تعطیل شود و مردم در بیرون از منازل عزاداری کنند.
عکسی نادر از مراسم عزاداری اهالی قدیم رشت در روز عاشورای حسینی ماه محرم عصر قاجاریه که تاریخ آن مشخص نیست. لباس ایشان بیش از هرچیز جلب توجه می کند. مردان عبا ، کلاه نمدی وکفش ساغری که در محله ساغریسازان تهیه می شد، بر تن دارند و زنان هم که در سمت راست تصویر دیده می شود، چادر، چارقد ، چاقچور و روبنده سفید بر صورت کشیده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار